Gå til innhold

Riktig lufttrykk i 205/60/16 vinterdekk HAKKA R3 på BMW e60 530d


Vlados93
 Share

Anbefalte innlegg

God morgen, sitter og lurer på hva som er riktig lufttrykk i vinterdekk med dimensjon 205/60/16 

Dekk: Nokian Hakka R3 

Bil: BMW E60 530d

 

Har letet litt rundt på nettet og finner forskjellig info på andre biler, alt fra 2,2 - 2,7 

Denne dimensjonen er uorignal og står dermed ikke oppført på klistremerke på i dørstokken, så derfor stusser jeg. Har også hørt at vinterdekk skal alltid ha mer lufttrykk enn sommerdekk

Noen anbefalinger / erfaringer ? Vil liksom ikke slite vekke alle dekkene på en sesong, har akkuratt kjøpt de :D 

 

Setter pris på fornuftige svar og ønsker dere en fin dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt nærmeste dimensjon på klistrelappen. 205/55R16 hvis du har. Det er trykk for bil uten last og fullastet bil. Sommer pleier jeg å ha rundt 0.2-0.3 bar over det som er ment for ulastet bil, mens på vinteren legger jeg meg litt nærmere lastet bil. Spennet mellom ulastet og fullastet er ofte 0.6-0.8 bar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Takk for svar. Føler at 2.2 blir og til og med 2.4bar som jeg har i dag er for lite framme, dekkene ser ut som at de har for lite luft i , bakdekkene ser ok ut.

Hva er egentlig greia med å ha mer bak enn foran ? Bilen er jo alltid tyngst i fronten der hvor motoren er? Eller missforstår jeg totalt nå? :D 

Hvordan har det vært med slitasje på dekkene dine med de regelen som du følger @E.C.? jevn slitasje og alt good ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er ikke tyngst foran, det er ca 50/50 og tyngre bak med last.

Har hatt slitt innside på dekk på den ene bilen, men det er nok ikke dekktrykket som har vært feil der. 0.2-0.3 bar over det laveste er uansett innenfor trykkspennet, så bør være uproblematisk. Det er vel få som sliter ut dekk pga. feil lufttrykk, da må det være bra bommet på trykket. Hos de fleste skyldes slitasje feil hjulstilling eller slitte komponenter i understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...