F25x3 Skrevet Februar 2, 2021 Share Skrevet Februar 2, 2021 Hei bimmers, det slo meg en tanke svidd lukt etter en kortere kjøretur i dag. Ikke bremser som hang, opp med panser og der ser jeg litt olje som har forlatt sitt vante system. Kan være vanskelig å se på bildene, men lekasjen er under der man fyller på olje, 10-15cm under lokket. Rød firkant der jeg tror det kommer fra, er mer olje der. Dette i tillegg til en irriterende pumpelyd og noen dører som lekker vann (dårlig pakning) betyr at det snart blir en tur innom verksted igjen. Har ikke sett oljelekkasje på bilen tidligere, kunne tørke vekk en del av oljen som dere ser på bildene. Noen spesifikke tips mottas gjerne før verksted tilkalles Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 2, 2021 Share Skrevet Februar 2, 2021 (endret) Nå nevner du ikke hva slags motor dette er, men BMW elsker å svette olje og har gjort det siden 50-tallet. Olje-svetting så høyt oppe på eksossiden er nesten alltid toppdekselpakning. En sjelden gang kan det være sprekk i toppdekselet (plast-dritt). Finner du olje på framsiden av motoren og mot innsugsiden, så er det Oljefilterhus-pakning og oljekjøler. Disse pakningene er som slitedeler noe du bare må skifte en gang i blant. Men jeg skal ikke se bort fra at olje ble sølt ved forrige oljeskift. Kanskje en avfetting/vask, så sjekk på nytt om det svetter olje. Endret Februar 2, 2021 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet Februar 2, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2021 (endret) Takk for svar, byttet olje selv sist og da var det ingen søling Oljen kan vaskes vekk med papir så den er fersk. Har fått et estimat på dersom det er toppdeksel og en pris på jobben, blir vel da også bytta toppdekselpakning. Var først i dag jeg merka at det lukter svidd, så det er nok helt ferskt ja! Motor er N47T, 2l diesel Endret Februar 2, 2021 av F25x3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Februar 3, 2021 Share Skrevet Februar 3, 2021 19 timer siden, F25x3 skrev: Takk for svar, byttet olje selv sist og da var det ingen søling Oljen kan vaskes vekk med papir så den er fersk. Har fått et estimat på dersom det er toppdeksel og en pris på jobben, blir vel da også bytta toppdekselpakning. Var først i dag jeg merka at det lukter svidd, så det er nok helt ferskt ja! Motor er N47T, 2l diesel Bytte av toppdekselpakning er ikke noe hokuspokus. Legger ved video at en som tar løs toppdekselet på 30 minutt men en hånd mens han filmer med den andre hånden. En amatør gjør dette på 30 min av og 30 på. Det er faktisk en pakning (O-ring) mellom toppdekselet og påfyllingsdelen. Jeg ville ha rengjort stedet kjørt en tur og så sjekket nøyaktig hvor dette kommer fra. Det er en oljeventilasjons-rør som kobles på rett under påfyllingen og denne er kjent for å sprekke. Viktig å konstatere hvor det svetter, slik at riktig del/pakning blir byttet. Litt ille hvis det er en bagatell når man tar jobben å skifte hele toppdekselpakningen. F25x3 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet Februar 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2021 Det er sannsynligvis ikke nødvendig å bytte hele pakningen, da det som du sier sikkert er nok med o-ring og eller nytt ventilasjonsrør som du nevner. Vet ikke om hele pakning må av av den grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå