Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Jeg sliter litt med at når det blir kuldegrader så blir ikke bilen varm innvendig, det kan ta ekstremt lang tid.

 

Men her om dagen så var det 20 kalde og bilen ble ikke særlig varm, det var kun pisselunk. Etter ca 1timeskjøring så blir plutselig den lille lunken som er helt borte og det blåse bare kaldt. Rett etterpå så ville ikke bilen gire skikkelig, motoren gikk bare opp til 2500rpm og hadde ingen kraft.

Stoppet bilen og åpner panseret og kjenner at det såvidt er lunk i motoren, kunne ta på metallet på blokka og det var nesten ikke varme der.

Fikk ingen varsellamper eller noe, så kjørte bilen forsiktig hjem igjen.

 

Nå som plusgradene kom tilbake så prøvde jeg igjen å kjøre bilen, men den slet fremdeles med det samme. Kjører hjem og leser feilkoder og det ligger 3 feilkoder der som heter 481A partikkelfilter system, 480A partikkelfilter system og 4530 (1297) pressure control, control deviation.

 

Slettet feilkodene og kjørte ny scan, de kom ikke tilbake, prøvekjørte bilen og nå er den fin i giring/rpm igjen.

 

kan det være at bilen gikk i nødmodus for å spare girkassa fordi motor og gir går for kaldt pga defekte termostater?

Skrevet

Du er delvis inne på noe, tror jeg. For defekte termostater hindre regenerering av dpf og dermed nødmodus, når det er for tett. Da gjør motorstyring dette for å hindre potensiell skade på motor.

Men du kan også ha en defekt sensor eller koks i egr feks.

Hvilken bil er det og motor?

Skrevet
16 minutter siden, Otis skrev:

Du er delvis inne på noe, tror jeg. For defekte termostater hindre regenerering av dpf og dermed nødmodus, når det er for tett. Da gjør motorstyring dette for å hindre potensiell skade på motor.

Men du kan også ha en defekt sensor eller koks i egr feks.

Hvilken bil er det og motor?

Så bra, grunnen til at jeg mistenkte dette er fordi det ble bråkaldt i bilen, og rett etterpå ville ikke bilen gipå eller gire før den nådde 3000rpm (som forøvrig var vanskelig å oppnå).

 

dpf har kun 61g i seg (vet ikke om dette er lite eller mye, men alltid dette tallet jeg har sett før også).

Som sagt funka det å slette feilkodene og bilen funket som normalt nå uten at de kom tilbake.

 

Det er en 05mod 525D med m57 motor 

Skrevet

61g er da absolutt ikke lite, såvidt jeg vet.

Men det er mottrykket som er problemet. Hva er det på feks ved tomgang?

Og hva er temperatur på motor? Du kan feks kjenne på den tynne lille slangen inn på radiator på passasjersiden, i midten. Den skal være kald til ca 90 grader. Den tilhører girkasse varmeveksler. 

Men om termostatene ikke er skiftet på 4-6 år, så er det på tide. Alle sammen.

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

61g er da absolutt ikke lite, såvidt jeg vet.

Men det er mottrykket som er problemet. Hva er det på feks ved tomgang?

Og hva er temperatur på motor? Du kan feks kjenne på den tynne lille slangen inn på radiator på passasjersiden, i midten. Den skal være kald til ca 90 grader. Den tilhører girkasse varmeveksler. 

Men om termostatene ikke er skiftet på 4-6 år, så er det på tide. Alle sammen.

Ånei, den har generer mange ganger suksessfult og har alltid stått mellom 60-61g de 4-5 gangnene jeg har sjekket.

Hva er hva ved tomgang?

Aner ikke hva temp på motor er, får ikke sett det på bimmerlink så vidt jeg kunne se.

Usikker på når termostater er skiftet, men har hatt bilen i ca 3år snart og jeg har ikke skiftet de, å bilen har sliti med varmen i kupe siden jeg kjøpte den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...