Sverre_BMW525d Skrevet August 25, 2024 Skrevet August 25, 2024 En 525d E61 2009 mod. Hvordan kalibrere servo motor eller actuator. Transfer case'n eller fordelingsgirkassen skal være tatt service på etter at actuatoren ble byttet pga slitasje i roterende "spindel". Clutch og nålelager på kassen skal være byttet, og ny olje flere ganger. AWD blir ikke optimalt med vibrasjoner og "binding" ved parkering og svinging. Actuator er originalt med drevene/tannhjul men motor er uoriginal (men skal være kompatibel). Kjører nå med xdelete 10 % kraft fram, ingen feilmeldinger. På 20-30 % kraft framhjul begynner problemene. Har prøvd 40 % trekk fram og full gass på grus, og merker jo at alle hjul trekker som de skal. Så da gjenstår kalibrering som i ista skal gjøres under service functions, power train, transmission control unit vtg. Får kun opp "oil change" og "repair" Ingen kalibrering i disse menyene. Har testet andre vin nr andre modeller og kalibreringsmeny er der 🙄. Ikke på min. Har tre versjoner av ista+ som alle mangler denne menyen på min e61. Jeg kan derimot gå direkte inn på "call up module og vtg" få diagnose og trigger meny der. Under trigger på servo motor er noe som står state calibration, og verdier med motor igang. Ca 165 grader actual og -91 gr calbrated. Disse verdiene endrer seg litt ved bruk av denne trigger menyen. Er det dette som er riktig meny å bruke i ista ?? For e61. Noen som vet og eller kan sjekke verdiene. Alle andre verdier for integrator og slitasje er satt til 0 siden clutch og olje er nytt. Sverre
Otis Skrevet August 25, 2024 Skrevet August 25, 2024 Hva er rulleomkrets på dekk da? Etter man tar oljeskift i ista så mener jeg at den også nullstiller adapsjoner i samme slengen.
Sverre_BMW525d Skrevet August 25, 2024 Forfatter Skrevet August 25, 2024 Rulle omkretsen er lik for alle hjul, samme dekk størrelse alle. Har resatt lufttrykk. Også kalibrert styrevinkelen. Har tatt bytte av olje og adapsjoner flere ganger. Har byttet olje en gang etter at jeg fikk kassen tilbake. Mulig den burde vært skiftet en gang til ? Sugde og fyllte på olje der servomotor går inn i kassen. Får jo bare byttet ut kanskje halvparten på den måten.
Otis Skrevet August 25, 2024 Skrevet August 25, 2024 Ser ut som man kan tappe av olje på ATC300, slik som på ATC700 og mange andre.
Sverre_BMW525d Skrevet August 25, 2024 Forfatter Skrevet August 25, 2024 Vet ikke på ATC700, men på 300 kassen er påfylling i samme høyde som der servomotor går inn i kassen. Tappepluggen var derimot litt vanskelig tilgjengelig uten spesiell verktøy. Får prøve å skifte olje en gang til. Forutsatt alt ok med kassen er d olje og servomotor som er problem. Men må bli klok på den kalibreringen først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå