Gå til innhold

E87: Spenningsfall på ryggelys når motoren er i gang - skyldes LED?


Lysken
 Share

Anbefalte innlegg

Bakgrunn:

Har montert et relé som bytter fra frontkamera til ryggekamera når ryggelyset aktiveres (ettermontert kamera foran og bak på E87). Ryggelyset fungerer altså som triggerstrøm til releet. Nå sliter jeg med at releet til tider ikke får nok strøm, da slås ryggekameraet av og på i ett sett når det skal være på.

Feilsøk:

Koblet av alt fra releet, kun jord og styrestrøm fra ryggelys, deretter målt spenning som følger.

Når motoren er i gang er spenningen 12,9 volt med releet fjernet fra kretsen, men faller til mellom 10,9 og 11,9 volt med releet koblet til.

Baklys for øvrig får 14,5 volt når motoren er i gang, så det er kun ryggelys som er berørt.

Når tenning er på og bilen i revers, så er det 12,2 volt fra styrestrøm/ryggelys. Måler da samme med og uten releet (i motsetning til når motoren er i gang). Samme spenning måles også direkte på baklysene, begge sider.

(Batteriet er 2-3 år, men har hatt en del småkjøring i det siste, derfor noe lav spenning på det. Lader det nå i natt.)

Har forsøkt tre releer fra to ulike produsenter, med samme spenningsfall.

Oppsummert:

1. Spenningen er for lav på ryggelys når motoren er i gang. Skal være 14,5 volt, den er 12,9.

2. Når det kobles til en liten belastning som et relé som bruker ryggelys som styrestrøm, så faller spenningen med opptil 2 volt med motoren i gang, ligger da på 10,9 til 11,9 volt.

3. Dette skjer kun når dynamo lader bilen, ikke når den får strøm fra batteriet.

Hypotese:

Det er satt inn uoriginale LED-pærer i ryggelys. Pæresjekk er kodet vekk. Kan det være slik at bilen likevel sjekker noe og senker spenningen når den registrerer at ryggelysene trekker mindre enn forventet? Merket at det ble verre når ryggelysene var plugget ut, samt at det kan stemme med at bilen kanskje gjør en full sjekk bare når den er startet.

Kan prøve å skaffe originale pærer for å teste hypotesen.

Kommentar? Andre ideer? Løsning?

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med halogenpærer er spenningsfallet bare 0,2 volt, så LED er synderen for akkurat dette. Spenningen faller aldri under 12 volt nå, og da fungerer releet fint (begynner å svikte under 11,5 volt). Får da bare akseptere dårligere ryggelys. Eller finnes det LED-pærer som ikke skaper dette problemet?

Problemet med lav spenning til ryggelys fra dynamo er ikke løst enda. Tipper det kan ha sammenheng med at bilen kutter strøm til mindre kritiske funksjoner når batteriet har lav spenning. Edit: Fulladet batter endret ingenting.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at ryggelys er i så fall langt nede på listen over ting det skal reduseres strøm til, om i det hele tatt. Setevarme, bakrutevarme, kupevifte er gjerne til å bli kuttet ut først.

Selv om pæresjekk (motstandssjekk ved oppstart) er koblet vekk så har lysmodulen overvåking over at det f.eks. ikke trekkes for mye strøm, regner med at modulen har definerte verdier for hva som er akseptabelt. Det er f.eks. ingen sikringer, kun måling av strømtrekk og utkobling ved overbelasting. LED-pærer blir hipp som happ. Noen vil trekke betydelig mindre strøm, mens de som har "can bus motstand" som bare brenner av energi vil kanskje trekke mer enn originale pærer. Dermed er det litt vanskelig å si hvordan de vil fungere i praksis i kombinasjon med modulen. 

Kan vel hende at ryggelys er koblet litt annerledes og ikke får batterispenning ut av modulen, eller så kan jord være dårlig og ha motstand. Er det jording via bakluka og noe kabel eller går det rett på pære til jordingspunkt/modul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulladet batteri endret i alle fall ingenting.

Strømmen ble målt mellom pluggen til baklykta og jord direkte på batteriet. Samme på begge sider, og samme målt på kabelen nær sikringsboksen. Tror konklusjonen blir som du foreslår, @E.C., at modulen ikke gir den vanlige 14,5 volt til ryggelys. Det er ingen relevante feilkoder, og det er ingen elektriske feil på bilen, eller annen merkelig oppførsel, så da er det vel bare å slå seg til ro med at det sannsynligvis er normalt med lavere spenning til ryggelys på denne bilen.

Lærdom: Å bytte fra halogen til LED kan gi uante følger som kan være tidkrevende å feilsøke. I mitt tilfelle medførte det at et relé som skulle bruke ryggelys som trigger, ikke fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange funksjoner i moderne bmw'er som ikke alle ettermarkedsprodusenter tar hensyn til, så det hender at man får litt spennende utfall. Skal se om jeg husker å teste ryggelysspenninga på noen av egne biler neste gang jeg holder på rundt der. For min del er det bare å koble strømforsyninga på 14.0V så slipper man å ta hensyn til svingninger under lading med dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...