Gå til innhold

Bytte registerkjede, X3 F25

stval
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.
Har en 2011mod X3 F25 som jeg planlegger å bytte registerkjede preventivt på. Tenkte å gjøre jobben selv.
Planen var i utgangspunktet å løfte ut motoren ovenfra, og la girkassen stå igjen på bilen.
Leser derimot i ISTA at automatgirkassen må ut først..

Er det noen her som har tatt ut motoren av denne biltypen og kan bekrefte at girkassen faktisk må ut først? Eller går det helt fint å la girkassen stå igjen på bilen?
Har søkt litt rundt men finner lite som omhandler dette for denne biltypen. 

Jeg vurderer og å bytte HPFP når jeg først er igang. Er det andre ting som og bør byttes i en slik jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stval skrev:

Hei.
Har en 2011mod X3 F25 som jeg planlegger å bytte registerkjede preventivt på. Tenkte å gjøre jobben selv.
Planen var i utgangspunktet å løfte ut motoren ovenfra, og la girkassen stå igjen på bilen.
Leser derimot i ISTA at automatgirkassen må ut først..

Er det noen her som har tatt ut motoren av denne biltypen og kan bekrefte at girkassen faktisk må ut først? Eller går det helt fint å la girkassen stå igjen på bilen?
Har søkt litt rundt men finner lite som omhandler dette for denne biltypen. 

Jeg vurderer og å bytte HPFP når jeg først er igang. Er det andre ting som og bør byttes i en slik jobb?

Hvilke motor er det snakk om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om folk som har tatt ut motor uten å ta ut girkassa, men har i langt flere tilfeller vært borti at man tar ut kassa når man allerede er under bilen. Man må jo tross alt under bilen uansett for å skru ut boltene mellom kassa og motor, så hvorfor ikke bare ta den ut i samme slengen, men det er selvfølgelig smak og behag ☺️

Gjorde ett kjapt google-søk, og her er en video hvor girkassen står i. Dette er vel og merke en e60, men tror ikke det er store forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2023 den 22.49, HakonLimseth skrev:

Jeg har hørt om folk som har tatt ut motor uten å ta ut girkassa, men har i langt flere tilfeller vært borti at man tar ut kassa når man allerede er under bilen. Man må jo tross alt under bilen uansett for å skru ut boltene mellom kassa og motor, så hvorfor ikke bare ta den ut i samme slengen, men det er selvfølgelig smak og behag ☺️

Gjorde ett kjapt google-søk, og her er en video hvor girkassen står i. Dette er vel og merke en e60, men tror ikke det er store forskjellen. 

Takk for svar. :) Har sett de filmene du linket til. Forskjellen er vel xdrive systemet, som vil utgjøre noen arbeidstimer ekstra.. Enig i at det kanskje er like greit å ta ned girkassen og gjøre det etter "boka", men hadde håpet å slippe. Må jo isåfall også ned med fordelingsgirkasse og mellomaksel i tillegg.. Blir fort en del ekstra jobb. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Bimmerlars skrev:

Kan la girkassen stå igjen, går fint det. Går også å løfte motor og gir inn/ut komplett med frontdiff og front mellomaksel montert, men da bør du ha litt skikkelig tilteverktøy på krana.

Ok. Det høres bra ut! Tenker jeg kommer til å gå for at girkassen blir værende på bilen dersom dette er uproblematisk. :) Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stval skrev:

Takk for svar. :) Har sett de filmene du linket til. Forskjellen er vel xdrive systemet, som vil utgjøre noen arbeidstimer ekstra.. Enig i at det kanskje er like greit å ta ned girkassen og gjøre det etter "boka", men hadde håpet å slippe. Må jo isåfall også ned med fordelingsgirkasse og mellomaksel i tillegg.. Blir fort en del ekstra jobb. :) 

Skjønner... Tenkte ikke over at den var xDrive 😅 Men du fikk jo svar om at det skulle gå greit uansett, så lykke til! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme bil selv som er gått 260 å har ikke planer om å bytte…meen

det er da nødt å være kjappest å slippe hele rukkla ned? Jeg har tatt motor bytte på f20 og f30 å det er jo veldig kurant å slippe alt ned på et bord, riktig nok ikke x drive men bmw er jo bygd på de viset de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...