Gå til innhold

Turbo N45b16 (300-450hp)


AutoAlex93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en god stund nå søkt igjennom hele internett for og finne mer info om akkurat Tuning av lille svake N45b16.

Det jeg har funnet ut er at ett selskap i England klarer å hente ut 280hk på hjul fra disse som ren sugemotor. Så da kan jeg konkludere med at veiva ihvertfall tåler såpass.

har også sett en fyr i Thailand med en turbo n45 så vet det går. 

jeg har til nå funnet ett selskap som lager smidde råder på bestilling til kr7500kr( de eneste jeg har funnet etter flere mnd leting)

de originale rådene tåler nok ikke mer enn 180-210hk med original 6500rpm sperre. De i England klarer som sagt mer men da på mye høyere turtall. Problemet vårt er dreiemoment som vil være vesentlig høyere pga turboen.

Har også funnet ett selskap som kan levere komplett turbo-kit til denne motoren (mulig disse også er de eneste som har)

her får man med ladeluft kjøler, dump ventil, bensinregulator, wideband sensor til AFR måling og mye annet praktisk.

ca20,000kr

Motoren må også ha større dyser og bensinpumpe og bilen må på en eller annen måte konverteres til MAP sensor istedenfor den originale MAF sensoren. Da jeg ikke ser på det som trygt å tune «i blinde» når jeg skal remappe den. (Godt mulig man må gå standalone ecu) 

Men mitt store problem er stempler… disse motorene har fra fabrikk alt for høy kompresjon (10.5:1) til å hente ut noe mer en Max 200hp før Ping og detonering vil være bli ett problem å da er ikke kostnadene verdt det i det heletatt.

vil helst ned i 8.5:1 men 9:1 i komp vil gå.

 

har også sett på mulighet for1.25mm tykkere toppakning som vil få den ned i ca 9:1 men dette har andre plager som kan øke sjansen for detonering andre kjipe ting.

har også sett på mulighet for og høvle ned stemplene men etter litt studering vil den bli for tynn i godset da den teit nok er konisk på innsiden også. 

 

jeg er ikke interessert i kommenterer som sier «kjøp en bedre bmw» «dette er umulig» Og andre negative kommenterer.

Jeg og andre som tenker samme tanke vet veldig godt at dette på sikt koster mer enn en større bmw. Poenget er å prøve å finne en løsning på akkurat n45b16 

har enda ikke prøvd men det kan se ut som at Nissan ca18det stempler kan passe da disse har samme diameter og kryssbolt størrelse. Men da gjetter man litt på kompresjon da senter på kryssbolt til topp av stempel er ulike så 8.5:1 stempler til ca18det kan være mer eller mindre på N45.

 

la oss starte en saklig og grei tråd her 😁

dette skal nok være mulig!

215457CA-4EFD-4738-BF9F-960BB8E6BDF0.png

8DB9FED5-E136-456E-B1BF-54E68D2C2FDE.png

287EBD46-4372-4BBA-91B0-9E28711AE227.jpeg

Endret av AutoAlex93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...