Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd all mulige plasser for å få tak i et ADS-adapter/interface, slik at jeg har tilgang til alle moduler på E38´n.
Skal tydeligvis være utrolig vanskelig å få tak i dette, og selvfølgelig ikke mulig å få det sendt til Norge heller, der jeg fant for å kunne bestille.

Dersom noen har liggende, er jeg interessert i å kjøpe det😇

Skrevet

Hvis du ikke finner noe kan du vurdere carsoft 6.5 som også har gammaldags RS232-tilkobling og som sammen med en gammel laptop som har dette + windows XP bør kunne snakke med de eldre modulene på biler som bruke K-line og L-line. ICOM med riktig adapter bør vel også kunne lese ut alt fra en gammel bil.

Skrevet
10 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du ikke finner noe kan du vurdere carsoft 6.5 som også har gammaldags RS232-tilkobling og som sammen med en gammel laptop som har dette + windows XP bør kunne snakke med de eldre modulene på biler som bruke K-line og L-line. ICOM med riktig adapter bør vel også kunne lese ut alt fra en gammel bil.

Den har jeg faktisk sett på, men har vært usikker på om det faktisk kommer til å fungere. Tenkte derfor at det beste hadde vært å først prøve å få klørne i et ADS interface. 
ICOM krever også ADS for å få kontakt med alle moduler, dette har nemlig allerede vært prøvd uten :P 

Skrevet

Hva mener du at ICOM krever ADS? ICOM er et interface som skal støtte hele røkla bakover, du skal ikke behøve å ha noen mellomting mellom ICOM-en og bilen. Kjørte du original ICOM med ordentlig overgangskabel til 20-pins "pacman"? Kjipe OBD2- til OBD1/pacman-overganger kan mangle forbindelse på sekundær K-line og L-line og da vil ting selvfølgelig ikke fungere. I tillegg er det veldig vanlig på gammel bil at noe drar ned en av diagnoselinjene og da sliter man med å kalle opp moduler.

Skrevet

10 minutter siden, E.C. skrev:

Hva mener du at ICOM krever ADS? ICOM er et interface som skal støtte hele røkla bakover, du skal ikke behøve å ha noen mellomting mellom ICOM-en og bilen. Kjørte du original ICOM med ordentlig overgangskabel til 20-pins "pacman"? Kjipe OBD2- til OBD1/pacman-overganger kan mangle forbindelse på sekundær K-line og L-line og da vil ting selvfølgelig ikke fungere. I tillegg er det veldig vanlig på gammel bil at noe drar ned en av diagnoselinjene og da sliter man med å kalle opp moduler.

Ble tatt gjennom Bimmerfix og en kontaktperson av han. Var original ICOM og skal ha vært skikkelige overganger. Jeg har blitt fortalt at ADS vil kreves der likevel (siden bilen er utstyrt med pin15), for det var to moduler de ikke fikk opprettet kontakt med. Litt merkelig hele opplegget egentlig, siden jeg først hadde en bekjent som prøvde å koble seg til med Autel, og han fikk kontakt med alle moduler uten ADS, han fikk bare ikke endret noe på dem.

Skrevet

Trenger ikke ADS for alle moduler, pin 15 brukes til å vekke en spesifikk modul slik at den begynner å kommunisere via pin 17 (eller pin 20, husker ikke hvliken som er "standard" på de gamle). Samtidig kan man kjøre diagnose via pin 17/20 på de litt nyere modulene uten at de trenger å få seg en "hello" via pin 15 først. Så jeg kjøper absolutt at en Autel greide å få kontakt. Jeg kjørte slikt ADS-interface i OBD-modus på min E36 og koblet opp direkte mot airbagmodul og ABS-modul. Synes fortsatt at det er litt rart ICOM ikke får kontakt, kan jo være noe annet feil der.

Skrevet
24 minutter siden, E.C. skrev:

Trenger ikke ADS for alle moduler, pin 15 brukes til å vekke en spesifikk modul slik at den begynner å kommunisere via pin 17 (eller pin 20, husker ikke hvliken som er "standard" på de gamle). Samtidig kan man kjøre diagnose via pin 17/20 på de litt nyere modulene uten at de trenger å få seg en "hello" via pin 15 først. Så jeg kjøper absolutt at en Autel greide å få kontakt. Jeg kjørte slikt ADS-interface i OBD-modus på min E36 og koblet opp direkte mot airbagmodul og ABS-modul. Synes fortsatt at det er litt rart ICOM ikke får kontakt, kan jo være noe annet feil der.

Jeg skal ikke uttale meg om akkurat det, for det kan jeg alt for lite om. Du har nok rett i det du sier, det tviler jeg ikke på.
Har jo selvfølgelig tenkt at det kan være noe annet feil, men det virket ikke helt logisk siden Autel fikk kontakt med alle modulene 🤨

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...