bmwemil Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Har nettopp byttet motor i en x3 e83, n47 motor. Syntes jeg hadde veldig høyt trykk i veivhuset pluss at turboen lakk masse olje. Selv om det ikke var så mye slakk i turboen så byttet jeg den, i tillegg byttet jeg ventil dekslet i tilfelle det var nor med veivhusventilasjonen. Akkurat samme symptomer med de nye delene. Ser at jeg har 4 koder på dpf. 452a, 480a, 481a, 4d00. Er det mulig at filteret er så tett at jeg får alt for høyt baktrykk på eksosen som rett og slett presser olje ut av turbo? Vet jeg har en sporadisk kode på egr posisjons sensor og en dårlig O-ring på trykkrør ut fra IC hvis dette også kan ha noe med økt veivhustrykk og gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Kommer det eksos ut? Du skal jo fremdeles kunne lese av mottrykk med rett diagnose verktøy. Da ser du svaret. Men det var en annen her inne, for ikke lenge siden, som hadde en lignende feil. Du kan jo søke, eller se bakover i tid. Kanskje 3-4 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwemil Skrevet August 16, 2021 Forfatter Share Skrevet August 16, 2021 Prøvd og søke litt men har ikke funnet noe. Har vært ute og sjekket baktrykket nå. Det ligger på 60-80 mbar på tomgang, under vanlig kjøring ligger det på mellom 300-600 mbar og hvis jeg gir full gass så kommer det opp i 900-1000 mbar. Er det noen som vet hva som er vanlig trykk? og om dette er alt for høyt, kan det være derfor turboen lekker olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noble Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Det høres veldig høyt ut ja. Men rart om du ikke får feilmelding på tett dpf? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Tror at 15 mbar er maks på tomgang, og 200mbar på full gass. Dette var svært høye tall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Feilkodene 480a, 481a er jo direkte relatert til for høyt mottrykk i DPF. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noble Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 21 minutter siden, Otis skrev: Feilkodene 480a, 481a er jo direkte relatert til for høyt mottrykk i DPF. Ja, jeg mente feilmelding på skjermen i bilen, er ikke det vanlig på den andre av de feilkodene? Kunne sikkert formulert det litt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Du får nok en annen beskjed en DPF, kanskje noe drivverks relatert? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwemil Skrevet August 16, 2021 Forfatter Share Skrevet August 16, 2021 Har de fire kodene 452a, 480a, 481a, 4d00. pluss dde lampe i dash. ingen andre koder på motor, gir eller drivverk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 OK, uansett så må du få fikset DPF. Det er tett. Om det er for tett for en tvungen regen, vet jeg ikke. Men du må også få fikset andre feil, som feks EGR posisjonssensor feil, før du kan starte tvungen regen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwemil Skrevet August 16, 2021 Forfatter Share Skrevet August 16, 2021 Byttet ut magnetventilene til egr og det løste den feilen ser det ut som. Da skal jeg få fikset filteret. tusen takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Tvungen regen kan startes med diagnose verktøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwemil Skrevet August 16, 2021 Forfatter Share Skrevet August 16, 2021 Prøvde med den jeg har, men den fikk det ikke til dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noble Skrevet August 16, 2021 Share Skrevet August 16, 2021 Vet ikke om det er likt på de forskjellige modellene, men på min e61 måtte temperaturen over 75 C, det må ikke være feil på glødeplugger, og det må ikke ligge feilkode på dpf for at regen skal starte. Så du må kjøre litt for å få opp tempen, også resette feilkodene hele tiden, hvert 15-30 sekund kanskje, også vil bilen starte regen av seg selv. det tok litt tid for min del, siden termostatene var defekte måtte jeg kjøre langt for å opp temperaturen nok. Det er ofte grunnen til at filteret tettes også, det blir aldri kjørt regen siden temperaturen ikke blir høy nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwemil Skrevet August 17, 2021 Forfatter Share Skrevet August 17, 2021 Skal forsøke det:) Er det noe som kan ta skade av at jeg drar ut på langtur med så tett dpf? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå