Svendis Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 Var i dag inne hos biltilsynet for godkjenning av senkesett. De målte og tok bilder rundt om, skrev av nr på fjærene, spurte om den var senket med stag bak på sensoren, nei svarte jeg, gjort med diagnose pc ihht til TUV papirene. Han heiste opp bilen og tok bilde av sensorene og forsvant så ut på kontoret i 20min for å lese i TUV papirene jeg leverte. Bilen ble ikke godkjent da de mente det manglet dokumentasjon på hvor mye den var senket bak. Disse senkes jo på luften bak, så bilen er senket med ISTA, samme senk som det ble foran. 19mm. Fra 342mm til 323. I TUV papirene står det at senk bak skal foregå med "Bord computer" 15-20mm. Dette er et eibach sett med bare fjærer foran. Fikk en epost adresse på en gul lapp før jeg reiste derfra som jeg kunne sende dokumentasjon inn på. Jeg sendte så dokumentasjon fra BMW med tabell som viser standardhøyde 342mm på 19" felger for F11 4WD. Fikk så svar tilbake at dette ikke var god nok dokumentasjon da den bare viste hva bilen var originalt... Hæ? De har målt avstanden fra nav til hjulbue både foran og bak, så målene har de, og de har målet fra BMW på hva bilen var originalt. Dette er altså ikke godt nok. Nå skriver de bare arrogant at de krever dokumentasjon fra et verksted på at senkingen bak er gjort ihht TUV papirene, og at monteringen av senkesettet er gjort ihht monteringsinstruks fra produsenten av fjærene. Er dette normal praksis/ oppførsel fra en Trafikkstasjon eller har jeg bare truffet på det rette R...H...? D075575 4WD Rear Axle Height.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 17, 2022 Share Skrevet Februar 17, 2022 Kanskje i overkant vrang. Viser ikke ISTA den innstilte høyden sammen med VIN på ett og samme skjermbilde? Da hadde jeg brukt dette som dokumentasjon. Sammen med et bilde av en fysisk måling, slik at du viser at TUV-spesifisert høyde er oppnådd (evt. reduksjon av høyde i forhold til standard). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Februar 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2022 Har prøvd å bruke dette som dokumentasjon. Jeg sendte de det ISTA papiret seinere på dagen. Var ikke godt nok med den, fordi den bare viste originalhøyden...? De har jo målt høyden den nå har. I en fornuftig verden så kan man jo bare ta målet ihht dokumentasjonen på 343mm, trekke fra høyden den nå har på 323 og sitte igjen med 19mm senk bak, men så enkelt er det altså ikke. Hva med at senkesettet er montert ihht monteringsinstruks fra produsenten.. Er det ikke lov å bytte fjærer selv lengre? Har ikke fått med meg denne lovendringen i såfall. Det virker som de nå vil ha et dokument fra et verksted på hele greiene. At det er montert riktig og hvor mye den er senket bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå