Gå til innhold

320d E91 2006mod - iDrive kontroller virker ikke på "nedtrykk"


Liteks
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg litt her.

Har en 320d E91 fra 2006. Denne har CCC og kontrolleren har et hjul og èn meny-knapp. Kontrolleren virker ikke når man trykker på hjulet. Man kan flytte kontrolleren opp, ned, høyre og venstre og systemet reagerer, det samme gjør det med meny knappen. Men ved trykk på hjulet, når man skal bekrefte et valg så reagerer ingenting. Dette gjør at jeg ikke kommer inn i instillinger etc. og heller ikke kan velge kilde for lyd osv. Jeg har hatt selve kontrolleren ute og loddet opp igjen en del loddepunkter (ref. mange andre tråder og youtube videoer der ute). Dette hjalp ikke i mitt tilfelle. Kan det være andre ting enn selve kontrolleren som er årasken til dette? Prøvde forøvrig å sette inn en cd for å teste dette, da falt lyden litt ut og inn, dersom det skulle være relevant info. Forslag tas i mot med stor takk, blir ikke klok på dette og det blir fort dyrt dersom man skal kjøpe alle deler nytt for å "se hva som er defekt".

Endret av Liteks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en 4-pins tilkobling på baksiden av controlleren antar jeg? 2 pin med strøm og 2 pin med canbus. Hvis andre funksjoner fungerer som de skal så betyr det at strøm og canbus er ok (det er ikke individuelle ledninger per knapp). Du kan kode din CCC tilbake til fabrikkinstillinger aller først, men om dette ikke hjelper så peker det på selve knappen på controlleren ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for gode svar.

Ja, det stemmer at det er en 4-pins tilkobling. Er nytt for meg med BMW, så holder på å leser meg opp på Protool (Bimmergeeks) som virker til å være et godt verktøy. Regner med jeg skal kunne kode CCC tilbake til fabrikkinnstillinger ved hjelp av dette.

Lite sidespor kanskje, men vet noen om man kan simulere "nedtrykk" signalet ved hjelp av Protool eller lignende diagnose verktøy?

Endret av Liteks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Protool selv, fornøyd med det til koding.

Jeg er usikker på om controlleren er "såpass modul" at du kan simulere tastetrykk der, men hvis man skulle ha vert litt nerd så kunne man følge med på can-bus signalene via et oscilloskop. Når du vrir eller bruker pilene vil det komme noe, mens nedtrykk vil ikke gi noe utslag (om knappen er gåen). Slik jeg ser det så kodes aldri kontrolleren (alltid samme konfigurasjon), slik at alle knapper vil alltid sende ut et signal når de trykkes ned.

Og for den saks skyld: med en signalgenerator kunne du ha sendt i vei et kjent "nedtrykk-signal" for å bekrefte at knappen er gåen, men om man ikke har slike verktøy er det mye raskere og enklere å teste med en brukt kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...