toajen Skrevet Juli 9, 2024 Skrevet Juli 9, 2024 Hei, Har en problemstilling jeg håper forumet kan hjelpe meg med. Hver gang jeg stopper motoren på min BMW X3 F25 fremkommer melding "Drivetrain" opp i displayet. Vha diagnoseverktøy får jeg frem feilmelding for utgått tidspunkt for katalysator og som jeg forstår henger sammen med at BMW forhåndsprogrammerer dette i sine biler. Vet ikke om dette er en feilmelding som kan fjernes!? I tillegg fremkommer "C90D60 AUC sensor internal sensor fault" samt "801C20 ZGW: Central fault memory full-no control-unit fault". Kan noen av disse trigge "Drivetrain" i bilens display? Hvilke sensorer trigger "Drivetrain" melding? Har hatt en del flere feilmeldinger, men de resterende forsvant etter at jeg bytte alle ABS-sensorene.
540is Skrevet Juli 9, 2024 Skrevet Juli 9, 2024 (endret) 801C20 ZGW: Central fault memory full-no control-unit fault. Denne trigger Drivetrain feilmelding https://eurocartool.com/bmw-801c20-fault-code-cause-how-to-fix/ Jeg husker ikke helt,men muligens jeg måtte resette at dpf var utgått før jeg fikk bort denne feilkoden og Drivetrain varselet på en F25 Endret Juli 9, 2024 av 540is
Sport Skrevet August 23, 2024 Skrevet August 23, 2024 Feilmelding 801c20 må du bruke BMW verktøy Ista + for å slette. Drivetrain feilmelding kan skyldes mye rart. Det kan være lekkasje på en slange, lekkasje på ladeluftslange, tette map sensor. Map sensoren skal kunne gi opptil 4 bar og gi din bil nok oksygen til at motoren tenner og får nok drivstoff . Jeg ville ta ut map sensoren og sjekke at det er ren og ikke tett. Min motor hadde bare passert 150000 km. Jeg fikk konstant drivetrain fra 1500 rpm og oppover. Renset map sensoren med turbocleaner samt rense ca 5-6 cm i diameter i hullet map senson sitter i med en våt klut surret fast i en bambus grill pinne. Map sensor bør renses hvert år. Den skal gi trykk opptil 4 bar og sørge for at motoren få 15kg oksygen pr liter drivstoff. Sjekke om det er lekkasje på ladeluftslangen som går fra turboen til intercooler og fra intercooler til intaksmanifolden. Få hjelp av en kamerat til å starte motoren. Du skal følge med waste gate skal bevege seg og ladeluftslangen skal ese ut. Hvis ladeluftslangen ikke eser ut og ikke noe bevegelse på din waste gate stangen, da har du lekkasje problem. På min bil BMW 525D Xdrive hadde montøren ikke festet ladeluftslangen ordentlig. Før monteringa av ladeluftslangen, må du påføre silikon spray, da vil slangen gli lettere inn i lås. Bilen trakk veldig dårlig og jeg fikk mange feilmeldinger på flappen på waste gaten er ute av posisjon+++. Etter rens av map sensor og fikk dyttet ladeluftslangen i ordentlig lås. Nå eser ladeluftslangen ved hver start, alle feilmeldinger er borte. Turboladeren fungerer perfekt Til og med feilmelding Dynamic damping control failure corner ability restricted er borte. Når du får Dynamic damping control failure, får du ikke kjørt bilen i Sport eller Sport+, kun i Comfort! Vanlig feil med mange biler som bruker nivå sensor. De nivå sensorer foran styrer Xenon lysene, de 2 nivå sensorer bak styrer luftfjærene. Grunnet mye salt ruster balljointene som sitter på stagene. Balljointene ruster og stagene sitter fast med null bevegelse når du kjører over en dump. Løsning: 1. ta av hjulet lokaliser sensoren i hjulbrønnet. Skrue av 10mm skruen. Beveg balljointene kjør på rust fjerner i balljointene. Spray på vannavvisende olje Omega 636 eller SEA Foam Deep Creep. Beveg alle balljointene helt til alle ledd på nivå sensoren beveger seg fritt. Jeg anbefaler gjøre dette hvert år på alle 4 nivå sensorene. Hvis du leverer bilen din inn på f.eks Bavaria BMW verksted med disse dynamic damping control feilmeldinger, vil de mest sansynlig skifte alle 4 nivå sensorer a 1500kr pr stk pluss arbeid. Av og til mener de feil på dine VDC støttdemper og skifter de også til 15000-16000kr pr stk. Da kan du få en regning på 50000kr. Jeg løste mine feilmeldinger ved å fjerne rust og smøre balljointene med vannavisende olje. Drivtrain kan også skylds at din intak manifold er full av karbon og olje. Din intak manifold er tett og motoren fårr ikke nok oksygen. Da må du få renset hele din intak manifold. Det er ganske vanlig på en diesel som har gått ca 150000-200000 km. BMW Bavaria tar 21000kr for jobben. BMW starter automatisk DPF regenering ved 75km og ca 3000 rpm i konsant samme fart i minst 30 minutter på motor veien. Når du har gjort all servicene og motoren fungerer normal igjen uten drivetrain, må du få utført en DPF regenering på motor veien. Jeg har gjort det og bilen min fungerer perfekt. Alle DPF feilmeldinger borte. NB! Booster pressure solenoid feil vil også gi deg drivetrain feilmeldinger. Disse sensorene skal gi trykk til turboladeren! På BMW twin turbo motor N47 fire sylinder og M47 6 sylinder , bruker de 2 booster pressure solenoider og 2 trykk konverter. Booster pressure solenoid pleier å gå i stykker ved turbolader krasje. Anbefaler deg å få en teknisk tegning over turbolader med alle kompomente med OEM delenr på et BMW verksted. Da kan du studere og finne ut hvilken del du skal bestille og montere selv. Eller du kan skaffe deg en pc med siste ISTA+ progammet. Jeg gjør det og sparer tusenvis krone hvert år. Ønsker deg lykke til:-))
Sport Skrevet August 23, 2024 Skrevet August 23, 2024 Hvilken års modell er bilen din? Kilometerstand? Ta en sjekk på din eksospotte. På en sunn motor skal det ikke danne noe sot i eksosrøret. Hvis du har mye svart sot, tyder på dårlig forbrenning i motoren. Kan være tett map sensor som gir for lite oksygen i forholdet til drivstoffet. Har du bra dra kraft i motoren når du gir gass? Virker motoren med bra dra kraft i drive, Sport eller manuell i høy turtall 4000-5000 Rpm? Hvilken diagnose verktøy bruker du? Du har tydeligvis mye problemer med bilen din, derfor blir minnet full i gateway minne. Du må prøve å løse drivetrrain problemet først. Kjør en lang tur på 70km med 3000 rpm i fjerde eller femte manuell, konstant i samme fart i minst 30 minutter på motorveien. Det vil sette i gang en automatisk DPF regenering. Hvis du har hatt problem med drivetrain en stund, vil det etterhvert bygge et lag på DPF, de vil trigge eksossensoren med overstigning av maks verdi. Bmw er også beryktet med feil lekkasje på EGR kjøler som kan skape brann. BMW ha en tilbake kalling på BMW 5 serie de må bytte ut EGR med kjøler. de har holdt på siden 2017. Jeg fikk tilbake kalling på min BMW 525D xdrive 2012. Fikk byttet ny EGR og egr kjøler gratis sommer 2023.
Sport Skrevet Oktober 8, 2024 Skrevet Oktober 8, 2024 Hei Toajen, Jeg har også fått samme feilmelding 244800 om at DPF har passert begrensingen. Du får også feilmelding 244900. Denne begrensning er noe BMW har lagt inn. Hvis du får opp motor ikonet, kan du bruke Ista+ for å resette DPF. Sjekk ladetykk og sot massen på DPF også. Jeg skal gjøre samme jobben på min når ENET kabel ankommer denne uken. Jeg er veldig spent på tilstanden til min DPF. Håper på at det går bra med diverse test og at en tvungen DPF regenering går i gjennom. Hvis du ikke har Ista+ finnes rimelig alternativer som Autel MaxiAP AP200 Bluetooth OBD2 Scanner.
Sport Skrevet Oktober 8, 2024 Skrevet Oktober 8, 2024 Når du får feilmelding 244800 og 244900 får du også Drivetrain meldinger. Jeg har akkurat samme problem Drivetrain dukker opp hver dag nå. Sjekk map sensoren din. Den bør renses jevnlig. Den sitter på intaks manifolden din. Skru av motoren. Skrue ut den ene skruen, du trenger ikke ta av kontakten. Hvis det er mye olje og karbon avleiringer, kan du vaske det vekk med turborenser eller bremserenser. Jeg bruker en våt serviett og fester servietten rundt en grill pinne abv bambus, dynker den full av turborenser og roterer den ned i hullet for map sensoren på intak manifolden. Når jeg roterer rundt får jeg fjernet masse olje og karbon på ca 10cm i diameter på inntil 5-6cm dyp. Gjenta hvis det er mye olje. Tørk det godt av. Sjekk at hullet ikke er tett. Denne sensoren skal gi opptil 4 bar sugetrykk og sørger for nok oksygen til motoren og sørger for riktig blanding med drivstoff. Hvis denne er tett og tilgriset kan du få drivetrain meldinger dårlig forbrenning og dårlig motorkraft. Drivetrain kan du også få hvis intak manifolden er tett med olje og karbon. Hvis det er tilfellet må du få utført en full rens av intak manifolden og portene på motorblokken.. På youtube finnes mange gode videoer på vordan du kan utføre rensen selv. På BMW verksted koster 21000 kr for jobben. Drivetrain kan også skyldes mye rart. Anbefaler deg å bruke Ista+, kjør resette DPFen din. Slett alle feilmeldinger. Kjør en sjekk på DPF etter resettingen. Hvis du har mye soot masse, bør du kjøre en tvungen DPF regenering. Når du sletter minne feilmeldinger i Ista+, sjekk om noen feilmeldinger dukker opp igjen. Anbefaler deg å skaffe deg Ista+. Med den kan du spare mange tusen kroner på å diagnostisere din BMW selv. Alle BMW verksted bruker samme Ista+ programmet og de krever 2500kr for en diagnose. Skaff deg det og du vil tjene fort inn det. Lykke til:-)) Hvis du har mye små kjøringer bør du ta en tur på motor veien 1 gang i uken, sett giret i 5 gir og hold farten 100km/timen konstant. Små kjøringer bygger fort opp mye sot i DPF. Jeg har samme problem, så jeg tar en tur/retur 100km Gardemo flyplass 1 eller 2 ganger i måneden.
Sport Skrevet Oktober 8, 2024 Skrevet Oktober 8, 2024 Når det gjelder feilmelding på AUC sensor. Ring til Gsbildeler og spør om prisen på ny sensor. Hos BAVARIA verksted og delersalg får du også tegning på hvor delen er plassert i bilen din. Hvis du får tak i original OEM delernummer, kan du bestille delen på Autodoc til mye billigere. Jeg håper mine innlegg hjelper deg videre. Lykke til:-))
Sport Skrevet Oktober 10, 2024 Skrevet Oktober 10, 2024 Når du har fått feilmeldingen om at din DPF har utgått, skyldes det tett DPF. 1. Rense map sensoren. Den kan gi drivetrain hvis den er tett. 2. Løsning. Rens DPF med Dpf partikkel filter spray inn i exhaust back pressure sensoren slangen. F. eks Wurth Dpf partikker filter rense spray direkte inn på Exhaust back pressure sensor slangen som går ned til DPFen med motoren av. 3. Start motoren og la den gå på tomgang i 15 minutter. 4. Bruk Ista+ eller en diagnose verktøy til å fjerne alle felmeldinger. 5. Kjør en lang tur 50 km i femte manuell gir og konstant fart på 100km med høy 3000 omdreininger. BMW Dpf regenerering starter automatisk i 96 km hastighet. 6. Din kjøre styl kan være årsak til tette DPF. Mye små kjøringer. For en frisk DPF må du kjøre på motor veien av og til for å blåse DPF ren. Følg punkt 5. Du bør ikke kjøre for mye uten å få rettet opp på tette DPFen. Jeg har fått samme feilmeldingen på min DPF og jeg skal rense min DPF på samme måte. Jeg har investert i en barbær pc med Ista+ og ENET kabel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå