Gå til innhold

Vanos problemer med N43 motoren


Andreas_KM
 Share

Anbefalte innlegg

Ny her å håpte noen kunne hjelpe med en motorfeil jeg ikke klarer å forstå meg på.

Det er en liten N43b16 motor i bilen og feilkoden er:

2A85 - B' Camshaft Position Actuator Control Circuit/Open (Bank 1)

Har byttet rundt på vanos ventilene, byttet cam sensor på eksos siden. Det er også målt lik spenning i kontaktene til begge vanos ventilene og begge cam sensorene, har også resatt vanos justering ved hjelp av inpa.

Feilkoden kommer tilbake med en gang selv når motoren ikke har vært på, har hatt feilen i mange måneder nå fikk den vekk for ett par dager siden ved å koble inn en annen ventil den kom tilbake etter 2-3 kjøreturer og er igjen like sta som før. 

Noen som har noe ide på hva annet som muligens kan forårsake en slik feilkode eventuelt noe jeg kanskje har oversett i den testingen som er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den kommer på før motor har begynt å gå rundt og koden er "open circuit" så måler DME trolig motstand i solenoiden ved oppstart og detekterer at noe er feil allerede da. Hvis du bytter om disse og feilen vedvarer så kan det peke mot ledningsnett, kontakt mot sensor eller DME. Jeg hadde feilsøkt slik: Plugg ut kontakten fra solenoidene og mål motstand på begge, skriv ned. Koble på kontakten igjen og koble fra tilkoblingen til DME og mål inn på pins som går til disse vanos-solenoider og sammenlign. Verdiene skal være rimelig like som direkte på solenoid, kanskje 0,1-0,2 ohm mer. Med solenoider frakoblet skal det være OL på multimeteret (over limit / open circuit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...