GÃ¥ til innhold

N57D30top ( f01 740 ) - ladetrykksproblemer.


Magnus.
 Share

Anbefalte innlegg

Hei ! 😀
 

Er det noen som er gode på feilsøking, eller har opplevd lignende på 40d ?
Har et spesielt problem med en f01 740.

Bilen lader ikke på lavt turtall ( lille turbo, high pressure stage ) 

Feilkode: 244C00 - Charge Pressure control, High pressure stage control deviation: Charging Pressure too low / positive control deviation.

Det et byttet noen deler i forbindelse med dette, både på BMW verksted og privat.

-Ventilen som styrer sjalting mellom turboer.

-begge pressure converters.

- eksostrykk sensor.
 

Det som skiller seg ut fra normalen er at når temperaturen ute er rundt 2* og vi kjører igjennom en vanndam så virker bilen umiddelbart. Lader trykk på begge turboer. 
Noen minutter senere lader ikke bilen trykk på lilleturbo. En ny runde i en vanndam og bilen går som normalt en kort periode.

Jeg vet at det høres helt sprøtt ut, men det er testet men gjentagende resultat og likt resultat hele tiden.


Her tar vi imot alle tips med åpne armer.

Endret av Magnus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det virker for meg som du har en vakkel feil på elektronikken på turboladeren din. Sitter det en firkant boks på den lille høytrykk turboen? Skjedde feilmeldingene bare plutselig? Anbefaler deg å bestille time på et Bmw verksted. Der vil de også kunne avdekke om feil på elektronikken. Det er dessverre sjelden norske verksteder skifter elektronikken. De byttet hele den lille høytrykk turboen. Prisen på Bavaria Oslo  ligger på 51000kr. Du får samme jobb utført på Le Autoservice as til under halv pris. Bilen min skal bytte turbolader der på torsdag de 04’.04.2024. Hvis du bor i nærheten vil jeg anbefale deg å få problemet løst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2024 at 1:36 AM, Sport said:

Du får samme jobb utført på Le Autoservice as til under halv pris. Bilen min skal bytte turbolader der på torsdag de 04’.04.2024. Hvis du bor i nærheten vil jeg anbefale deg å få problemet løst det.

Kan du gi deg med den billige markedsføringen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er her for å dele kunnskap og hjelpe hverandre. Hvis du kan ikke bidra med noe å hjelpe Magnus, synes jeg det er dårlig og uhørt å slenge med leppa. Jeg fikk utført turbobytte på nevnte verksted og er kjempe fornøyd med både service og første klasse arbeid. Nå fungerer bilen helt topp. Jeg utfordre deg. Hva ville du foreslå til Magnus for å løse hans problem? Jeg er spent på om du har noe fornuftig forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/5/2024 at 3:07 PM, Sport said:

Vi er her for å dele kunnskap og hjelpe hverandre. Hvis du kan ikke bidra med noe å hjelpe Magnus, synes jeg det er dårlig og uhørt å slenge med leppa. Jeg fikk utført turbobytte på nevnte verksted og er kjempe fornøyd med både service og første klasse arbeid. Nå fungerer bilen helt topp. Jeg utfordre deg. Hva ville du foreslå til Magnus for å løse hans problem? Jeg er spent på om du har noe fornuftig forslag.

 

Ikke så mye at jeg slenger med leppa, men jeg foretrekker at folk er ærlige om hvem dem er og hva de vil. 

Det er ikke første gang internett-fora har nyregistrerte kontoer som poster slikt som deg.  Du må gjerne "dele kunnskap og hjelpe", men det første du gjør etter å ha registrert konto er å skryte av et verksted som skal fikse bilen din, og du skryter av det FØR bilen har vært inne til reparasjon.

Sunn fornuft er vanligvis å vente med slikt skryt til ETTER at man har fått tilbake bilen og betalt fakturaen.  Men du fikk i det minste snikreklamert for verkstedet slik at du kan få treff via Google.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har snakket med flere som bruker og kjenner verkstedet. Verkstedet er kjent for å mekke på mange Bmw.

