KalMar Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Hei Hei Jeg har en E70 fra 07", har fått oppe en feil med Dynamic Damping Control Failure. Det hele begynte med at feilen kom og gikk litt. kom spesielt ved humpete vei. Har sjekket sikringer fremme og bak. disse er ok. har sjekket kabler og tilkoblinger i hjul husene. dette ser ok ut. Har lest av feilkoder og får opp: 6318, D76A og D768. har funnet ut at de to siste skal være feil på dempere venstre side. 6318 er jeg noe usikker på. lest av med inpa. Noen som har forslag til videre feilsøking? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Men hva betyr feilkodene? Har du noen tekst på de? Og er feilkodene D76A og D768 begge dempere på venstre side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Februar 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2022 (endret) 16 minutter siden, Otis skrev: Men hva betyr feilkodene? Har du noen tekst på de? Og er feilkodene D76A og D768 begge dempere på venstre side? Feilkoder er for dempere venstre side. Fremme og bak. Har fått kontakt med demper bak på venstre side. Men får ikke kontakt med demper fremme venstre. Med kontakt så mener jeg at inpa ikke finner/ får kontakt med demper fremme venstre. Står ikke noe tekst i inpa programmet etter feilkodene. Måler 12v i kontakten bak og fremme. Dette på rød/grønn(?) Og brun. Har en mistanke om at demper fremme. Eller satellitt fremme venstre er gåen. Kan legge til at nivå sensorer ser ut til å være ok. Ser i live data via inpa at alle sensorene endrer verdi når jeg gynger i bilen. Endret Februar 9, 2022 av KalMar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Om du ikke får kontakt med en demper så er den i verste fall defekt. Men sjekk kontaktene skikkelig. Du kan sjekke gjennomgang i ledningene med ohming, fra demper til VDM boks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Februar 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2022 Nå vet jeg verken opp eller ned. Har målt og målt. Og scannet med inpa. Inpa kommer ut med mikset resultater. Når jeg velger e70-> chassis-> demper HF, VF, HB og VB så henter den ut info fra en annen demper en det som står navngitt. HB= hint-rec->edcsvr VB= vorn-links->edcsvl HF= hint-rec->edcshr VF= ingen kommunikasjonen. så det er nesten så jeg lurer på om det er venstre bak som er defekt og ikke venstre fremme. tolker edcsvr = vorn recht. edcsvl= vorn links edchr= hint recht og da mangler jeg venstre bak fra edc benevnelse. Målt meg frem til at jeg har kontakt med dempere på venstre side. Målingene gir samme resultater. Dette på signal kablene (se bilde) Får ikke målt + og - fra vdc boks bak. Men måler spenning på kontaktene fremme og bak på venstre side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Hinten links er venstre bak ja. Men det er jo bra at du fant feilen da? Eller tenker du at du ikke fant feilen siden du måler samme verdier på begge to på venstre side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Februar 10, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2022 Usikker. Viser sån sett feil på begge venstre side. Eller får feilmelding på begge venstre side. Men dette kan være noe med at begge dempere har felles signal kabel som går til vdm boks plint 8 mener jeg det var. Men så er neste spm. Skal en bytte til samme type dempere? Eller skal en kjøpe noe annet uten dette vdc opplegget? Og bare kode vekk vdc? Kostet rundt 7000 for en bak. Og det er vell på lånt tid hvor lenge de andre vil henge med videre...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 10, 2022 Share Skrevet Februar 10, 2022 VDC dempere har jeg oppfatning av at fungerer ganske så fint, lenge. Så hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg kjøpt ny demper. Man får tak i de brukt også. På min bil ble høyre foran skiftet ut med en brukt en. Dette var på ca 150kkm. De andre er original og bilen er nå gått 230kkm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Februar 10, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2022 Kanskje noe å vurdere brukt ja. Koed er vell kanskje veien å gå for å få tak i demper. Må brukt demper kodes på samme måte som ny? Vet du noe om det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 10, 2022 Share Skrevet Februar 10, 2022 Mener at Dynamic drive må kalibreres og demper må kodes. Ihvertfall kalibreres. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 10, 2022 Share Skrevet Februar 10, 2022 Husk også at de er posisjonsspesifikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KalMar Skrevet Februar 10, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2022 Takker. Da må jeg få ordnet ista en gang for alle på pc min. Må skaffe en til venstre bak ja. Kan ikke mixes slik jeg har forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 10, 2022 Share Skrevet Februar 10, 2022 Noen velger å demontere alt og gå til fast oppsett. Jeg hadde aldri gjort det, du verden så mye bedre X5 er med DD/AD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sport Skrevet August 25 Share Skrevet August 25 Kalmar, fikk du i orden bilen din med feilmelding dynamic damper control failure? Løste du det med en demper? Jeg ha BMW 525D Xdrive F11 2012. Jeg fikk veldig mange Dynamic damper control failure i vår 2024. Feilmeldingen komme opp hver gang jeg kjørt bilen. Fant ut at 4 Nivå sensorer var rustet fast i balljointene, når bilen kommer over en fartsdump fungerer ingen av nivå sensorene. Bilen fikk ikke stilt hjørnene "Corner ability restricted". Løsning blir å bytte ut alle 4 nivå sensorer a 1500 Kr eller reparerer de 4 gamle. Jeg valgte å reparere de 4 gamle nivå sensorene. Ta av hjulet, lokalise nivo sensor venstre hjul, nivå sensor til høyre i hjul brønnet. Venste bakhjul, venstre hjul brønnet, høyre forhjul venstre hjulbrønn, høre bakhjul, høyre hjul brønn. Ta av den 10mm skruen. Beveg balljointen og fjern all rust med rust fjerner. Spray på balljointene med Sea Foam Deep Creep olje og beveg all balljointene til de beveger seg lett og fri. Test kjør over en fartsdump flere ganger. Jeg slettet alle feilmeldinger med Autophix ES910. Gjenstår å slette alle feilmeldinger i cental gateway med Ista+. Jeg har feilmelding "801c820 om at Central gateway memory full-No error". Ny VDC demper koster 15000 kr på Autodoc. Nå virker både Sport og Sport+ uten noe problem på bilen min. Da jeg hadde Dynamic feilmelding virker kun "Comfort". Jeg fikk anbefaling av en mekaniker å løse problemet på den billige måten og det funker. Han anbefaler å smøre vannavisende olje på nivå sensorene hvert år som skal forebygge mot rust. Sensorene får mye salt i løpet av vinteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå