Gå til innhold

Fikse steinsprut

Anbefalte innlegg

Hei, først av alt; jeg kjøpte noe (Serox?) vannbasert billakk. Når jeg åpnet boksen tenkte jeg meg ikke om, og fikk tatt noen gode drag av denne.. Dør jeg nå?

Så er jo spørsmålet.. Jeg fikk opplyst at lakken (basen) er metallic, så det er 1K? Har solid/met/pearl noe å si på om det er 1K eller 2K? Også trengs visst ikke herder

Jeg kjøpte i tillegg noe klarlakk som skal ristes i en halv evighet før bruk. Denne er av en eller annen grunn også 1K. Trodde ikke det eksterte 1K klarlakk, men så feil kan man ta..

Har lest på nett og flere blander base/clear i forhold ca 70/30 når de skal fylle i steinsprut. Da man kun trenger påføre én gang. Dette er altså når base og clear er 2K. Fungerer det samme når begge er 1K? Eller blir det bare graut?

Så er tanken å bruke tannpirkere for å påføre dette, istedenfor Loew Cornell lakkpenn-greie.. Da det ifølge internett vil fungere bra. Som jeg skrev i OT-tråden vil nok grunning bli rusteter'n fra Biltema

Tivelig med litt input her om noen har noen erfaringer eller meninger om dette

Endret av Blinklys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor skade har du? Er det stål under og har det gått helt gjennom grunningen? Tror de fleste fyller bare inn matchende farge og thats it, blir jo aldri 100 % uansett med sånne fiks. 

2K er som en tommelfingerregel bedre enn 1K, men til det formålet her så hadde du neppe merket noe forskjell. Hadde prøvd å ta det i flere omganger, føst fargen, deretter klarlakken. Så kan du våtslipe og polere etterpå for best finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, E.C. skrev:

Hvor stor skade har du? Er det stål under og har det gått helt gjennom grunningen? Tror de fleste fyller bare inn matchende farge og thats it, blir jo aldri 100 % uansett med sånne fiks. 

Det er eksponert stål, og lettrustet under. Derfor jeg tenker å bruke rusteter'n fra Biltema, som visstnok også funker som grunning

Altså pirke litt i tilfelle det er noe løst, fyre på litt rusteter, og la den godgjøre seg litt. Tror ikke lakken har flaket seg rundt det, er bare akkurat der steiner har truffet

Er ikke akkurat store skader, men er flere av dem og tenker at jeg godt kan se hvor bra det er mulig å få det selv. Så det blir artig, har ikke gjort noe slikt før. Har tenkt på det med flere av bilene mine, men aldri kommet så langt

35 minutter siden, E.C. skrev:

2K er som en tommelfingerregel bedre enn 1K, men til det formålet her så hadde du neppe merket noe forskjell. Hadde prøvd å ta det i flere omganger, føst fargen, deretter klarlakken. Så kan du våtslipe og polere etterpå for best finish.

Jeg vet at 2K skal være bedre. Men som sagt fikk jeg opplyst at "Fargen er metallic, så det er 1-komp". Noe jeg ikke skjønte, da jeg trodde 1K og 2K ikke hadde noe å gjøre med hva slags lakk det er

Var det de sa der også. Legge i lakk, la det tørke og ha på klarlakk. Grunnen til at jeg tenkte det gikk an å blande var at jeg har lest en del på nett og det virker å være det greieste eller enkleste. Iallfall når det er snakk om 2K, som sagt

Men klart, etter fix blir det jo å kjøre på med noe K2000 våtslip (og muligens lett polering). Vet det ikke blir perfekt men antakeligvis mye greiere enn det er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...