Gå til innhold

Slitekontakt på bremse klosser


Sport
 Share

Anbefalte innlegg

Neste uke er tiden inne for å skifte til sommerdekk. Når du skifter dekk bør du ta en sjekk på bremse klossene. Slitekontaktene sitter på topp på den innerste bremse klossen bak bremseskiven. Anbefaler alle som har bil med bremse sliteindikator å sjekke bremse klossene når du skifter dekk. På min Bmw sitter slitekontakten på venstre forhjul og høyre bakhjul. Hvis du kjører til du begynner å slite på slitekontakten  og du får rød feilmelding  med feil på bremsen , må du både skifte klossene og slitekontakt kabelen. Slitekontakt kabelen koster fra 130kr eller mer. Ikke stol på verdi i Bmw check monitoren. På min bil viste bakbrems klosser skulle holde 44000km. Det varte ikke lenge før jeg fikk rød advarsel feil på bremsesystemet. Jeg har skiftet bremse klosser foran og bak inkludert skiftet 2 nye slitekontakt kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt 😊

Det meste av service i iDrive er indikerende, dvs ikke absolutte verdier. F.eks Olje skiftes før enn senere, dpf byttes nok ikke. Bremser fungerer flott selv etter at varsleren er utløst, sikkert 1000-2000km ved normal kjøring. I tillegg kan jo noen ha resatt telleren uten å bytte klosser. Har man ujevn slitasje høyre/venstre på samme aksel bør man sjekke mer av systemet for å løse det.

Folk flest bytter ikke dekk selv og begrenser seg til å fylle noen form for drivstoff og vindusspylervæske og stoler på at systemet melde om ting litt før det er kritisk. Dessverre er der ingen rød feilmelding for manglende blinklysolje, men der er vel kortsluttninga utenfor iDrive sin rekkevidde..

Slitasjevarsler er en forbruksvare og skal byttes sammen med klosser. Normalt sitter denne såpass fast at den ødelegges ved fjerning.

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, PIIIPower said:

Det var da voldsomt 😊

Det meste av service i iDrive er indikerende, dvs ikke absolutte verdier. F.eks Olje skiftes før enn senere, dpf byttes nok ikke. Bremser fungerer flott selv etter at varsleren er utløst, sikkert 1000-2000km ved normal kjøring. I tillegg kan jo noen ha resatt telleren uten å bytte klosser. Har man ujevn slitasje høyre/venstre på samme aksel bør man sjekke mer av systemet for å løse det.

Folk flest bytter ikke dekk selv og begrenser seg til å fylle noen form for drivstoff og vindusspylervæske og stoler på at systemet melde om ting litt før det er kritisk. Dessverre er der ingen rød feilmelding for manglende blinklysolje, men der er vel kortsluttninga utenfor iDrive sin rekkevidde..

Slitasjevarsler er en forbruksvare og skal byttes sammen med klosser. Normalt sitter denne såpass fast at den ødelegges ved fjerning.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...