2. Jeg kjenner ham som driver verkstedet.
3.  Nå som jeg har brukt verkstedet har god service, jeg synes de har gjort en kjempe bra jobb på bilen min.

5. Bilen er som en ny bil. Motoren går stille og akselere kvikt i hele registeret fra 900 til 5000 rpm uten noe problem. Jeg har hatt bileni 4 år. Og bilen har aldrivært i bedre form.. Jeg har ikke kunnskap til å jobbe med turbo, derfor sette jeg bort jobben til verksted.

. 4. Du kjenner ikke til historien. Først brukte jeg et norsk verksted for å gjøre jobben å bytte  turboladere. De klarte å installere turboladeren, men de har ikke kunnskap til å kalibrere turboen. Jeg har betalt verkstedet over 36000kr for en jobb som ikke er fullført. I tillegg fakturere de meg hver gang de tar inn bilen for å feilsøking. Vetkstedet har brukt et år uten å klare å få turboladeren til å funke.  Senere fikk jeg vite at Naboen har brukt samme verksted på hans Merceded Suv. De har byttet tutboladeren 4 ganger, fortsatt samme problem. Bilen trekker dårlig og turbolader virker.

5. Jeg har brukt mange verksteder i over 40 år, det siste verkstefet er best, Det siste verkstedet klarte å bytte og installere ny turbolader på 1 dag!. Bilen min virker helt fantastisk og det en herlig å kjøre takket være en flink verksted  som vet hva de gjør.

Jeg synes selv jeg er ærlig og prøver å hjelpe andre med mitt kunnskap.  Jeg har levd lenge og har bygd ppp kunnskap i over 60 år.

Jeg synes vi burde bruke tiden til å hjelpe Magnus. Har du noe å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et søk på Google så er det noen som har problemer med vacuum ventil som sitter mellom den stor å lille turboen. Den hoder ikke tett og må byttes.

Å kjøpe billige "original" turboer er ABSOLUTT ikke å anbefale. 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Øyivind, det er verdt å bytte den vacum ventilen. Jeg skal foreslå til naboen å bytte den  ventilen. Han har prøvd mange verksteder til og med  Bertel O Steen.Mercedes uten å lykkes.

Kanskje  Magnus har samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mine original BMW tegning kaller Bmw ventil for Electric valve Oen-11747810831 For Bmw N47 2.0 liter diesel. N57 motor tror jeg bruker samme type ventil. Du kan få utskrift av original tegning for motoren N57 hos Bavaria. Jeg byttet vacuum ventil på min Bmw. Jeg byttet også ut Pressure converter Oen-11658509323. Den ble brent og ødelagt. Husk det er 2 vacuum ventiler og 2 Pressure converter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw bruker pierburg 7.02318.01.0 Ladetrykk regulatorventil og Pierburg 7.02256.27.0 Pressure converter. Bmw  bruker Pierburg som original del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignene på xd3n min. Der byttet jeg først pressure converteren til lille turbo, da jeg slet med ladetrykket i det lave registeret men fungerte greit i topp registeret. Hadde og feilkode som deg. Slettet den etter bytte og tok en hel stund før den kom tilbake. Oppførte seg litt bedre etter bytte men var enda ikke helt bra. Endte opp med om kjøpe et vacum teste sett på biltema og teste alle ventilene. Det viste seg at den ene vacum ventilen ikke holdt helt tett. Byttet begge se små ventilene og begge pressure converterne da løste problemet seg for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig på koed at pressure converteren fra pierburg og vacum ventilen org kommer på rett over 3500 før rabatter20240407_001538.thumb.jpg.0cbf34e7a28d0248b0f3afd4ced58a68.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott KKME30 at du løste ditt problem med å bytte begge ladetrykk og begge trykk konvertere. Magnus har bare byttet 1 av hver. Du må bytte de 2 andre også Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert det er løsningen men med et 12v batteri og noen ledninger.Så kan man fort teste dem med og bare suge vacum med munnen, så merker man fort om man mister vacumet

Endret av KKME30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Magnus har byttet 2 konvertere og 1 trykk ventil. Da gjenstår det bare å bytte den andre trykk ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...