Gå til innhold

BMW ber meg bytte både motorstyreenhet og automatkasse


E91-320D
 Share

Anbefalte innlegg

Her trenger jeg gode råd og innspill:

 

08 E91, 320 DAT, gått 280'. 

Symptomer de siste månedene: Liten vibrasjon på tomgang. Starter helt normalt lett, men høyt turtall på tomgang 1100-1300. Holder seg høyt inntil motor er blitt skikkelig varm/driftstemp. Synker som oftest gradvis 100 rpm ned til normal 700-800. Med høy tomgang og før motor er blitt skikkelig varm, girer den ujevnt: unormalt høyt turtall før den girer hardere enn vanlig i lave gir/lav hastighet. Med dette turtallet og "hard giring" kan gul varsellampe med tannhjul og utropstegn komme og bilen blir da låst i 3. gir. Ved å stoppe og skru bilen av og på er alt normalt igjen. Når motor er skikkelig varm har den normalt turtall på 700-800 og girer tilnærmet normalt.

På grunn av varsellampe var bilen for noen måneder hos ekspertise på automatkasse for diagnose, sjekk og prøvekjøring. Konklusjonen var at kassen var normalt slitt, men tross alt overraskende god til å ha gått såpass mange kilometer.

BMW nå: Forhandler koblet til diagnoseverktøy og konkluderer med at både motorstyreenhet og automatkasse må byttes. Når jeg spør om det kan være mekanisk feil som utløser feilkode (dyser, glødeplugger osv), så er svaret "Det er det diagnoseverktøyet sier". Det er for så vidt greit nok, men det beroliger meg ikke om at problemet faktisk kan være noe annet.
Diagnosekoden for styreenheten er D1361_D0000000_90_002
Diagnosekoden for girkassen er D2460_AZ6TU000_01_002
Det kan godt være at BMW har helt rett og ved å skifte motorstyreenhet så er alle problemer løst. Men jeg er naturlig nok lite interessert i å svi av flere titusener på både styreenhet og girkasse, og så viser det seg at problemet egentlig er noe annet.

Har noen gode råd og tips her? Hva annet kan/bør jeg sjekke før jeg eventuelt må levere bilen til BMW og bruke mye penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...