Gå til innhold

Ettermontere DAB på G20


Anbefalte innlegg

  • 2 months later...

Tipper prisen for original ettermontering vi koste mer enn det smaker. Og dette er en skolebil ... Hva med å bare sette inn en ettermonteringsdings som GS selger? Gå til gsbildeler.no, legg inn regnr og sjekk hva de har der for bilen din, ser de har både helintegrerte løsninger og rimeligere universalløsninger.

Den beste DAB-spilleren er forresten ikke original. Hvilken original DAB-radio har opptaksfunksjon? Eller lar deg spole tilbake når det er noe viktig du ikke fikk med deg? DAB-Z for Android har dette. Den beste løsningen er å bytte ut den originale skjermen med Android, og ettermontere original antenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lysken skrev:

Tipper prisen for original ettermontering vi koste mer enn det smaker. Og dette er en skolebil ... Hva med å bare sette inn en ettermonteringsdings som GS selger? Gå til gsbildeler.no, legg inn regnr og sjekk hva de har der for bilen din, ser de har både helintegrerte løsninger og rimeligere universalløsninger.

Den beste DAB-spilleren er forresten ikke original. Hvilken original DAB-radio har opptaksfunksjon? Eller lar deg spole tilbake når det er noe viktig du ikke fikk med deg? DAB-Z for Android har dette. Den beste løsningen er å bytte ut den originale skjermen med Android, og ettermontere original antenne.

Det ble en tur til bilradiospesialisten i Trondheim. De monterte en adapter med egen kontroller på dashbordet, langt fra optimalt, men det eneste som er å oppdrive til G20 på dette tidspunktet.

Man kan altså ikke få noe fra ettermarkedet som er fullintegrert til G20 uten DAB+.. 

Må bytte ut multimedia enheten med en ny som har dab+ og dette koster.. 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lysken skrev:

Tipper prisen for original ettermontering vi koste mer enn det smaker. Og dette er en skolebil ... Hva med å bare sette inn en ettermonteringsdings som GS selger? Gå til gsbildeler.no, legg inn regnr og sjekk hva de har der for bilen din, ser de har både helintegrerte løsninger og rimeligere universalløsninger.

Den beste DAB-spilleren er forresten ikke original. Hvilken original DAB-radio har opptaksfunksjon? Eller lar deg spole tilbake når det er noe viktig du ikke fikk med deg? DAB-Z for Android har dette. Den beste løsningen er å bytte ut den originale skjermen med Android, og ettermontere original antenne.

Er ingen ettermarkeds dab-radioer som kan måle seg med dekning man får med original radio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Det ble en tur til bilradiospesialisten i Trondheim. De monterte en adapter med egen kontroller på dashbordet, langt fra optimalt, men det eneste som er å oppdrive til G20 på dette tidspunktet.

Man kan altså ikke få noe fra ettermarkedet som er fullintegrert til G20 uten DAB+.. 

Må bytte ut multimedia enheten med en ny som har dab+ og dette koster.. 😅

 

Fant en brukt headunit på eBay med DAB+ til rundt 3000kr. Ikke satt meg veldig inn i G20 bilene så vet ikke om den passer akkurat din. Men nå har du ordnet det så da er det jo ikke så nøye. :)

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Øyvind L. said:

Er ingen ettermarkeds dab-radioer som kan måle seg med dekning man får med original radio. 

Det er ikke radioen som gir dekning, det besørger antennen sammen med antenneforsterker. Ettermontert original antenne vil altså gi nøyaktig samme dekning på original og uoriginal spiller. Jeg har gjort dette i min bil, som brukes sammen med Android-skjerm. Du tenker kanskje på disse universalantennene som man taper fast på vinduet. Disse gir ikke samme dekning, det har du da helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lysken skrev:

Det er ikke radioen som gir dekning, det besørger antennen sammen med antenneforsterker. Ettermontert original antenne vil altså gi nøyaktig samme dekning på original og uoriginal spiller. Jeg har gjort dette i min bil, som brukes sammen med Android-skjerm. Du tenker kanskje på disse universalantennene som man taper fast på vinduet. Disse gir ikke samme dekning, det har du da helt rett i.

Jeg brukte den orignale antennen og original antenneforsterker i min E90 med CIC sammen med mObridge DAB+ adapter... Helt elending dekining. Så satte jeg i orignal CIC med DAB+. Har dekning 99.8% av tiden. Så det tror jeg faktisk ikke noe på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Øyvind L. said:

Jeg brukte den orignale antennen og original antenneforsterker i min E90 med CIC sammen med mObridge DAB+ adapter... Helt elending dekining.

Antenneforsterkeren trenger strøm. Original radio sender bestemte spenninger for å endre bånd i antenneforsterkeren (FM, DAB, ...), så spenningen fra mObridge må være korrekt for å aktivere DAB-båndet. Ser en del sliter med dette. Jeg har som sagt Android, som sender 5 volt over antennekabelen. En løsning for folk som sliter med Kufatec eller mObridge, kan være å bytte kombiforsterker med en som bare har DAB. Original forsterker for E87 er slik, så mye enklere, og rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lysken skrev:

Antenneforsterkeren trenger strøm. Original radio sender bestemte spenninger for å endre bånd i antenneforsterkeren (FM, DAB, ...), så spenningen fra mObridge må være korrekt for å aktivere DAB-båndet. Ser en del sliter med dette. Jeg har som sagt Android, som sender 5 volt over antennekabelen. En løsning for folk som sliter med Kufatec eller mObridge, kan være å bytte kombiforsterker med en som bare har DAB. Original forsterker for E87 er slik, så mye enklere, og rimeligere.

 mObridge kan sende spenning til antenneforsterker. Det setter man med å komble seg på med PC når man monterer den. Man velger også riktig DAB bånd da.(DAB-L). Jeg testet masse med forskjellige spenningsnivåer når jeg hadde den, men ble aldri bra. NRK kanalene var kjempe bra hele tiden, men de andre kanalene falt ut når man kom litt ut av begbygde strøk hvor det var mye skog og høye fjell.. Originale spilleren holder dekningen så og si hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Øyvind L. said:

 mObridge kan sende spenning til antenneforsterker. Det setter man med å komble seg på med PC når man monterer den. Man velger også riktig DAB bånd da.(DAB-L).

DAB III (174–240 MHz) er det vi bruker i Norge. L-båndet ligger i området 1452-1492 MHz, langt utenfor sendefrekvensene i Norge, så da vil du ikke få rare signalet. Kan feilen ligge der?

Se under Frekvenser her: https://no.wikipedia.org/wiki/DAB#Frekvenser

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lysken skrev:

DAB III (174–240 MHz) er det vi bruker i Norge. L-båndet ligger i området 1452-1492 MHz, langt utenfor sendefrekvensene i Norge, så da vil du ikke få rare signalet. Kan feilen ligge der?

Se under Frekvenser her: https://no.wikipedia.org/wiki/DAB#Frekvenser

DAB III det har du helt rett i. DAB L er ikke satt i drift her enda.. En skrivefeil fra min side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...