Gå til innhold

Kobling av ekstralys på X1 F48


msteiro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp kjøpt oss en X1 som er tenkt for egen del til litt tur og jakt, og har derfor lyst på litt ekstra lys.

Funnet skiltbrakett og lampe som blir bra tror jeg, Lumen CS20 performance montert innenfor og under skiltet, med denne for styrestrøm: https://www.ekstralys.no/modernum-digital-lightning-1200-fjernlys-canbus-styrestrom-modul

 

Men finner ikke noe tydelig svar på hvor man henter strøm fra, på bilen er det kun en svær pole for startkabler, men ikke noe tydelig sted å hente 12v direkte.

Noen som vet hvor man kan hente strøm uten å trekke gjennom hele bilen, eller har gjort lignende selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, msteiro said:

Hei,

Har nettopp kjøpt oss en X1 som er tenkt for egen del til litt tur og jakt, og har derfor lyst på litt ekstra lys.

Funnet skiltbrakett og lampe som blir bra tror jeg, Lumen CS20 performance montert innenfor og under skiltet, med denne for styrestrøm: https://www.ekstralys.no/modernum-digital-lightning-1200-fjernlys-canbus-styrestrom-modul

 

Men finner ikke noe tydelig svar på hvor man henter strøm fra, på bilen er det kun en svær pole for startkabler, men ikke noe tydelig sted å hente 12v direkte.

Noen som vet hvor man kan hente strøm uten å trekke gjennom hele bilen, eller har gjort lignende selv?

Hei

 

Jeg har F48 og hentet + fra batteriet og minus fra den jording litt til høyre (når man står foran bilen), altså den store. Bare at jeg løsnet den mutter og har plassert ledning under mutteren, man må fjerne de plastik deksele ovenfor batteriet. 

om jeg husker riktig var mutteren M8 og den medleverte ringen fra DL1200  er M6 så måtte borre større hull i jording ringen.
om ønskelig kan jeg ta bilde av bilde av det. Jeg hengte DL1200 opp med strips gjennom en hull på en av de tversbjelkene.

 

tok kjapt en bilde fra nettet.

hvit = jording

rød = B+ 

lila = bjelke med hul hvor du kan stripse DL1200 på

grønn/blått = canbus fra lykta

 

 

 

 

IMG_9074.jpeg

IMG_8148.jpeg

590278B8-522A-494A-85D5-41CA81991D84.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Det ser veldig bra ut, er omtrent samme oppsett jeg har sett på.

Fjernet du "plastboksen" mellom skiltholder og karosseri @mr.pingu?

Ser mye bedre ut uten den egentlig, la du noe mellom skiltbraketten og karosseriet? Kanskje greit med en tynn foring så ikke metallet ligger rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, msteiro said:

Tusen takk!

Det ser veldig bra ut, er omtrent samme oppsett jeg har sett på.

Fjernet du "plastboksen" mellom skiltholder og karosseri @mr.pingu?

Ser mye bedre ut uten den egentlig, la du noe mellom skiltbraketten og karosseriet? Kanskje greit med en tynn foring så ikke metallet ligger rett på.

Takk.

Bruktbil, så den kom ikke med den plastholderen. De hadde skrudd rett i fangeren fra før så fanger var full av hull allerede så gadd ikke å legge noe mellom. Bare rett på.

eneste jeg byttet ut er skilthokderen til en fra mekonomen uten sånn reklame/tekst på undersiden.

men å legge noe mellom er ikke noe dum ide sånn egentlig. 
 

edit: jeg har kuttet nederste grillen for å få baren lengst mulig inn. Den grillen koster ny 700kr så i tilfelle jeg må reversere hele greie går det an for akseptabelt beløp. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok litt bilder.

blå firkant er minus / jording. B+ går langs den til DL1200. Også lagt en bilde til hvordan jeg har festet DL1200 med en enkel strip :)

ledning til bryter går langs den tjukke kabel (til panser åpner.) Der er en ubrukt gummiforing hvor ledning kan komme i kupeen. Bryter er montert i panel som koster bare 300kr ny, i tilfelle jeg skal reversere. Samt med grillen kan jeg gå til orginal tilstand for 1000kr, det synes jeg er overkommelig. Men planen er har denne bilen til den går ikke mer.

rydde litt og stripse fast de ledninger på flere steder står fortsatt på lista til våren.

PS: legg merke til min bremsepedal og gaspedal som er byttet ut med metal msport variant fra F40 / G20. 😇 Fikk tak i begge for 300kr fra lokal opphugger så det kunne jeg unne meg 😋

 

IMG_9090.jpeg

IMG_9091.jpeg

IMG_9084.jpeg

IMG_9076.jpeg

IMG_9077.jpeg

IMG_9081.jpeg

IMG_9079.jpeg

IMG_9087.jpeg

IMG_9093.jpeg

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, msteiro said:

Ser ut som det blir montering på plastboksen skiltet står på, øverste skruen er skrudd over kanten, så blir stygt med lik montering som din @mr.pingu, selv om det nok er penere.
 

 

IMG_5529.jpeg

IMG_5530.jpeg

Du har en annet fanger, min er mye flattere. 
jeg har Msport pre-LCI (altså 2018 model)


 

men jeg gikk også bevist for disse brakketter: i steden for 1 stor siden jeg viste at fangeren er litt bøyet

https://bilradiospes.no/lazer/lznpm03/lazer-skiltbrakett-braketter-for-ekstralys-og-led-bar

disse gir mer fleksibilitet med montering, kan også sette ledbaren enda lengere bakover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, msteiro said:

Ble riktig bra dette, klarte klippe ene skjøtehylsen, så må handle flere. Pluss feil kontakt på modernum kittet, men smal sak å koble. 

IMG_0004.jpeg

Ble pent det der! 🥳 Spesielt med kurven, passer perfect! 

 

Sant det, husker ikke hvilken det var på men jeg hadde en del 2-pin AMP Superseal liggende som passa på den ene siden, men det er små saker ja.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...