Gå til innhold

E46 Problem med motorkjøling


Felg2
 Share

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg endelig mitt første problem med kjølesystemet, woohoo...

Først å fremst vil jeg nevne at Termostat, vannpumpe og ekspansjonstank ble byttet av forrige eier innen 30k km. Temmelig sikker på at dette stemmer, da jeg fik med bla. gammel vannpumpe.


Kjørte som vanlig i dag, da jeg plutselig merka at temp nåla var oppunder max. Skrudde selvfølgelig av bilen for å undersøke, og da fant jeg ut følgende:

Det rant over kjølevæske da jeg letta trykket på ekspansjonstanken. Når den var åpen så putra det i noen sekunder så sa det woosh, og væska ble borte i tanken. Fylte da ca en liter væske, og motoren fikk kjølt seg nok til å lure bilen litt oppi veien for midlertidig parkering. I løpet av turen stoppa jeg en 2-3 ganger og fylte totalt ca 4 liter væske (kan umulig ha tømt mer enn en liter da jeg letta trykket på tanken). Olja og kjølevæska er rein, og null røyk ut eksos. Den elektriske vifta snurra heller ikke i det hele tatt, var bare så vidt den rørte seg ved start. 

 

Bilen sto deretter parkert i en halvtimes tid med kjølevæske nivået på max både før og etter. Skrudde dermed på bilen for å se etter spruting, men systemet så tett ut. Ingen putring i ekspansjonstanken heller. Ved siste sjekk sto temp nåla parkert midt på i +/- 5 min på tomgang. 

 

Kan dette være så lett som en lekasje, eller kan det være termostat/ vannpumpe? 

 

Takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt denne bilen før? Jeg har tatt over en bil som manglet ca. 3L kjølevæske og som startet å koke etter en kort tur. Kan ha vært luftet veldig dårlig eller lekket noe sted. 

I din situasjon hadde jeg trykktestet systemet for å se etter lekkasjer og tatt det derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...