LTBR Skrevet April 24 Skrevet April 24 Hei! Har en 530xi e60 som i det siste har begynt å lugge/rykke ved opp/nedgiring og bremsing. Det skjer kun ved opp/nedgiring fra 2. til 3. For bilene tar ivei i 2. giret? Det skjer ikke når jeg girer manuelt. Resten av girene er silkemyke. Det skjer ikke hver gang men oftere og oftere føler jeg den siste måneden. Skjer også som sagt når jeg bremser ned. Noen som har noen tips om hva dette kan være og hva jeg bør gjøre? Den ble flushet for 4 år siden. Kmstand er 212tkm.
LP760 Skrevet April 24 Skrevet April 24 - Delvis tilstoppet ventilblokk (mechatronics) kan føre til ujevn giring i spesifikke gir. - Solenoidene styrer trykket i girkassen, og feil her kan forårsake rykk i girskift, spesielt i overgangene mellom lavere gir. Har vel ikke noe mer å si enn å ta diagnose med ISTA eller andre gode verktøy. Jeg har selv gjort følgende med ISTA/D en gang i tiden. Krav: ISTA D + K+DCAN eller ENET-kabel Feilkodescan: ➤ ISTA → 'Vehicle Test' → Kjør full skanning → Noter feilkoder i EGS (Transmission Control Module) og DME (Motorstyring) Girkasse status: ➤ ISTA → 'Function Selection' → EGS → 'Diagnosis Scan' → Velg: 'Actual Values' → Se på: - Gear selection requested vs. actual - Solenoid valve status - Transmission oil temperature - Adaptation values (clutch fill times, pressure values) Adaption reset: Litt usikker om din har dette behovet eller kan(?). Men her er en grei punktliste. Når du har byttet olje/filter i girkassen Ved flushing Hvis du har byttet girkasse eller mechatronics "Når girkassen oppfører seg unormalt" Girkasser er en komplisert greie, spesielt automat (min mening). Jeg vil anbefale å få levert bilen til noen som er kyndige på girkasser. Anbefaler RATS om du holder til i Østfold.
RemyNG Skrevet April 24 Skrevet April 24 Ble det byttet tetninger mellom girkasse og mechatronicen? Kan være solenoidene er driver og herjer eller tildekket med smuss på filtrene foran eller oringene rundt er dårlige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå