Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har problemer med en BMW X5 E70 V8 4.8i (N62B48), og håper noen her har erfaring eller gode råd.

 

Symptomer:

– Bilen fusker ved gasspådrag og nøler under akselerasjon

– Motorlampen kommer på etter litt kjøring

– Når motorlampen tennes, øker drivstofforbruket merkbart

– Av og til går bilen veldig ujevnt ved oppstart

– Etter sletting av feilkoder kan motoren starte og stoppe flere ganger før den til slutt holder seg i gang (men da går den veldig ujevnt de første 20–30 sekundene.

 

Feilkoder som gjentar seg etter kjøring:

  • 29F0: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, sumcheck error
  • 29ED: DME: Fuel Mixture Adaptation, lower engine speed range
  • 29EF: DME: Fuel Mixture Adaptation, sumcheck error
  • 29EE: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, lower engine speed range

Andre feilkoder (kommer sjeldent, gjerne etter sletting av feilkoder eller nullstilling av adapsjoner):

  • 2B5C: DME: Crankshaft sensor
  • 29D0: DME: Combustion misfires, cylinder 4 (og evt. andre sylindere)
  • 2A8B: DME: Inlet VANOS, adaptation stop 2
  • 2E25: DME: Ignition coil, cylinder 2

Dette er gjort:

  • Byttet veivakselsensor
  • Rengjort og byttet om VANOS-solenoider mellom bank 1 og 2
  • Byttet én kamakselsensor, og testet å bytte om mellom de andre
  • Rengjort og sjekket PCV-systemet – fant ingen lekkasjer. Har typen uten nippel på lokket, men tettet også vakuumslanger tilknyttet
  • Tatt RAM-backup med Tool32
  • Tatt av toppdeksel og kontrollert eksenteraksel, samt byttet pakningene her
  • Prøvd ny luftmassemåler (MAF), ingen endring
  • Røykprøve av motor (ikke helt sikker på hvor grundig testen var)
  • Skiftet tennplugger og tre coil
  • Testet Valvetronic-aktuatorer – de beveger seg og gir lyd, pakninger er også sjekket
  • Byttet bensinpumpe

 

Livedata:

– VANOS-verdier ser normale ut og viser lik oppførsel mellom bankene

– I menyen «Adjustment Angle» (syl. 1–4 og 5–8):

 – Bank 1 (syl. 1–4) ligger på 0,00° ved tomgang og går opp til ca. 1,40° ved pådrag

 – Bank 2 (syl. 5–8) ligger på 0,00° under pådrag, men ved motorbrems/trilling uten gass går den opp til 1,60°, mens bank 1 går ned til 0,00°

 – Etter 10–20 sekunder på tomgang ligger bank 1 fortsatt på 0,00°, og bank 2 på 1,60°

 

Det virker altså som om bank 2 jobber motsatt av bank 1.

Skrevet (endret)

 

bank 2 holder fast muligens.

Når bank 2 ikke justerer seg dynamisk under belastning, kan det gi feil i blanding og forbrenning.

koble ut valvetronic midlertidig (satt i “emergency” modus), og se om motoren da starter og går jevnere.

Dette tvinger motoren til å bruke fast løfteprofil og kan isolere feilen.

 

Feilmønsteret peker for meg mot ventilstyring/justeringsfeil på bank 2, spesielt relatert til eksentergiver, valvetronic-mekanikk eller VANOS-ytelse. Falsk luft er en mulig medvirkende faktor og bør ikke undervurderes uten grundig vakuumtest.

Vet ikke hvor mye hjelp det gir deg men 🙂 men noe kanskje.

Endret av LP760
Skrevet
På 15.7.2025 den 16.24, LP760 skrev:

 

bank 2 holder fast muligens.

Når bank 2 ikke justerer seg dynamisk under belastning, kan det gi feil i blanding og forbrenning.

koble ut valvetronic midlertidig (satt i “emergency” modus), og se om motoren da starter og går jevnere.

Dette tvinger motoren til å bruke fast løfteprofil og kan isolere feilen.

 

Feilmønsteret peker for meg mot ventilstyring/justeringsfeil på bank 2, spesielt relatert til eksentergiver, valvetronic-mekanikk eller VANOS-ytelse. Falsk luft er en mulig medvirkende faktor og bør ikke undervurderes uten grundig vakuumtest.

Vet ikke hvor mye hjelp det gir deg men 🙂 men noe kanskje.

Takk for et godt svar!

Jeg har prøvd å sette valvetronicen i «emergency mode»»/delete valvetronic», det resulterer i motorlampe og feilkoder, samt at den ikke går som den skal. Ligger greit på tomgang.

 

Prøvde å demontere vanos solenoidene igjen, og flytte bank 1 til bank 2 og omvendt. Adjustment angle oppfører seg likt selv etter å  byttet om på solenoidene. 
Prøvde deretter å flytte valvetronic motorene om, for å se om problemet flyttet seg, det gjorde ikke det nå heller.

Men når jeg endrer minimum lift til 0.8mm, flytter problemet seg med Adjustment Angle over til den andre banken, og om jeg setter den tilbake til 0,3mm min lift, er problemet tilbake på samme bank.

 

Jeg demonterte også ECU og valvetronic modulen. I valvetronic modulen var det 2 skruer til kretskortet som ikke var skrudd fast, disse stod såvidt på 1 gjenge. Skrudde disse fast, men det endret ingenting (selvsagt. Hadde vært større problem om disse var løse og flyttet seg fritt på kretskortet). 
Sjekket også kretskortet på ECU nøye, her fant eg en bro som ser ut til å være brent eller kortsluttet. Målte i mellom loddingene med multimeter og fikk ingen kontakt. Så her ser det ut til at det mangler noe funksjon i ECU. Se bilde

IMG_0444.jpeg

IMG_0458.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...