Gå til innhold

E71/E70 Ulyd fra tandempumpe når bilen går på tomgang. samt hakkete styring ved tomgang.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens. 

Jeg har en E71 med adaptativ drive og aktiv styring. Nå bilen går på tomgang så kommer det en dunke lyd fra tandempumpen og styringen blir hakkete. Jeg har forstått det slik at inni en av H trykk slangene så skal det være et filter som kan begrense flowen i hydralikk vesken. Noen som vet hvilken av slangene det er størst sannsylighet. begge hver av de koster typ 5 lapper stk. for meg virker det nesten som at det er en ventil som kødder det til, for så fort jeg er så vidt borti gassen så stopper lyden. Det er ikke så mange parameter og sjekke da det meste virker til og være mekanisk, jeg får opp trykk på stabilisator det ligger på rundt 4-5 bar. Ut fra det jeg ser så virker det som det siktes til 1.st HP slangen, men det virker også til og være uten adapativ drive. Det er en litt annerledes slange på når det AD. Noen som har hatt lignende problem? Har ikke lyst til og demontere for så å demontere og bytte. 

Skrevet (endret)

Svarer meg selv litt her. Etter litt knot og sjekk fant jeg ut av at det virker som slangen til tannstanga er det samme med eller uten adaptiv drive, men var forskjell om det var med og uten aktiv styring. Var litt knotete og se da innsuget er litt i veien og slangene til adaptiv drive går rett over. I å med at jeg har bare problemer med styringen så prøver jeg og bytte denne slangen til en liten formue. Mener og ha lest eller hørt at disse slangene imploderer eller har filter i seg. Fant også denne videoen på nettet som prøver å forklare så godt det lar seg gjøre. https://www.youtube.com/watch?v=u5CFteIuuZc Det som var viktig og se på hydro steering pipes i ETK/EPC. Jeg testet med forskjellige utstyr i Koed siden og der kom det opp den samme slangen. Gikk ut og sjekket slangen og den ser identisk ut. Det som er litt snedig med E71 i EPC/ETK er at den finnes ikke som LCI versjon. Det er bare E71. Selv om denne kom som halv facelift 2011(CIC og 8HP kasse) og hel facelift i 2012.(panser, led lykter,andre baklykter og grøftelys som er plassert helt annerledes.🤪

 

Endret av Sand1
Skrevet

Oppdater gjerne denne tråden når du får byttet denne.

Har kort tid etter oppstart littegrann nykkete styring men det gir seg nesten med engang. Vurderer slangebytte litt preventivt.

Har adaptiv/aktiv styring selv

Skrevet

Det skal jeg gjøre, skal prøve og huske og ta film av lyden også før jeg demonterer slangen. Slangen har kommet og ligger på operasjonsbordet klar til monteringIMG_2010.thumb.jpeg.1c460170071762fd32747e73003f225a.jpeg🙂 

Skrevet (endret)

Da var slangen byttet. Lyden på tomgang ble ikke så mye bedre, nesten værre.  Men styringen virket ikke så hakkete ved sving på tomgang. Filtrer/olje tanken hadde ikke kommet så fikk ikke byttet det. Men kom ikke helt i mål bare ved å bytte slangen. Det virker nesten som det er bypass ventil eller lignende som åpner seg når den går på tomgang, for lyden blir helt borte så fort jeg er borti gass pedalen. Jeg mener jeg har hørt noen rykter om at Bmw begynte og tilsette additive i chs11 oljen i 2012 for å få bedre smøring.  Usikker hvilket hold dette har men skulle vist være etter utfordringer med lyd fra pumpe på e60/e61 

Lyden før jeg byttet slangen. 

Lyden etter bytte av slangen 

 

Endret av Sand1
  • 1 month later...
Skrevet

Den er nok riktig vei. Reimen på disse er dobbeltsidig siden den en siden driver vannpumpe, dynamo og servo. Mens den andre er til A/C kompressoren. Tekstil siden skal inn, mens gummi siden skal ut. IMG_2319.png.313ec9525ec7ac4e300496f40dd01bd0.png
 

Jeg har bestilt retur slangene(disse er restet) siden det ikke er problemer med AD. Men AD retur og retur fra servo returnerer i samme slange så mistenker at det skal sitte en tilbake slags ventil fra AD retur å at det er noe humbug i denne som gjør at det motvirker returen fra servo. For det er snedig vis det skal være noe med pumpa også da hadde det nok gått fort til at man ikke hadde hatt noe trykk i det hele tatt. Men ingenting er umulig, men har en huntch på retur slangene. 

Skrevet (endret)

Jeg og har adaptive drive og aktiv styring ( 2009 X5 ).

Har byttet oljebeholder-tanken (som også har et filter) og flushet med ny olje.

Har igrunn ikke hatt noe problemer med styringen , men opplever noen ganger gjerne i kaldt vær at den er litt hakkete rett etter oppstart på tomgang.

Angående multireimen din, det ser ut som du har gummi-ribbene utover rundt dynamo-hjulet ? Mulig jeg ser feil

 

Endret av kurten
Skrevet (endret)

Stemmer har sett den, ut fra det jeg har funnet ut så er de med M57 motor belemret med at det imploderer/skjer noe med høytrykk slangen fra tandem pumpen til snekkedrevet. Virker som de som har N57 har gått klar av det problemet(skulle ha vist det føre jeg bytta men). Slangen har også andre innfestninger. Jeg er usikker på hvor det sitter ventil og hvilken slange så har hvilket trykk. Men for meg så virker det som det er noe som stagnerer flowen til servo olja, når den går på tomgang. For det er snedig at ved å bare gi 200-300 rpm så er lyden borte og styringen oppleves mye bedre. Så etter å ha brukt 10 000 i slanger så er jeg spent om jeg resonert riktig. Men da står jeg ikke igjen med så mye. Har også liggende ventil til Aktiv styring. Men skulle ikke være så lang levreringstid på returslangen. Men har ventet 1mnd nå. 
 

Ja disse multireimene har spor på begge sider. Er noen N47 motorer som har det samme. Men er ment til å være slik. 

Endret av Sand1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...