Rikoll Skrevet Tirsdag kl. 14:17 Skrevet Tirsdag kl. 14:17 (endret) Hei! Klunkelyd ved svinging stillestående eller ved lav hastighet. Tenkte først fjærbudd men under inspeksjon ser de hele ut. Lurer da på om dette kan være fjærbeinslager? Evt. styrestag? Symptomer: - Klunk ved sving / lav hastighet - Dunkelyd ved kjøring på ujevn vei - Svak rattvibrasjon i høy hastighet (80+) IMG_1639.mov Endret Tirsdag kl. 14:39 av Rikoll
*MrB* Skrevet i går, 06:19 Skrevet i går, 06:19 Vanskelig å si.... De to siste er mer typisk for slitte bærearmsforinger og/eller casterstagforinger. Den første der kan være flere ting. Bla tårnlager. Endeledd kan bli dårlige, men de holder som regel ganske lenge. Hvor langt er bilen gått med de forstillingsdelene som står i nå? Evt vet du om det er satt inn deler med dårlig kvalitet nylig?
Rikoll Skrevet i går, 06:50 Forfatter Skrevet i går, 06:50 Takk for svar. Ja kan være mye rart med disse symptomene. Mtp. tilstand på forstillingsdelene så virker de å ha stått på en stund, men finner ingen sprekker i foringer etc. Forrige eier er mekaniker og virker som har tatt godt vare på bilen, den er nå rullet 193k. Virker som lyden kommer primært fra HS, styrestag VS er nylig byttet, tenkte derfor at styrestag HS var en potensiell synder.
*MrB* Skrevet i går, 09:53 Skrevet i går, 09:53 En bil som nærmer seg 200k km begynner å bli moden for en større oppfriskning i forstillingen uansett, men hva som konkret lager lyd i ditt tilfelle blir litt vanskelig å fjerndiagnostisere. Foringer kan også se grei ut uten at de nødvendigvis er det. Jeg foretrekker forøvrig å bytte forstillings (og bakstillings) deler parvis. Ryker den ene er som regel ikke den andre langt unna heller. Om du ikke klarer å identifisere noe mer konkret kan det være greit å begynne med endeledd på høyresiden. Om du skrur selv kan du prøve deg litt frem. Som nevnt er nok flere deler der på vei inn i solnedgangen uansett, så om du tenker å beholde bilen en stund kan du se på det som en oppgradering. (Om du ikke skrur selv er det nok greit å sette den inn på verksted for å få en vurdering derfra).
Rikoll Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Skrur selv så får prøve meg litt frem. Finner nok ut av det etter hvert. Er ikke en bil jeg føler er verdt nok til å ta på verksted for diagnose, koster jo en sum det også...🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå