limmern Skrevet September 21, 2023 Share Skrevet September 21, 2023 Min gamle F20, 116d 2013 modell, har behov for nytt skotøy til begge sesonger. Eksisterende sommerfelger sitter på 225/45/17 foran og 245/40/17 bak. Disse felgene får vinterdekk i samme dimensjoner. Derimot blir jeg ikke klok på hva som er fornuftige dimensjoner for nye sommerdekk. Jeg ønsker å øke fra 17", som bilen ble levert med (dimensjoner som nevnt over), til 18". Jeg har vært av den oppfatning at splittdimensjoner gir mindre sporing og bedre grep. Tanken har derfor vært å ha tilsvarende bredder til de nye 18" som har sittet på 17". Her har jeg blant annet sondert tilbudene hos GSbildeler. I nettbutikken tilbys kun samme dimensjoner foran og bak, i dette tilfellet 225/40/18 eller 245/35/18. Jeg har spurt om muligheten for å kombinere disse, slik at bakdekkene får en bredere dimensjon. Felgene er for øvrig like brede, uavhengig av dekkbredde. Tilbakemeldingen er at de ikke kan garantere at dette passer, at de tror det vil være mulig men at bakdekkene kan se litt "ballong" ut i forhold til fordekkene. Noen som vet om F20 i det hele tatt er godkjent med en slik splittdimensjon? Også er jeg litt i tenkeboksen på om det er nødvendig med splittdimensjon, og vurderer derfor å anskaffe 245 bredde på alle fire. Noen som har erfaringer på om det vil skape mye sporing? Setter pris på alle svar og betraktninger rundt problemstillingen. Fant ingen direkte samsvarende tråder i forumet, så opprettet en ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet September 21, 2023 Share Skrevet September 21, 2023 (endret) Hei, Har hatt litt forskjellig på min tidligere 2013 F20 116i M sport. Den hadde originalt 225/40/18 foran og 245/35/18 bak på sommer, samt 205 dekk rund baut på 16" originale vinterhjul. M sport med 17" og 18" og vanlig F20 med 18" hjul på F20 har splitt dimensjon (225 foran og 245 bak). Jeg endte til slutt opp med 18" sommerhjul med gode Falken FK510 i dimensjon 225/40-18 både foran og bak - dette gir mer nøytrale svingegenskaper, noe mindre understyring. Jeg synes selv den ble optimal med denne dimensjonen satt på 18" felger fra E60/61 xdrive med dimensjon 8x18 ET43 på alle 4. Det gir litt økt sporvidde sammenlignet med originalt, men fremdeles lovlig. Ble utrolig fin å kjøre med dette oppsettet. Brukte mye tid på googling i forkant. Spesielt populært med såkalt "square setup" er det i UK hos de mange som bruker F20'en sin til banekjøring. Der går det mye i alt fra 225 til 245 square setup, da på 8, 8.5 eller 9" brede felger rund baut. Jeg gikk for noe i den mer moderate enden, og angrer ikke på det. Edit: tror det ligger litt info i tråden min rundt dette. Endret September 21, 2023 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
limmern Skrevet September 21, 2023 Forfatter Share Skrevet September 21, 2023 (endret) Takk for raskt og godt svar! Det er samme originalt som ble levert til min bil, med unntak av 17" på sommer og følgelig med en noe større profil. Det du forteller samsvarer godt med det jeg leser ellers, så da er det nok bare at jeg er feilinformert når jeg trodde at dette hadde med sporing å gjøre. En 116d, riktig nok trimmet til 190hk, har vel neppe behovet for særs brede dekk for å skape tilstrekkelig grep. For å gjøre det så enkelt som mulig tenker jeg derfor at square setup bør være mer enn godt nok. Det gir også mulighet for at dekkene kan roteres på ulike aksler for jevn slitasje. I tillegg er vel anbefalte bredder på 8" felg i størrelsesorden 225-235. 245 er vel også innafor, men bredeste som godkjennes til denne felgstørrelsen (så vidt jeg kan lese meg frem til). Tror derfor at jeg lander på tilsvarende oppsett som deg, selvom jeg syntes at bredere bakdekk gir bilen et tøffere inntrykk. Ellers skal det også gode dekk på denne, Continental ContiSport, og ikke noen jalladekk fra Sonar, Minerva, Gislaved eller liknende. Edit. Continental SportContact 7. Endret September 21, 2023 av limmern papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå