Jørgenla Skrevet Desember 30, 2021 Share Skrevet Desember 30, 2021 Hei, jeg har en 2011 530xd som jeg er grisefornøyd med og har tenkt å eie i 10 år til. Har derfor vært nøye med vedlikehold på denne og planlegger et preventivt bytte av HP og reg. kjede om 2 år når bilen har gått ca. 150’km. Antatt kost for dette er grovt NOK 40’. Men, i bunn er jeg egentlig en bensin-mann og til tross for at jeg digger n57’en har det nå dukket opp en mulighet for et bytte til en 2011 september n55 med en påkost på ca. 50’ og ganske så identiske utstyrte biler. (Bensinen mangler webasto og 4-soners klima men har gått 15’km mindre). Går jeg for et bytte, er planen å eie denne ca 10 år til. Dette vil altså være den siste muligheten slik jeg ser det for en skikkelig bensin ettersom neste ordentlige bilkjøp nok vil være en el-bil, sånn har det blitt. Vi er en familie på 5, med masse småkjøring og sånn sett er ikke diesel helt optimalt og taler i favør av et bytte. For det andre synes jeg fortsatt støybildet på diesel i lave hastigheter er masete samt at jeg finner elastisiteten i 1 til 3 gir på diesel er mer «nøkkete» enn bensin. Sist, er jeg svak for lyden av romslig bensin-sekser. Jeg har også inntrykk av at N55 er en grei motor, nogenlunde robust. Usikkerheten og tvilen her ligger jo på service-historikk. Vet jo hva jeg selger, og det kan virke som bensinen har hatt vesentlig lengre oljeskift intervall enn hva jeg liker. I tillegg er jeg i prosess med å finne ut av hvilke slitedeler som er byttet på bensinen. Så der har dere hva jeg funderer på disse dagene. Det er jo mange kloke hoder her inne så jeg takker for alt av innspill og synspunkter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Desember 30, 2021 Share Skrevet Desember 30, 2021 Registerkjedebytte på 150.000km er vel kanskje litt tidlig for en N57N? Høytrykkspumpen kan jeg være enig i, siden den er langt mer uforutsigbar. Etter hva jeg har klart å fange opp, så sliter N55 dessverre noe med rådelagre, spesielt på de tidlige utgavene (altså de i E9x 3-serie, og tidlig F-chassis). Men om de senere utgavene er noe bedre vet jeg ikke. Ellers kan Eccentric shaft og Valvetronic motor bli et problem. Kan være verdt å undersøke disse motorene litt nøyere før du avgjør hva du vil gå for. Når det er sagt så har jeg dessverre siklet på en del av disse N55 motoriserte BMWene selv. Var farlig nær å kjøpe en 535i, men endte opp med å kjøpe en 530d i stedenfor Ikke bare på grunn av de overnevnte tingene da, men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgenla Skrevet Januar 2, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2022 Takk for info og ja, deler synet ditt på reg. kjede men ettersom HP pumpe skal byttes og det er hensiktsmessig å ta dette sammen, også mtp pris, så er planen bare å få det gjort. Jeg har snakket litt med to verksteder angående n55 og oljeskift intervaller og fikk også bekreftet at den jeg vurderte har veldig lange intervaller mellom skift. Så da blir konklusjonen å ikke bytte denne gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå