Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har Ground Zero GZCS 200 montert under setene her?

I tilfelle; hvilken øvre frekvens har dere satt om dere også har DSP? Hvor høyt opp kan de gå?

Skrevet (endret)

Mange ting som spiller inn her.

Jeg har ikke erfaring med disse subs men har du linke til specs? Da kan jeg evt se om jeg kan si noe mer konkret om det.

Etter det avhenging av hvilken mellomtoner du har og hvor du deler de. Men jeg ville it utgangspunktet begynne å dele et sted mellom 125-160hz, kanskje til 180hz avhenging om subbene tåler det. Fleste tar av ganske raskt etter 150hz. 

Jeg har selv ES100K mellomtoner og krysser de på 145med OEM Hifi subbene. Men når jeg får satt inn andre subber vurdere jeg til øke det til 160hz. Men med OEM subber blir ikke mye å hente over 140Hz egentlig. 

Helix Ci5 går det nesten an å kjøre de helt opp til 500hz. Veldig imponerende. Men… det er en stort men i forhold til plassering i BMW. Over 200hz begynner til å bli liten vits da det mer og mer blir absorbert av setene. 

Endret av mr.pingu
Skrevet (endret)

K

Legger ved specs. 

Hadde i utgangspunktet tenkte å la de går opp til 180 Hz. Det er betydelig med trøkk i disse enn originale synes jeg. 

Anlegget er koblet til Match UP 7 i en F20 hvor jeg har montert diskanter bak speil i dørene og diskant/ mellomtoner på hver side av hattehyllen. 

Screenshot_20250126_143432_Drive.jpg

Endret av KimC
Skrevet

Mangler dessverre noen Thiele/small så kan  egentlig ikke modellere de.  

De har QTS på 1 så vil jeg tro de oppleves mer "boomy". Samt om du kommer fra 4ohm original og er nå på 2-ohm,  trenger du halvparten mindre effekt for å spille like høyt.


FS på 55Hz er litt høy sammenlignet med konkurrenter. Samt at mms er litt lavt så det ligger teoretisk sett ingenting i vei for å spille litt høyere frekvenser helt fint. Så bare å prøve 170 eller 180hz.

De sier selv også fra 35-250hz så vil tro det går fint. 
Kan bare ikke si noe fornuftig om forvrengning og hvor flat de er over hele frekvensen.
 

Vet du hvor  langt ned dine  mellomtoner går?

 

Skrevet

Takker 🙂 Prøver meg litt frem.

Mellomtone foran er anbefalt deling på 150 Hz, men synes ikke det høres så godt ut. Så derfor tenkt å la de under sete gå litt høyere. 

 

Skrevet
2 minutes ago, KimC said:

Takker 🙂 Prøver meg litt frem.

Mellomtone foran er anbefalt deling på 150 Hz, men synes ikke det høres så godt ut. Så derfor tenkt å la de under sete gå litt høyere. 

 

Hvilken mellomtoner er det? :)
 

Kan også hjelpe med en god dele filter på mellomtone / diskant. Ofte settes det inn bare en filter til diskanten men en low-pass på rundt 3500-4000hz kan noen ganger hjelpe å la mellomtone seg føle seg bedre ;) Da slipper den bruke krefter på reprodusere frekvenser som den ikke kan reprodusere uansett. I noen ganger kan det åpne opp mellomtone litt. Men det krever selvsagt litt mer innsats med ledninger. 

 

 

Skrevet

Tenkt litt på det med egne kabler til diskanter foran, men da er det vel ikke nok utganger på forsterkeren 🙂

Frontsett: Ground Zero GZCS 100, 100Hz til 25 000Hz med anbefalt deling på 150Hz med 12dB. Ikke noe annet info på disse.

Senter: Ground Zero GZIF 400 (koax), se bilde under med tilgjengelig info.

Bak: Ground Zero GZIC 400 (komponentsett), se bilde under med tilgjengelig info. 

Husker ikke helt delefrekvens på filter på frontsett og de bak.

Ikke ute etter å vinne noen konkurranser, men litt god punch og fin lyd som passer til metal og hard rock. Noe som synes å være ganske så komplisert 😅 

Screenshot_20250126_183839_Drive.jpg

Screenshot_20250126_183732_Drive.jpg

Skrevet (endret)
3 hours ago, KimC said:

Tenkt litt på det med egne kabler til diskanter foran, men da er det vel ikke nok utganger på forsterkeren

Nei det er det ikke dessverre, om du hadde gått for 8DSP kunne du droppet senter og bruke kanval 7 og 8 for diskantene foran. (den ødelegger stereobilde for en stør grad uansett). 

Jeg akkurat kjøpt meg en 10DSP da jeg kom over den billig, fikke den så si byttet for OEM hifi høyttalerne + 7BMW forsterkeren og gikk i null. Denne helgen har jeg akkurat gjot ferdig kontakten så jeg kan kjøre 10DSP med 7 kanaler til jeg får tid til å trekke ledninger til alle dører.

Selv har jeg Focal ES100K i fram dørene og HK høytaleren bak. MEN... Jeg har delfilter før både mellomtone og diskant. Så forsterker sender ut fra 150hz (24B Linkwitz riley)
Lowpass passivt delefilter med -12db/oct for mellomtone, så mellomtone får 150hz til 3800hz
Highpass passivt delefilter med -18db/oct for diskant då diskant får alt fra 3800hz. 

Mer info ligger i tråden min. Det er en DIY delefilter som kostet på den tiden en 1000-lapp og tok jeg fra Bimmerpost.

 

3 hours ago, KimC said:

rontsett: Ground Zero GZCS 100, 100Hz til 25 000Hz med anbefalt deling på 150Hz med 12dB. Ikke noe annet info på disse.

Senter: Ground Zero GZIF 400 (koax), se bilde under med tilgjengelig info.

Bak: Ground Zero GZIC 400 (komponentsett), se bilde under med tilgjengelig info. 

Husker ikke helt delefrekvens på filter på frontsett og de bak.

Ikke ute etter å vinne noen konkurranser, men litt god punch og fin lyd som passer til metal og hard rock. Noe som synes å være ganske så komplisert 😅 

Google litt men dårlig med info og spesifaksjoner som er ikke komplett. Nevner xmax* men Q-parametere eksistere ikke på den. 
GZCS 100, finnes svært lite info men ut fra bruksanvisning kan jeg si at de har bare delefilter på diskant ikke noe på mellomtone. 
GZIF 400: 12db delefilter på bare diskant den og. 
GZIC 4001X: bare 6db delefilter men det er ganske vanlig for koax. 

*som jeg ikke helt stoler på, siden de fleste 100mm har bare halvparten. 

Med en FS på 103hz for begge 400x sets burde de klarer fint ned til 150hz, men googlet også hva de ligger uten for så jeg tror nok man ikke forvente mer av de. Tvilsomt om de er faktisk bedre enn OEM med bra delefilter. Nå er jeg ikke her for å dra ned hva du har kjøpt men om prisen gjennspeiler kvaliteten, da er det mye å hente med litt mer penger men det er selvfølgelig også en budsjett å forholde seg til. 

Hardrock og metal er også vanskelige musikstiler (vet alt om det), mye detaljer, både i basslinjer og høye frekvenser. Krever mye av utstyret. Det er en ulempe, da det blir fort dyrt. Skape uklar stor mengde med bass er mye lettere og jeg føler det er GroundZero merke vil være... Selv om de subbene du har kjøpt har mer punch enn orginalen tror jeg du kan ha godt av med en sub som er har litt lavere QTS, siden metal og hardrock kan ha godt av en sub som artikulere bass kjapt og mindre boomy. Så det er noe du kan vurdere og selge de videre og finn degselv noe med litt lavere QTS. 

 

Endret av mr.pingu
Skrevet

Fikk alt av høytalere billig og derav valget 😉 

Har mulighet for å 3D-printe adaptere, så er ikke låst til noe som er modelltilpasset. Har kikket litt på Dayton Audio tcp115-4 i dører og på sidene av hattehyllen med noen passende diskanter som passer i originale hull (er vel 40 eller 45 mm). Har 3D-printet noen små plater slik at de jeg har bak klikker fint inn i originale innfestninger. Kan gjøre det samme foran om jeg kjøper noe som ikke er direkte modelltilpasset.

Det kommer også en 10" sub på passasjerside i bagasjerommet, holder på å lage en egen "kasse" til denne. 

Skrevet
2 minutes ago, KimC said:

Fikk alt av høytalere billig og derav valget 😉 

Har mulighet for å 3D-printe adaptere, så er ikke låst til noe som er modelltilpasset. Har kikket litt på Dayton Audio tcp115-4 i dører og på sidene av hattehyllen med noen passende diskanter som passer i originale hull (er vel 40 eller 45 mm). Har 3D-printet noen små plater slik at de jeg har bak klikker fint inn i originale innfestninger. Kan gjøre det samme foran om jeg kjøper noe som ikke er direkte modelltilpasset.

Det kommer også en 10" sub på passasjerside i bagasjerommet, holder på å lage en egen "kasse" til denne. 

Hehe skjønner.

Selv veldig fornøyd med Focal ES100K i dørene, plutselig kunne jeg høre «kick-bassen» klar. Deer ikke modeltilpasset og ikke billig heller men det ligges en annonse på Finn for 3D adapter på de :) Har dessverre ikke tilgang til 3D printer selv. 

Det finnes sikkert enda bedre og billigere høyttalere der ute. Som for eksempel den dayton du viser til, veldig fin høyttaler virker det som, spesielt for prisen. Mye bedre enn alt modeltilpasset som du betaler premium for gjennomsnitt kvalitet. Litt lav QTS for en bildør(modelleres som 40-85L) men det kan du muligens kompensere for med forsterkeren. Anbefale å lese deg opp på det, litt usikker selv hva er fornuftig her. Men mente en QTS fra 0.5 og oppover var å anbefale på en bildør. 


Målte diskanten ikke så lenge siden; Kanskje du har noe nytte av det og. 

43mm, 44,5mm med den kanten. Får lett plass til en 45mm diskant om du er litt kreativ :) 

IMG_3783.jpeg

IMG_3782.jpeg

Skrevet

Dette med Qts gjorde det komplisert... hehe. 

Slik jeg forstår det, på generelt grunnlag, vil en høytaler med lav Qts være "strammere" i gjengivelse av bass. Og høyere Qts mer "løs". Semdes et signal til en høytaler med lav Qts, vil det ta kortere tid før høytaleren slutter å bevege på seg enn en høytaler med høy Qts. En forutsetning her er at de er satt i samme boks, men dersom en med høy Qts blir satt i en liten lukket boks vil det reelt sett gjøre bass mer "snappy"? 

Ble ganske avansert, egentlig for mye for min del og hva jeg er ute etter. Men gøy med nerding og se om det lar seg gjøre med et rimelig "alternativt" anlegg 😅

Skrevet (endret)
1 hour ago, KimC said:

Dette med Qts gjorde det komplisert... hehe. 

Slik jeg forstår det, på generelt grunnlag, vil en høytaler med lav Qts være "strammere" i gjengivelse av bass. Og høyere Qts mer "løs". Semdes et signal til en høytaler med lav Qts, vil det ta kortere tid før høytaleren slutter å bevege på seg enn en høytaler med høy Qts. En forutsetning her er at de er satt i samme boks, men dersom en med høy Qts blir satt i en liten lukket boks vil det reelt sett gjøre bass mer "snappy"? 

Ble ganske avansert, egentlig for mye for min del og hva jeg er ute etter. Men gøy med nerding og se om det lar seg gjøre med et rimelig "alternativt" anlegg 😅


Ja det blir fort komplisert og nerdete og jeg skjønner ikke alt heller 100%, men det med QTS men det du sier er helt riktig. Så har jeg skjønt det og. Man må nok også skille litt på plassering og i hvilken boks det er. Man kan ikke si QTS må være x, det kommer helt an på hvor og hva slags høyttalere vi snakker om. 
Undersete kan modelleres som en lukket boks med 16L mens en bildør kan ansees som en lukket boks på 40L-80L, litt avhengig av bilmodel men forskjellen mellom 40L og 80L har ofte lite betydning. 


QTS som du sier er hvor kjapt høyttaleren slutter å bevege se etter en signal. Men lufta beveger seg gjerne litt til, så om du har en stor volum boks har det mindre påvirkning siden det er såpass mye luft.  (Hvor lavere frekvensen er hvor mer luft beveger og).
I en små lukket boks er det begrenset med luft så lyden/luften vil 'henge etter'. 
I bildør er det mer luft så det betyr at det er mindre påvirkning av luften som 'henger etter' derfor vil en lav QTS kan bety at du kan få en veldig 'tørr', 'analytisk' lyd som kan mangle 'farge' / 'følelse' men det er utrolig vanskelig å si fordi  andre spesifikasjoner som f.e. en lav Fs kan på en måte kompensere for det. 
Ikke spør meg noe mer fordi til her går kunnskapen min og ikke videre. Med andre ord, det som har igjen til å lære :P  Gøy å nerde litt da. 

Billfitz (som er lydingeniør) fra f30.bimmerpost.com anbefaler disse til dørene: 
FaitalPRO | LF Loudspeakers | 4FE32 (4Ω) 
Personlig synes jeg de er litt lavt på RMS, match forsterkeren kan sende ut dobbelt så mye på mellomtone kanal. 
 

 

1 hour ago, KimC said:

med høy Qts blir satt i en liten lukket boks vil det reelt sett gjøre bass mer "snappy"? 


Har bommer du litt eller jeg tolker 'snappy' feil.
La vi i utganspunktet  ta undersete subs som kan ansees som en lukket boks på 16L. I praksis er det egentlig en lukket boks med lekkasje men det viser seg at 16L lukket boks gir brukbare resultater for sammenligning av høyttalere på. 
I denne oppsett vil høy QTS være ansvarlig for en mer 'boomy' lyd (relativt sett, man må i betraktning begrensning av hvor lavt en 8" kan gå ift til en separat basskasse bak i bilen, ideelt oppsett vil være basskasse ta +- 20-60hz, under setene  +-60-150hz).

Så for subbene under sete kan vi si
Lav QTS for subbene under sete vil være 'kjap' / 'presis' / 'HiFi' / 'tørr'  -> Passer godt til symfoniske metal fe, klassisk osv
Høy QTS for subbene under sete vil være 'boomy' / 'farget' / 'russebus' -> Passer godt til vanlig pop, russesanger, EDM osv. 

Siden du snakket om en separat basskasse, tror jeg  at jeg hadde fokusert på mellomtone og diskant først. 
Du kan for eksempel bruke disse her før mellomtone og før diskanten for å få bedre filter på i hvertfall mellomtone  :) Koster ikke al verden heller. 
Order Dayton Audio Low-Pass Filter | 500 - 6,000 Options | 4 Ohm - SoundImports  - til mellomtone
Order Dayton Audio High-Pass Filter | 500 - 6,000 Options | 4 Ohm - SoundImports  - til diskant evt-

For dørene tør jeg egentlig ikke anbefale noe spesifikt høytaler utenom at du må passe på at QTS blir ikke for lavt for da kan du få veldig 'tørr' / 'analytisk' lyd, så selv hadde jeg siktet mot en QTS på 0.5.

Endret av mr.pingu
Skrevet

Sjekk ut Raw Cat på YouTube, veldig lærerikt 😉

Hadde vært allright å montert diskanter som deles på rundt 2500- 3000Hz passivt (selvfølgelig ideelt sett i DSP, men det blir ikke i denne bilen), mellomtone i dører ned til 150Hz, 8" under seter med lav Qts til mellom 150Hz og 60Hz samt sub i bagasjen til under 60Hz.

Ser endel anbefaler å tone ned i området fra 2k til 6k Hz da dette området kan oppleves som veldig skarpt. 

Jeg trenger ikke russebuss-bass, men heller noe som henger med og gir meg "spark i brystet" når det blir dobble pedaler på kicktrommene 😊 I metal/ hardrock er det mye som skjer raskt, så er nok krevende å få det til å høres bra ut. Spesielt i bil med alle mulige forstyrrende materialer og hindringer. 

Har sett endel skrur av senter, men jeg synes det løfter lydbildet. Kan jo egentlig vurdere å kutte ut diskant her og heller f eks kjøre en 3" mellomtone med god kvalitet. I alle fall til mitt bruk 🤷‍♂️

Har målemikrofon og nettopp begynt å lære meg bruk av den samt REW. Veldig gøy! Selv for godt voksne 😅

Skrevet
23 minutes ago, KimC said:

Sjekk ut Raw Cat på YouTube, veldig lærerikt 😉

Hadde vært allright å montert diskanter som deles på rundt 2500- 3000Hz passivt (selvfølgelig ideelt sett i DSP, men det blir ikke i denne bilen), mellomtone i dører ned til 150Hz, 8" under seter med lav Qts til mellom 150Hz og 60Hz samt sub i bagasjen til under 60Hz.

Ser endel anbefaler å tone ned i området fra 2k til 6k Hz da dette området kan oppleves som veldig skarpt. 

Jeg trenger ikke russebuss-bass, men heller noe som henger med og gir meg "spark i brystet" når det blir dobble pedaler på kicktrommene 😊 I metal/ hardrock er det mye som skjer raskt, så er nok krevende å få det til å høres bra ut. Spesielt i bil med alle mulige forstyrrende materialer og hindringer. 

Har sett endel skrur av senter, men jeg synes det løfter lydbildet. Kan jo egentlig vurdere å kutte ut diskant her og heller f eks kjøre en 3" mellomtone med god kvalitet. I alle fall til mitt bruk 🤷‍♂️

Har målemikrofon og nettopp begynt å lære meg bruk av den samt REW. Veldig gøy! Selv for godt voksne 😅

Ja, jeg har sett litt på han og :) Ja aktivt oppsetter allerbest men ikke nødvendig for å få en mer enn brukbart bra lyd. Jeg kjører nå også passivt oppsett og det kan det er langt bedre enn gjennomsnitt med fint separering.  I midlertidlig har jeg gått tilbake til original forsterker og der hører jeg godt forvrenging, samt alt for mye senter kanal. 
Bare å ha Match UP forsterkeren installert (og skrudd ned -6db på senter) hjelper allerede mye

Når jeg oppgraderte fra HK høyttalere til Focal ES100K, fikk jeg plutselig med øvre frekvens delen av kicktrommene mens før ble de litt blandet inn. Gjenstår fortsatt å oppgradere subbene fordi de henger etter i klarhet nå. Original forsterker klare i mye mindre måte å få disse ES100K mellomtoner til å høre bra ut. Mangler nå 'punchen' på kick trommene. 

Jeg har også dempet ganske mye i bilen min. Alle dører innvendig og utvendig har dempematter og alt sammen har ganske mye å si det og. Du får mye mindre hjulstøy samt refleksjoner. 

Hardrock / metal er virkelig vanskelig å få til, hører litt til det av til og men synes ofte det blir slitsomt i lengden i bilen. Spesielt nå gamle forsterkeren sitter inn blir det bare en smoothie av lyder i steden for fint separering som den musikkstilen er avhengig av. Blir spennende hva du ender opp med. 

Gøy med målemikrofon, jeg får målemikrofon på slutten av februar når jeg reiser til familien hvor den ligger klart :) Blir spennende, kanskje jeg kan lære noe av deg etter jeg har fått den :D 





 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...