Gå til innhold

BMW 116D 2009 Mod turtallet spinner opp uavhengig av gir når jeg gir gass

GizmoOG
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Som tittelen beskriver, har bilen min nylig begynt å ruse seg opp til rundt 4000 o/min, helt uavhengig av gir når jeg gir full gass. Det skjer ikke hvis jeg har veldig lavt turtall, men så fort den er på 1500+ så ruser den seg opp til rundt 4000 så fort turboen kicker inn. Dette skjer altså når jeg gir full gass, så jeg mistenker at det er klutsjen som er gåen.. Bilen har bare gått 80000km så synes det er litt for dårlig, men det er nå så. Trenger så vidt å trykke inn klutsjpedalen før den går i fri,, noe som i utgangspunktet tilsier at den er i ganske god stand, ikkesant? Prøvde å sette den i høyt gir, trykke inn klutsjen, ruse opp til 4000 o/min for å så slippe klutsjen brått, den tar tak relativt fort, er kanskje et sekund delay, men jo høyere turtall jo mindre delay. Skal sies at bilen er chippet til stage 1, 180hk. 

Noen som har tips på hva annet det kan være enn klutsjen eventuelt? Har noen her bytta klutsj før på 1 serie? Må man ut med hele girkassa, eller holder det å senke den ned litt? 

Takk for alle innspill!

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Hmm. Det høres ut som clutch det ja. Men siden det skjer i alle gir har du enten lekkasje på clutch eller en ekstremt slitt clutch. 

Noen måte å sjekke om den er veldig slitt? Den tar tak helt ytterst, betyr ikke det at den er i god stand? Jo lengre du må presse pedalen ned før den tar tak jo mer slitt? 

Får ingen feilmeldinger om lekkasje 🤔

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Det kan lekke på simmerring mot girkasse, men det skal lite olje til før det blir glatt. Ellers er som sagt clutch ekstremt slitt.

Uansett må girkassen av og noe må repareres.

Hmm, kjipern. Da får det vel nesten bli en feilsøkingstime på verksted. Skulle jeg fikset alt på denne bilen på verksted så hadde det blitt godt over hundre tusen, og bilen er verdt 80k. Er vel bare jeg som har vært ekstremt uheldig...

Endret av GizmoOG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...