Gå til innhold

Ene hovedlys virker av og til


dejavu
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! har en e60 fra 2004 hvor høyre hovedlys faller ut. Får da varsling om "dip Beam defect" eller noe sånt. Nå har jeg skrudd løs alt som kan skrus løs, og flyttet det over på venstre side. Og der virker alt. Dette gjelder pære, ballast og en annen blank dings som er skrudd fast i bakkant. Se 1,2,3,5 på vedlagte  bildet.
 
Må jeg kjøpe ny lykt? Er det ulike sikringer forresten, til venstre og høyre side? Noen tips??

27842.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, dejavu skrev:

Hva er LM,-Ledningsnett? 

Det er lysmodul, som styrer alt lys på bilen. Den er plasser rett over panseråpner i kupe bak dekselet.

Har opplevd at lykta kommer på banen, ved å dunke i den..

ja, igjen dårlig kontakt ett sted.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en vil som oftest så "lightning failure" melding på skjermen om noe er galt med LM, selv fått denne da jeg bygde om til facelift lykter. LM er en modul ja. Du har jo tross alt lys der.

Men jeg husker får noen år siden da jeg bygde om til facelift lykter at jeg ikke fikk fjernlys på høyre side, gikk over kablingen 3 ganger og alt var riktig etter skjema, men det viste seg at signalet til fjernlyset ikke var trykket godt nok inn i kontakten (kontaktene må byttes) til den som går inn på lykten fra ledningsnettet.
I og med at du får lys om du dunker på lykten er det jo åpenbart feil der et sted, tipper igjen dårlig kontakt et sted.
Om du ikke ser noe umiddelbar korrosjon, svidd kontakt osv. så må en måle seg frem. Kablingsskjema finnes på internett. Husker ikke fargene i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2020 den 18.59, Reef89 skrev:

Da har du dårlig kontakt i ledningsnettet ett sted om alt viker på andre siden. Se over alle kontakter og kabler.
Alt lys styres via LM, ingen sikring eller noe.

Bare for å avslutte denne tråden: ja, det var dårlig kontakt i en ledning som går inn i selve lykta, fra holderen der pæra sitter. Derfor virket det altså av og til. Dette måtte jeg på verksted for å finne ut av. Den kontakten har nok vært dårlig lenge og har ført til at jeg har byttet pære to ganger og ballast 1 gang...men nå er det lys! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...