Larsensmekk Skrevet April 17 Share Skrevet April 17 Heisann. Har kjøpt meg en N54 og er storfornøyd:) Forutenom kjølevæske systemet som er litt krøll med lekkasjer. Men det er nå ikke problemet her. Bilen er importbil. Helt original utenom custom ecu remap til ca 400 hk. Bilens oppvarmingsslange røyk her i påsken, og kjølevæske spruta overalt og det røyka endel(gikk aldri varm eller tom for kjølevæske. Oppdaga det med en gang). Etter det har jeg blitt mere obs på røyk og her kommer problemet. Bilen kan tidevis røyke litt etter noe tid på tomgang eller tomgang etter turer. Helt hvit røyk, med vann i eksos. Lukter «vanndamp» eller varmt vann om du kjenner til den lukta. Ikke lagt merke til om den røyker særlig nå som det er litt varmere. Men den røyker grått/hvitt (eller støvrøyk) når jeg drar på. Si ca 60-140. Jeg har ikke kikka/lagt merke til røyk under dette. Røyken ser jeg kun om jeg ser biler i bakspeilet(pga lyset dems lyser i min røyk). Den går helt reint (litt vanlig injektor tikking), akkurat bytta alle pakninger i oljefilterhuset, ny øvre radiatorslange og oppvarmingsslange til radiatorslangen. Bruker hverken olje eller kjølevæske sv hva jeg kan se(lekker litt kjølevæske fra ekspansjonstanken. Denne blir bytta på fredag. Minimal lekkasje) Er dette unormal røyk? Lukter ikke noe rart fra bilen eller noe, kjølevæske er alltid under 95(stort sett 85-88 grader) og olje temp er også alltid innafor normalen. Trenger svar og innspill på dette:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39_Cato Skrevet April 17 Share Skrevet April 17 Hvit røyk er jo sjeldent en ting man ønsker da det erfaringsmessig for min del fort er snakk om toppakning. Ville tatt en komp.test ihvertfall for å sjekke tilstand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 Ja, veit hvit røyk ikke er bra. Bør kanskje gjøre det ja. Men det er ikke røyk hele tia. Har ikke fått noe røyk på tomgang de siste halvannen ukene. Pluss den gråe «støvrøyken» kommer kun ved klampen i bånn. Men mulig det kan være toppakningen. Er det dyrt å bytte på disse? Om man ikke gjør det selv altså. Og hvilke symptomer skal jeg se etter. Har lest flere som mener at eksosen på denne lager mye kondens og det kan føre til dampen. For den bruker hverken vann/kjølevæske eller olje. Spesielt olja synes jeg nesten er merkelig mtp at det er en bmw😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skoglund Skrevet April 18 Share Skrevet April 18 Vet noen forhold samlet det seg mye kondens/vann i eksosanlegget. Små kjøring osv, så når man da kjøre /står på tomgang får man type vann damp av eksos når anlegg blir nok varmt til dette. da kan det komme mye hvit røyk som gjør at man får toppakning nerver. men vist man drar den noen runder til anlegget er tømt , vill man da oppdaga at den slutter å ryke hvit til neste gang du har fylt på med (kondens, vann) ser at på noen biler borrer de hull for at kondens vann skal kunne drener seg ut av eksosanlegget. så den hvite røyken kan også være totalt ufarlig selv om den sikker kan få den mest erfarende mekaniker svett på ryggen når det ryker som verst.😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ball Skrevet April 18 Share Skrevet April 18 toppakningen er EKSTREMT sjeldent problem på N54 selv med 700hk. Jeg ser at du vurderer å skifte toppakning det betyr vel at du har veldig lyst til å finne ut av det, så disse er mine anbefalinger som har funket for meg Mens motoren er på, åpne oljepåfyllingslokket, slutter det å røyke? Prøv også å fjern vakuumledningen til en av vakuumbeholderne, slutter den å røyke? Vær forsiktig med å fjerne vakuumledningen fra beholderne. Plastniplene på beholderne er svært skjøre og kan lett gå i stykker. Vri linjene for å fjerne dem. Hvis det fortsatt røyker⬇️ gjør noen pulls fra ca 5km/t (det er mer kondens i eksosanlegget enn du tror) gjerne legg inn noen videoer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 3 timer siden, skoglund skrev: Vet noen forhold samlet det seg mye kondens/vann i eksosanlegget. Små kjøring osv, så når man da kjøre /står på tomgang får man type vann damp av eksos når anlegg blir nok varmt til dette. da kan det komme mye hvit røyk som gjør at man får toppakning nerver. men vist man drar den noen runder til anlegget er tømt , vill man da oppdaga at den slutter å ryke hvit til neste gang du har fylt på med (kondens, vann) ser at på noen biler borrer de hull for at kondens vann skal kunne drener seg ut av eksosanlegget. så den hvite røyken kan også være totalt ufarlig selv om den sikker kan få den mest erfarende mekaniker svett på ryggen når det ryker som verst.😀 Ja jeg tror det er helt ufarlig. Lukter bare vanndamp og mekanikeren som bytta slangen som sprak på tur hjem sa at den røyken er helt normal og ikke noe å tenke på. I tillegg har jeg sett at det ligger litt vann inni endestussen av eksosen så tror nok det stemmer ganske bra (så vidt jeg har skjønt ganske vanlig på disse bilene. 58 minutter siden, ball skrev: toppakningen er EKSTREMT sjeldent problem på N54 selv med 700hk. Jeg ser at du vurderer å skifte toppakning det betyr vel at du har veldig lyst til å finne ut av det, så disse er mine anbefalinger som har funket for meg Mens motoren er på, åpne oljepåfyllingslokket, slutter det å røyke? Prøv også å fjern vakuumledningen til en av vakuumbeholderne, slutter den å røyke? Vær forsiktig med å fjerne vakuumledningen fra beholderne. Plastniplene på beholderne er svært skjøre og kan lett gå i stykker. Vri linjene for å fjerne dem. Hvis det fortsatt røyker⬇️ gjør noen pulls fra ca 5km/t (det er mer kondens i eksosanlegget enn du tror) gjerne legg inn noen videoer Glemte forresten å nevne det, men spjeldene i enden av eksosen er programmert til å stå åpne hele tia, uansett hva. Så vidt jeg klarer å se så ryker det ingen ting om man bare gir rundt 50-70/80% pådrag (dette er jo nok til å trykke deg gjennom sete omtrent hehe) og jeg begynner å lure på om det bare kan være støy fra dekk/vei. Skal få en kompis til å kjøre bak og ta video/lukte og se på det. Det bilde du har lagt ved der, er det de to slangene som går opp av hver sin beholder du tenker på da? Bare så det også er nevnt, men den skjøten i ekspansjonstanken du ser rett over de to slangene har begynte å sive litt kjølevæske ut gjennom, lekker også litt ut av luftenippelen på tanken. Men dette blir bytta imorra uansett, og det lukter så vidt et hint av brent glykol pga dette, men det er kun foran, ikke bak. Der lukter det ingenting/varm damp. Hva tenker dere? Kan det bare være så enkelt som kun støv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 Kan det ha noe med girkasse f.eks? Lest at hvis den lekker kan det komme litt grå røyk. Skal også ha service på kassa imorra så da ser dem jo evt det da:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 1 time siden, ball skrev: toppakningen er EKSTREMT sjeldent problem på N54 selv med 700hk. Jeg ser at du vurderer å skifte toppakning det betyr vel at du har veldig lyst til å finne ut av det, så disse er mine anbefalinger som har funket for meg Mens motoren er på, åpne oljepåfyllingslokket, slutter det å røyke? Prøv også å fjern vakuumledningen til en av vakuumbeholderne, slutter den å røyke? Vær forsiktig med å fjerne vakuumledningen fra beholderne. Plastniplene på beholderne er svært skjøre og kan lett gå i stykker. Vri linjene for å fjerne dem. Hvis det fortsatt røyker⬇️ gjør noen pulls fra ca 5km/t (det er mer kondens i eksosanlegget enn du tror) gjerne legg inn noen videoer Skulle det hjelpe med påfyllingslokket eller slangene, hva kan være problemet hvis det er et problem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skoglund Skrevet April 18 Share Skrevet April 18 Vist det er mye kondens i anlegget krever det en del kjøring med pådrag for å få anlegget tørt/røyk fritt . Det er veldig lite fukt som skal til for lage mye røyk. jeg ville å hvert helt sikker før jeg har bekymrete meg på andre feil på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ball Skrevet April 18 Share Skrevet April 18 3 timer siden, Larsensmekk skrev: Skulle det hjelpe med påfyllingslokket eller slangene, hva kan være problemet hvis det er et problem? hvis du åpner oljelokket så kan det hende du ser røyk komme. det er enten kondens eller oljen fordamper(typisk castrol 5w30) så bruk 5w40 siden disse motorene har operating temp på 120c. eller PCV valven har sprukket(laget av plastikk som alt annet i motorrommet 😂) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 2 timer siden, ball skrev: hvis du åpner oljelokket så kan det hende du ser røyk komme. det er enten kondens eller oljen fordamper(typisk castrol 5w30) så bruk 5w40 siden disse motorene har operating temp på 120c. eller PCV valven har sprukket(laget av plastikk som alt annet i motorrommet 😂) Har åpnet den tidligere og da har det kommet røyk ja, men usikker på om den kommer fordi motorrommet er drit varmt og lufta var -10. Tror kanskje det er noe der. åpna her å så litt etter en god tur, da kom det litt røyk/damp men veldig minimalt. Temp ca mellom 0-10 + grader. Er det normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 3 timer siden, skoglund skrev: Vist det er mye kondens i anlegget krever det en del kjøring med pådrag for å få anlegget tørt/røyk fritt . Det er veldig lite fukt som skal til for lage mye røyk. jeg ville å hvert helt sikker før jeg har bekymrete meg på andre feil på bilen. Skal sjekke ut det ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 18 Forfatter Share Skrevet April 18 2 timer siden, ball skrev: hvis du åpner oljelokket så kan det hende du ser røyk komme. det er enten kondens eller oljen fordamper(typisk castrol 5w30) så bruk 5w40 siden disse motorene har operating temp på 120c. eller PCV valven har sprukket(laget av plastikk som alt annet i motorrommet 😂) Jeg hadde ganske lik røyk fra det lokket, veldig minimalt som på videoen, men røyken fra tomgang er ikke lik min i det hele tatt. Når det har vært røyk har den vært veldig hvit og det har vært endel kondens/vann i endestussen. Røyken i videoen er jo ganske grå ser det ut som. Klarer ikke se så mye røyk når han drar på men ville gjetta på at den er ganske lik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsensmekk Skrevet April 19 Forfatter Share Skrevet April 19 Hei igjen. Åpna oljelokket idag og det lukter bensin derfra… (les 2 takt) Så vil tippe det er injektor. Har forøvrig merka litt risting tidevis på tomgang. Virker som bensinen har kommet inn enten nå ila de 3 siste dagene eller så siger det veldig veldig lite inn i olja. hva tenker dere? jeg ville jo tro at det er herfra røyken kommer fra? var forøvrig på bilia idag, skulle egentlig flushe kassa og bytte ekspansjonstank men de hadde ikke riktig adapter til flush men bytta tanken. Den var sprekk og lakk som jeg mistenkte. Men ikke noe frost/kjølevæske i motor. er også stadig ganske fuktig/vått i eksosen. Så vidt jeg vet er det bytta en injektor på motoren ila livstida. Gått 202.000 og er fra 09. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ball Skrevet April 19 Share Skrevet April 19 N54 injektorer er veldig dyre, du kan ta av beauty coveren å se hva slags injector du har Siden bilen din er også tunet vil det definitivt skape mer trøbbel. Er det kun på coldstart nålen går opp og ned og bilen rister? Kanskje du skal detune bilen og kjøre noe Liqui moly fuel injector cleaner med 98? på bilde er det injector 11 som er bra, 01,11,12 er de som funker best Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå