Gå til innhold

TV-function og bluetooth i F07


Anbefalte innlegg

Siden jeg endelig har blitt lykkelig eier av en F-generasjon, nærmere bestemt en F07, så er det litt nytt å leke med :)

Noe av det første jeg gjorde når jeg hentet bilen, var å forsøke å pare telefonen til bilen så jeg kunne ha telefonsamtaler og lytte til musikk. Første del av paringen går bra (med koder), men jeg får timeout og telefonen dukker ikke opp som paret med telefondelen i bilen. Streaming av lyd fungerer derimot helt fint og jeg får besvart innkommende samtaler, men telefonen vises ikke som paret i telefonmenyen. Dette gjør at jeg ikke kan foreta anrop via bilen, noe som er litt dumt. Etter å ha lest utallige tråder på andre fora, så kan jeg egentlig ikke konkludere med noe som helst, for det ser ikke ut til at noen har funnet en løsning på dette problemet. Er det noen her som kan ha noen tips? Til info så er det en iPhone 12 Pro Max jeg forsøker å legge til.

I dag lekte jeg også litt med TV-funksjonen i bilen. Ikke at jeg trenger TV, men om det er der så er det jo moro om det virker. Jeg gjorde en full scan for å se hva den fant og den plukket opp ca. 15 radiostasjoner som sender over DVB-T. Rart den ikke fant noen TV-kanaler, men tenker at radio over DVB må låte bedre enn DAB (som jeg ikke har), men jeg får ikke lyd når jeg velger de. All annen informasjon om radiokanalen dukker opp, så det virker litt rart at jeg ikke får lyd. Vet noen om dette i det hele tatt virker i Norge? Usikker på om bilen har DVB-T eller DVB-T2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke om det ligger tilgjengelig noen software updates for bluetooth interface her https://www.bmw.com/en/footer/software-updates.html.

Men jeg mistenker at den tjenester er nede for telling, for hvordan skal de kunne vite hvilken versjon av softwaren jeg har i bilen min? Tidligere har en bare fått siste tilgjengelige filer for det utstyret bilen har (non-navi, navi business, navi pro etc), og så sjekker en det opp mot det som står i bilen. Nå står det bare "your vehicle is up to date". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var "up to date" hos meg også, men jeg tviler på at det stemmer. Skal få sjekket integration level bare jeg får Enet-kabelen i posten. Min DCAN-kabel vil ikke kommunisere med bilen.

Henger jeg langt etter på software/firmware på alt mulig så kan det hende jeg leverer den inn til en lokal forhandler for full oppgradering, men det koster sikkert skjorta. Har full ISTA/P selv, men det er med et år gamle data nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får kanskje sjekke med BimmerUpgradeNorway om de har noen tips om dette. Skal se om jeg kan resette CIC for å se om det hjelper på bluetoothproblemene, men det kan jo hende at problemet ligger i Combox også.

I følge en tråd på et annet forum, så forårsakes dette som oftest av at noen har koblet til en telefon som har en emoji i bluetooth-navnet. CIC eller Combox får hikke av dette og ingen enheter vil vises i listen over tilkoblede enheter, selv om det faktisk er enheter som ligger der. Løsningen for disse har vært å endre navn på telefonen som hadde en emoji og la den koble til bilen som igjen fører til at alt fungerer fint og nye enheter kan pares mot systemet. I mitt tilfelle så kan jeg ikke akkurat få tak i en telefon som en tidligere eier har brukt, så da sitter jeg der med en tilsynelatende tom liste jeg ikke får slettet noen ting fra. Hvorfor er det ikke en "factory reset" i menyene på slike ting som det er på "alt annet" her i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for øvrig oppdatere tråden med at bluetooth-problemet er løst :)

Det var nok slik at en telefon med et ugydig tegn i navnet hadde vært paret mot bilen. Jeg fant frem fire andre telefoner jeg hadde liggende og startet jobben med å pare de, en etter en. De første feilet som min vanlige telefon gjorde, men da jeg la til den siste så våknet plutselig alt til liv og de telefonene jeg hadde forsøkt å pare var nå tilgjengelig i listen. Da hadde jeg altså fått skjøvet synderen ut av listen slik jeg hadde håpet på at skulle skje.

Det er altså to ting som er helt koko med dette: Det første er at BMW ikke har noen failsafe på slikt og at man ikke kan nullstille dette. Det andre er at folk legger inn emojis i et enhetsnavn?! Hva blir det neste som fjortisene ønsker seg? Domenenavn som www.🤗😬😻👀.com eller noe?

Nuvel, da er det bare å forske videre på dette med DVB-T, og så ser jeg kanskje et behov for å få på plass BMW Apps også for å få Spotify i CIC.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...