Mons1 Skrevet September 16, 2020 Skrevet September 16, 2020 (endret) Da M47/M57 kom på markedet, så gjorde BMW en fryktelig feil som kostet BMW'eiere mye penger. BMW unnlot å spesifisere bytte av Veivhusventilasjonsfilteret under service. Dette resulterte i mange turbo-havarier og igjensotet innsug. Når dette filteret går tett, så økes trykket med oljedamp inn i innsuget. I ettertid anbefaler nå BMW at dette filteret skal byttes hver 3 oljeservice. Filteret ble også redesignet. Nå har N47/N57 fått noen år på veiene og nå opplever mange akkurat samme problemer. På disse motorene er veivhusventilasjonsfilteret erstattet med en slags gummi-membran integrert i toppdekselet. Dette er ikke inkludert i noen service og det finnes ikke en gang offisielle delenummer på dette. Flere sier nå at dette membranet blir hard og sprø med tiden og sprekker/revner. Resultatet er akkurat det samme. Økt oljedamp-trykk inn innsuget, mer olje i innsuget og deretter økt sot-opphoping. Vaico selger slike membran for ca. 400kr, men ser dere på realoem, så vil dere ikke finne noen delenummer på dette. Så hvem av dere har som har N47/N57 har fått byttet dette og fra hvor? Her er et eksempel på hvor man kan kjøpe: https://www.eurodel.no/ventil-veivhuslufting-vaico-v20-3341 Video for hvordan bytte (Tysk): Endret September 16, 2020 av Mons1 uglefossen reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet September 16, 2020 Skrevet September 16, 2020 Veivhusventilasjonsfilteret på min tidliger M47 etter ca 80 tusen km. Som nytt. Oljebytte ved 8-10km så lenge jeg eide den. Så ikke behov for å bytte det. Men hvis man kjøre 20-30 tusen km på olja så er det sikkert lurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå