Gå til innhold

Motor kveles. Får for mye bensin?


Suzie
 Share

Anbefalte innlegg

Super amatør og trenger litt hjelp til å finne ut hva som kan være årsak til problemene på min BMW E90 316i 2008. Bilen starter med litt host og hark. Den går veldig ujevnt på tomgang, går litt jevnere når man får opp turtall. Når motoren er blitt varm og man har lavt turtall for lenge (feks om man holder inne klutchen og renner litt for lenge) kommer den røde oljelampa opp. Slår man av motoren og venter litt, er oljelampa borte når man slår på bilen igjen. Oljepumpe og katalysator ble skiftet i oktober i fjor. Problemene startet i januar i år. I februar skiftet jeg tennplugg og coile på cylinder 3 da den ikke fungerte ordentlig. Ikke merkbart mye bensin på tennplugg. Nylig skiftet kamakslingssensor på innsug da det virker som den var defekt. Ingen bedring. Feilkodene som dukker opp er:  2C31, 2A98, 2AA0, 2A26, 30C1, 29F4, 2AA2 og 2C7E. 
Setter veldig pris på all hjelp. Om noen har en anbefaling hvor jeg burde starte for å sjekke om eventuell løsning så setter jeg veldig pris på forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelampen lyser når turtallet detter veldig lavt ned ?

 

du har tydeligvis ett forbrennings problem, det kan være en sylinder med dårlig kompressjon

vacum lekkasjer kan også få bilen til å oppføre seg slik du nevner, men når du nevner at katalysator er skiftet høres det for meg ut som en motor som har mye olje i forbrenningen, det knekker katalysatoren. 
en motor med dårlig kompresjon i en sylinder kan sette veldig mange forskjellige feilkoder som feks lamda feil, tennings feil, osv

 

har du motor lys ? 
 

problemene dine kombinert med at du har hatt feilkode på kam sensor tyder på en utslitt register kjede. Når den er utslitt og Kansje også hoppet en tann gir alle symptomer du nevner. 
 

altså: sjekk kompresjon og kontroller registerkjede 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Andre_86 skrev:

Oljelampen lyser når turtallet detter veldig lavt ned ?

 

du har tydeligvis ett forbrennings problem, det kan være en sylinder med dårlig kompressjon

vacum lekkasjer kan også få bilen til å oppføre seg slik du nevner, men når du nevner at katalysator er skiftet høres det for meg ut som en motor som har mye olje i forbrenningen, det knekker katalysatoren. 
en motor med dårlig kompresjon i en sylinder kan sette veldig mange forskjellige feilkoder som feks lamda feil, tennings feil, osv

 

har du motor lys ? 
 

problemene dine kombinert med at du har hatt feilkode på kam sensor tyder på en utslitt register kjede. Når den er utslitt og Kansje også hoppet en tann gir alle symptomer du nevner. 
 

altså: sjekk kompresjon og kontroller registerkjede 

Registerkjede ble også byttet i oktober i fjor. Ja, har motor lys. 
 

ja,  når turtallet går ned så kommer oljelampa på når bilen er varm. Hvorfor det skjer, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kvasi skrev:

Brukt original sensor og coil av anerkjent merke? Hvis ikke er det bare å starte om igjen der. 

Alt er av anerkjente merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Suzie skrev:

Registerkjede ble også byttet i oktober i fjor. Ja, har motor lys. 
 

ja,  når turtallet går ned så kommer oljelampa på når bilen er varm. Hvorfor det skjer, vet jeg ikke.

Dra på et verksted som har peiling og utstyr og få tatt diagnose. 

Alt annet blir egentlig bare gjetting og evt unødvendig brukte penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...