Gå til innhold

Tett DPF, økt veivhustrykk?


bmwemil
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp byttet motor i en x3 e83, n47 motor. 

Syntes jeg hadde veldig høyt trykk i veivhuset pluss at turboen lakk masse olje.

Selv om det ikke var så mye slakk i turboen så byttet jeg den, i tillegg byttet jeg ventil dekslet i tilfelle det var nor med veivhusventilasjonen.

Akkurat samme symptomer med de nye delene.

Ser at jeg har 4 koder på dpf. 452a, 480a, 481a, 4d00. 

Er det mulig at filteret er så tett at jeg får alt for høyt baktrykk på eksosen som rett og slett presser olje ut av turbo?

Vet jeg har en sporadisk kode på egr posisjons sensor og en dårlig O-ring på trykkrør ut fra IC hvis dette også kan ha noe med økt veivhustrykk og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det eksos ut?

Du skal jo fremdeles kunne lese av mottrykk med rett diagnose verktøy. Da ser du svaret.

Men det var en annen her inne, for ikke lenge siden, som hadde en lignende feil. Du kan jo søke, eller se bakover i tid. Kanskje 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd og søke litt men har ikke funnet noe.

Har vært ute og sjekket baktrykket nå. Det ligger på 60-80 mbar på tomgang, under vanlig kjøring ligger det på mellom 300-600 mbar og hvis jeg gir full gass så kommer det opp i 900-1000 mbar.

Er det noen som vet hva som er vanlig trykk? og om dette er alt for høyt, kan det være derfor turboen lekker olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Otis skrev:

Feilkodene  480a, 481a er jo direkte relatert til for høyt mottrykk i DPF.

Ja, jeg mente feilmelding på skjermen i bilen, er ikke det vanlig på den andre av de feilkodene? Kunne sikkert formulert det litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, uansett så må du få fikset DPF. Det er tett. Om det er for tett for en tvungen regen, vet jeg ikke.

Men du må også få fikset andre feil, som feks EGR posisjonssensor feil, før du kan starte tvungen regen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er likt på de forskjellige modellene, men på min e61 måtte temperaturen over 75 C, det må ikke være feil på glødeplugger, og det må ikke ligge feilkode på dpf for at regen skal starte. Så du må kjøre litt for å få opp tempen, også resette feilkodene hele tiden, hvert 15-30 sekund kanskje, også vil bilen starte regen av seg selv.

det tok litt tid for min del, siden termostatene var defekte måtte jeg kjøre langt for å opp temperaturen nok. Det er ofte grunnen til at filteret tettes også, det blir aldri kjørt regen siden temperaturen ikke blir høy nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...