Gå til innhold

Feil på lane change warning


argo1
 Share

Anbefalte innlegg

Sist jeg hadde feil på LCW, var det pga ene canbus ledningen hadde irra og røket tvers av. Skjøtet på ny ledning, og alt var good. Husker ikke eksakt hva slags feilkode jeg hadde, men mener det var en kode som indikerte at bilen ikke klarte å kommunisere med modulen. Derav var det bare å sjekke om modulen hadde strøm eller om det feilen lå i canbus. 

Om du har mulighet, løsne bakfangeren delvis og inspiser i det minste ledningsnettet og stikkerne. Se også om ikke det er noen sikring som har ryki, og eventuelt bruk ISTA til å lese feilkodene og eventuelt kjøre testplan. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feilkoden hadde ingen sammenheng med sidespeilet, men symptomene var samme. 

Meg bekjent så skal radarene fange opp biler og gi varsel via vibrering i rattet selvom de trekantene i speilhuset ikke fungerer, men jeg kan ta feil.

Når bilen har gått i sleep, trykk på "unlock" på nøkkelen din. Skal komme et kjapt blink i de trekantene i speilet. Hvis de lyser begge to, så kan du glatt utelukke at feilkoden på speilene har noen sammenheng med at LCW ikke fungerer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, argo1 skrev:

Takk for tips! skal sjekke det i morgen. Så det sitter ikke noe kamera/sensor/radar/whatever i speilene som jobber med LCW? :)

Niks ikke noe slikt :)

LCW radarene er koblet mot ZGW modulen via flexray. De trekantene i døra er koblet til FRM via Lin bus, som fra der kommuniserer med ZGW via Can bus.

Så ingen direkte link nei, men alt henger sammen via et stort nettverk. 

Kan legge til at når LCW ikke funket hos meg pga ledningsbrudd til radaren, så lyste fortsatt de trekantene i speilet når bilen "våknet opp". Er som en slags selvtest 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@argo1 den skal blinke ved opplåsning ja. Bilen må ha vært i sleep, men det er fort gjort å gå glipp av lyset. 

Ettersom speilene er koblet via LIN bus så skal de kommunisere sammen og gi fra seg blink begge to samtidig. 

Som nevnt tidligere så skal jeg ikke påstå 100% at ikke hele LCW funksjonen deaktiveres pga LED signalet ikke fungerer, men jeg har en følelse på det.

Da jeg hadde problemer, så funka ikke radarene, som dermed skrudde av funksjonen totalt. Speilene dog, de blinka ved opplåsning. Så lampene virket selvom resten av systemet ikke virket. Tenker man litt motsatt da, så burde radarene dine fungere selvom LED varslingen ikke gjør. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...