Gå til innhold

320d E91 2006mod - Musikk "faller ut og inn", Idrive låser seg.


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har utfordringer med at når jeg spiller musikk detter lyden ut og inn. Det spiller ikke noen rolle om lydkilden er AUX eller radio.

Når Idrive systemet nettopp er resatt, kan man spille noen minutter uavbrutt, men så kommer det tilbake og blir verre og verre.

Når det har begynt å kutte i lyden gjelder også dette bilens egne "signal-lyder" som feks åpning ved av dører etc. Idriven låser seg til tider når dette oppstår, uresponsiv på tastetrykk og man kan se klokken på skjermen slutter å oppdatere seg. Etter det har tullet lenge nok kjører den en reboot av seg selv, det er da det funker noen minutter igjen før problemet returnerer.

Har lest en del på nett og funnet ut at MULF modulen i bagasjerommet ofte er synderen, så jeg har prøvd å frakople denne og satt på en fiber-loop, men det hjalp ikke.

I bagasjerommet fant jeg forøvrig kun MULF modulen og ingen andre.

Jeg mener at hovedenheten er en M-ASK (står business på den, har navigasjon og kun 1 slott for cd\dvd og ingen knapper med tall på, kun volumknott, eject og en knapp med frem og tilbake.

Mener også at anlegget er basis, har ingen diskanter i a-stolpen etc. Men 4" høyttalere i alle dører, så kommer det noe bass fra under sete.

Kan også nevne at batteriet er nytt og "registrert" inn riktig.

Noen tips her, andre som har opplevd samme problem og løst det? Er hovedenheten mest sannsynelig problemet her, eller er det andre moduler på "most bussen" jeg ikke har funnet som kan testes\koples vekk med fiber-loop? På forhånd tusen takk.

Endret av Liteks
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier som regel å være hovedenheten, restart og heng er ganske sikre tegn.

MULF kan være synder om du har logic 7 med digitalt signal til forsterker, når dine høyttalere er koblet direkte til M-ASK-en eller hva enn du har så vil ikke MULF påvirke lyden, siden din lyd går analogt rett fra hovedenhet til elementene. Du kan prøve med en annen M-ASK som du sikkert får billig nok brukt, men disse lønner det seg ikke å reparere. Da blir det ofte mer hensiktsmessig å oppgradere til CCC/CIC eller noe enda nyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Når du skriver at det ikke lønner seg å reparere, mener du da at det ikke lønner seg å reparere selve enheten som er defekt? Man får tak i brukte tilsvarende ser jeg, men det er få av dem og bruktprisen er ca. 3000,- (usikker på om det er dyrt eller billig) Vet du om det er mye som må kodes ved bytte likt mot likt?

Er det mye arbeid\komplisert å bytte fra M-ASK til CCC/CIC eller noe enda nyere? Vil tro tilgangen til disse nyere hovedenhetene er bedre enn til min gamle.

Bilde av hovedenhet som er montert i dag:

 

image.png.cbe4466c5247977b4d08df57dc1f6243.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mener å reparere enhten. Du har han Jacek på finn som overhaler CCC for 3500 kr, M-ASK er det ingen som tar bryet med å reparere. Jeg mener at alt over 500 kr for en brukt M-ASK er for dyrt. Kunne mulighens ha betalt inntil 750-1000 for en M-ASK med navi slik som du har. Mange bilhøggere vet ikke forskjellen, så det kan bli spennende bruktpris om man kun baserer seg på delenummer og nypris. Du må kode inn en ny ja, men om du har ordnet Protool med koding-lisens skal det være smooth sailing.

Jeg har byttet fra M-ASK til CCC på E6x og det var egentlig ikke mye hokus pokus. Jeg hadde da en M-ASK uten navi også, så det ble litt ekstra der, men ved bytte til CCC kunne jeg f.eks. beholde det gamle kontrollerhjulet. CIC er nyere og mer jobb å bytte, så da kan man heller vurdere en overhalt CCC og en Android-skjerm som en mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...