2xBMW Skrevet Oktober 24, 2023 Share Skrevet Oktober 24, 2023 Hei, jeg har fått vite at det er kabelbrudd i ledningene til vindusspyler. Spylervæske har trolig ødelagt kabelstokken selv om dreneringen ved mikrofilteret er modifisert for noen år siden. Bilen er for gammel for å få goodwill. Kabler kan ikke repareres, men må byttes. Vistnok et kjent designproblem på X3. Ser at GS leverer «reservekabelsett foran høyre side». 1. Er det noen som har erfaring med å bytte dette selv, hvor mye arbeid er det, hvor avansert er det og er det behov for spesialverktøy? 2. Er det noen som har spesialisert seg på å bytte denne kabelstokken som holder til i Oslo-området (utenom Bavaria)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Oktober 25, 2023 Share Skrevet Oktober 25, 2023 14 timer siden, 2xBMW skrev: Hei, jeg har fått vite at det er kabelbrudd i ledningene til vindusspyler. Spylervæske har trolig ødelagt kabelstokken selv om dreneringen ved mikrofilteret er modifisert for noen år siden. Bilen er for gammel for å få goodwill. Kabler kan ikke repareres, men må byttes. Vistnok et kjent designproblem på X3. Ser at GS leverer «reservekabelsett foran høyre side». 1. Er det noen som har erfaring med å bytte dette selv, hvor mye arbeid er det, hvor avansert er det og er det behov for spesialverktøy? 2. Er det noen som har spesialisert seg på å bytte denne kabelstokken som holder til i Oslo-området (utenom Bavaria)? Så vidt jeg har forstått har f25 et problem der en spylervæskeslange gnis mot en del av ledningsnettet. Resulterer i lekkasje inn till ledningsnettet. Dette fører til korrodering av kabelenene på lekasje stedet. De får gradevis økende motstand i kabelen på skade stedet og til slutt trolig brudd. Men du er helt sikker på at det er dette som har skjedd og at det ikke er motoren som er gått På F25 sitter de litt kinkig til. Youtube video. Jeg kan ikke kvalitetssikre denne videdeoen. Men poster den så du får en ide om hva som må gjøres https://www.youtube.com/watch?v=RkTYBXwrrXU Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2xBMW Skrevet Oktober 25, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2023 Hei, takker. Det er ikke defekte spylermotorer. Er det noen som har erfaringer med å reparere det korroderte ledningsnettet på X3 F25 ved å spleise inn nye ledningsstykker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Oktober 25, 2023 Share Skrevet Oktober 25, 2023 https://www.motor.no/aktuelt/pris-for-a-fikse-bmw-lyktespyler-50000-kr/243420 Er vel akkurat det samme opplegget. Eg har ikkje sett på korleis det ser ut, men å skøyte ein kabel er jo ikkje noko problem i utgangspunktet, i alle fall ikkje til noko så basis som ein lyktespyler. Utfordringa kan vere dersom det er veldig mange kablar som er skadd isolasjon på slik at vatn (salt) trenge inn i kabelen. Då blir det vanskeleg å reparere, men ikkje umulig. Hadde det vore min bil hadde eg fiksa det sjølv, kunne jo tatt fri fra jobb og skøyta kabel i ein heil mnd. for den prisen. Mulig det er noko superspesialt her som eg har gått glipp av, kanskje nokon andre har prøvd? t06afre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2xBMW Skrevet Oktober 26, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2023 Hei, takk for det. Jeg lurer på om det er andre som har reparert disse ledningene og har erfaringer med det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Oktober 26, 2023 Share Skrevet Oktober 26, 2023 1 time siden, 2xBMW skrev: Hei, takk for det. Jeg lurer på om det er andre som har reparert disse ledningene og har erfaringer med det? Når bilen er utenfor all garanti og goodwill ser jeg ikke noe i veien for å gjøre dette selv. En kjapp tur på Google gav meg denne linken https://drive.google.com/file/d/135nGPscDJx-YDCePAO-Z3ot1ZlowS-Iu/view Hvis du ser på side 92 skal det være to ledninger som går til pumpen. En rød/fiolett som går til Junction Box Electronics (JBE) og en brun som går til jord. Det jeg ikke vet er hvor skaden er skjedd. Har du noen ide om hvor dette lekasje punktet er? Vet du også om begge kablene er gått eller bare en av dem? Hvis du er usikker på hva som må gjøres kjenner du kanskje noen som er litt eletronikk kyndige. Hvis dette gjøres ordentlig ser ikke noe i veien for at dette kan gjøres på en varig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galant_x Skrevet Oktober 26, 2023 Share Skrevet Oktober 26, 2023 Jeg har gjort dette selv. Det er en dritt jobb pga dårlig arbeids posisjon. Ca 60 kabler som skjøtes innvendig i kabinen på passasjer siden. Men fult mulig for de fleste og få til hvis du forstår deg på litt elektro, og kan jobbe litt systematisk. tipper ca 45 av kablene kan utelukkende skjøtes på farge og kabel tverrsnitt, de resterende må måles frem. Her er en FB link hvor det ligger ved noen bilder.; https://www.facebook.com/groups/1761232017233713/permalink/6504893136200887/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Oktober 27, 2023 Share Skrevet Oktober 27, 2023 På 25.10.2023 den 23.01, TurboJens skrev: https://www.motor.no/aktuelt/pris-for-a-fikse-bmw-lyktespyler-50000-kr/243420 Er vel akkurat det samme opplegget. Eg har ikkje sett på korleis det ser ut, men å skøyte ein kabel er jo ikkje noko problem i utgangspunktet, i alle fall ikkje til noko så basis som ein lyktespyler. Utfordringa kan vere dersom det er veldig mange kablar som er skadd isolasjon på slik at vatn (salt) trenge inn i kabelen. Då blir det vanskeleg å reparere, men ikkje umulig. Hadde det vore min bil hadde eg fiksa det sjølv, kunne jo tatt fri fra jobb og skøyta kabel i ein heil mnd. for den prisen. Mulig det er noko superspesialt her som eg har gått glipp av, kanskje nokon andre har prøvd? Noe av problemet kan være at kablene trolig vil ha ulik grad av skade. Så du kan fikse noen kabler for å så finne ut at en ny kablel ryker fire uker senere. For et bilverksted vil dette være et garanti mareritt. Defor ut med alt det gamle og inn med nytt. Men jeg er enig det kan være verdt et forsøk og prøve en DIY rep. Man kan være heldig. og som sagt gjort på en ordentlig måte er det ikke noe teknisk galt å spleise inn nye kabler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Oktober 27, 2023 Share Skrevet Oktober 27, 2023 6 hours ago, t06afre said: Noe av problemet kan være at kablene trolig vil ha ulik grad av skade. Så du kan fikse noen kabler for å så finne ut at en ny kablel ryker fire uker senere. For et bilverksted vil dette være et garanti mareritt. Defor ut med alt det gamle og inn med nytt. Men jeg er enig det kan være verdt et forsøk og prøve en DIY rep. Man kan være heldig. og som sagt gjort på en ordentlig måte er det ikke noe teknisk galt å spleise inn nye kabler. Heilt klart, men verkstedet burde jo vere på tilbudssida å tilby å vurdere ein reparasjon dersom kunden spesifikt ber om det. Ein vil jo når en kjem til skadestedet sjå relativt raskt kor omfattande jobb det er snakk om. Så er det jo ei avveining på om det er så mykje demontering at det er ulønnsomt dersom jobben må gjerast 2, 3 eller 4 gangar i forhold til å skifte kabelmatte første gangen. Ellers så er det åpenbart at om en gjere jobben sjølv, og ikkje skal betale nokon 2000kr timen for det så blir det noko heilt anna. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2xBMW Skrevet Oktober 28, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2023 Takk for alle svar og forslag. Er det noen som har gjort ytterligere modifikasjoner til drenering utover kupefilterdreneringen som BMW kom med alt for seint? Hvis ja, finnes det bilder og beskrivelse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Oktober 28, 2023 Share Skrevet Oktober 28, 2023 2 timer siden, 2xBMW skrev: Takk for alle svar og forslag. Er det noen som har gjort ytterligere modifikasjoner til drenering utover kupefilterdreneringen som BMW kom med alt for seint? Hvis ja, finnes det bilder og beskrivelse? Har du noe bilde av hvor skaden har skjedd. Det vil si der vann trolig har kommet i kontakt med kabelstokken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå