amentia Skrevet September 26, 2021 Share Skrevet September 26, 2021 (endret) For noen dager siden fikk dashboardet besøk av den gamle kjenningen på bilde nr. 1. Fikk kjørt diagnose samme dag hos en kompis med slik utstyr og da kom feilkodene på bilde nr. 2 opp. Jeg stakk innom Biltema og fant jaggu meg kamakselsensoren og byttet den. Dagen etter måtte jeg til Gardermoen for å hente min far, og hadde dermed ikke hatt tid til å sjekke rundt de andre to feilkodene (som jeg har funnet ut har noe med vakuumlekkasje å gjøre), og dessuten oppførte bilen seg 100 % normalt hele dagen. Vi kjørte først fra Vinstra til Lillehammer uten problemer. Bilen stod så parkert i flere timer. Vi kjørte videre utpå kvelden og var kommet omtrent til Moelv da probleme begynte. Ved gasspådrag begynte nå hele bilen å riste/vibrere, men da jeg slapp gassen rullet den helt vibrasjonsfritt. Svak vibrering til å begynne med, slik at jeg trodde bare det var ujevn vei. Men så ble det etter hvert verre og verre. Jeg tenkte først på mellomaksling, evt fordelingskasse eller noe med drivlinjen siden hele bilen ristet godt. Det var liksom ikke noe annet som var mulig tenkte jeg. Jeg var tidlig ute, så jeg stanset en halvtimes tid rett før Gardermoen, men da jeg startet opp igjen var problemet borte i starten for så å komme tilbake gradvis først etter at min far var hentet. Flere ganger viste det seg at om jeg stanset i noen minutter og lot den gå på tomgang, så var problemet borte en stund da jeg startet opp igjen. Derfor konkluderte jeg med at det umulig kan ha noe med drivlinjen å gjøre, men at det snarere er motoren som rister/vibrerer såpass mye at hele bilen rister. Siste 2 km før jeg er hjemme er det ganske bratt, og her var det virkelig ekkelt å kjøre. Vibreringen var der uansett hvor forsiktig jeg var, og stanset med en gang jeg slapp gassen. Er det noen av dere som har vært borti noe lignende knyttet til feilkodene P0171 og/eller P1619 ((P0014 og P0369 er utbedret så de er ikke relevante)? Jeg har ikke kjørt den enda i dag. tenkte jeg skulle få litt feedback her først... Endret September 26, 2021 av amentia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet September 26, 2021 Forfatter Share Skrevet September 26, 2021 Edit: Har nå sjekket litt rundt og blant annet søkt på youtube. Der får jeg mange treff på at det er en av hardykoblingene. (det er vel gjerne 3 av dem på en firehjulsdrevet bil?). Det med at problemet forsvant litt da jeg stod parkert en stund har vel kanskje noe med det å gjøre at gummien blir kald igjen og at det da tar en stund før det begynner igjen. Er jeg inne på noe her tror dere? Noen som har vært borti vibrering der hardykobling var problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet September 26, 2021 Share Skrevet September 26, 2021 Hardykobling som er på slutten av sin levetid kan skape vibrasjoner i ny å ned Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet September 26, 2021 Forfatter Share Skrevet September 26, 2021 1 time siden, Ingvaldsen skrev: Hardykobling som er på slutten av sin levetid kan skape vibrasjoner i ny å ned Og er det også da slik at vibrereringen kan bli borte en liten stund etter at man har stått stille en stund? Det er jo gummi og den blir vel mykere når den blir varm og stivner litt når den blir kald. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet September 27, 2021 Forfatter Share Skrevet September 27, 2021 Jeg nevnte ikke motor, så dersom det skulle være tvil; det sitter en M54B25 der framme… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå