Grabben Skrevet Juli 15 Skrevet Juli 15 Hei, Jeg har problemer med en BMW X5 E70 V8 4.8i (N62B48), og håper noen her har erfaring eller gode råd. Symptomer: – Bilen fusker ved gasspådrag og nøler under akselerasjon – Motorlampen kommer på etter litt kjøring – Når motorlampen tennes, øker drivstofforbruket merkbart – Av og til går bilen veldig ujevnt ved oppstart – Etter sletting av feilkoder kan motoren starte og stoppe flere ganger før den til slutt holder seg i gang (men da går den veldig ujevnt de første 20–30 sekundene. Feilkoder som gjentar seg etter kjøring: 29F0: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, sumcheck error 29ED: DME: Fuel Mixture Adaptation, lower engine speed range 29EF: DME: Fuel Mixture Adaptation, sumcheck error 29EE: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, lower engine speed range Andre feilkoder (kommer sjeldent, gjerne etter sletting av feilkoder eller nullstilling av adapsjoner): 2B5C: DME: Crankshaft sensor 29D0: DME: Combustion misfires, cylinder 4 (og evt. andre sylindere) 2A8B: DME: Inlet VANOS, adaptation stop 2 2E25: DME: Ignition coil, cylinder 2 Dette er gjort: Byttet veivakselsensor Rengjort og byttet om VANOS-solenoider mellom bank 1 og 2 Byttet én kamakselsensor, og testet å bytte om mellom de andre Rengjort og sjekket PCV-systemet – fant ingen lekkasjer. Har typen uten nippel på lokket, men tettet også vakuumslanger tilknyttet Tatt RAM-backup med Tool32 Tatt av toppdeksel og kontrollert eksenteraksel, samt byttet pakningene her Prøvd ny luftmassemåler (MAF), ingen endring Røykprøve av motor (ikke helt sikker på hvor grundig testen var) Skiftet tennplugger og tre coil Testet Valvetronic-aktuatorer – de beveger seg og gir lyd, pakninger er også sjekket Byttet bensinpumpe Livedata: – VANOS-verdier ser normale ut og viser lik oppførsel mellom bankene – I menyen «Adjustment Angle» (syl. 1–4 og 5–8): – Bank 1 (syl. 1–4) ligger på 0,00° ved tomgang og går opp til ca. 1,40° ved pådrag – Bank 2 (syl. 5–8) ligger på 0,00° under pådrag, men ved motorbrems/trilling uten gass går den opp til 1,60°, mens bank 1 går ned til 0,00° – Etter 10–20 sekunder på tomgang ligger bank 1 fortsatt på 0,00°, og bank 2 på 1,60° Det virker altså som om bank 2 jobber motsatt av bank 1.
LP760 Skrevet Juli 15 Skrevet Juli 15 (endret) bank 2 holder fast muligens. Når bank 2 ikke justerer seg dynamisk under belastning, kan det gi feil i blanding og forbrenning. koble ut valvetronic midlertidig (satt i “emergency” modus), og se om motoren da starter og går jevnere. Dette tvinger motoren til å bruke fast løfteprofil og kan isolere feilen. Feilmønsteret peker for meg mot ventilstyring/justeringsfeil på bank 2, spesielt relatert til eksentergiver, valvetronic-mekanikk eller VANOS-ytelse. Falsk luft er en mulig medvirkende faktor og bør ikke undervurderes uten grundig vakuumtest. Vet ikke hvor mye hjelp det gir deg men 🙂 men noe kanskje. Endret Juli 15 av LP760
Grabben Skrevet Juli 22 Forfatter Skrevet Juli 22 På 15.7.2025 den 16.24, LP760 skrev: bank 2 holder fast muligens. Når bank 2 ikke justerer seg dynamisk under belastning, kan det gi feil i blanding og forbrenning. koble ut valvetronic midlertidig (satt i “emergency” modus), og se om motoren da starter og går jevnere. Dette tvinger motoren til å bruke fast løfteprofil og kan isolere feilen. Feilmønsteret peker for meg mot ventilstyring/justeringsfeil på bank 2, spesielt relatert til eksentergiver, valvetronic-mekanikk eller VANOS-ytelse. Falsk luft er en mulig medvirkende faktor og bør ikke undervurderes uten grundig vakuumtest. Vet ikke hvor mye hjelp det gir deg men 🙂 men noe kanskje. Takk for et godt svar! Jeg har prøvd å sette valvetronicen i «emergency mode»»/delete valvetronic», det resulterer i motorlampe og feilkoder, samt at den ikke går som den skal. Ligger greit på tomgang. Prøvde å demontere vanos solenoidene igjen, og flytte bank 1 til bank 2 og omvendt. Adjustment angle oppfører seg likt selv etter å byttet om på solenoidene. Prøvde deretter å flytte valvetronic motorene om, for å se om problemet flyttet seg, det gjorde ikke det nå heller. Men når jeg endrer minimum lift til 0.8mm, flytter problemet seg med Adjustment Angle over til den andre banken, og om jeg setter den tilbake til 0,3mm min lift, er problemet tilbake på samme bank. Jeg demonterte også ECU og valvetronic modulen. I valvetronic modulen var det 2 skruer til kretskortet som ikke var skrudd fast, disse stod såvidt på 1 gjenge. Skrudde disse fast, men det endret ingenting (selvsagt. Hadde vært større problem om disse var løse og flyttet seg fritt på kretskortet). Sjekket også kretskortet på ECU nøye, her fant eg en bro som ser ut til å være brent eller kortsluttet. Målte i mellom loddingene med multimeter og fikk ingen kontakt. Så her ser det ut til at det mangler noe funksjon i ECU. Se bilde ///M-ini95 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå