Grabben Skrevet Tirsdag kl. 09:34 Skrevet Tirsdag kl. 09:34 Hei, Jeg har problemer med en BMW X5 E70 V8 4.8i (N62B48), og håper noen her har erfaring eller gode råd. Symptomer: – Bilen fusker ved gasspådrag og nøler under akselerasjon – Motorlampen kommer på etter litt kjøring – Når motorlampen tennes, øker drivstofforbruket merkbart – Av og til går bilen veldig ujevnt ved oppstart – Etter sletting av feilkoder kan motoren starte og stoppe flere ganger før den til slutt holder seg i gang (men da går den veldig ujevnt de første 20–30 sekundene. Feilkoder som gjentar seg etter kjøring: 29F0: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, sumcheck error 29ED: DME: Fuel Mixture Adaptation, lower engine speed range 29EF: DME: Fuel Mixture Adaptation, sumcheck error 29EE: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, lower engine speed range Andre feilkoder (kommer sjeldent, gjerne etter sletting av feilkoder eller nullstilling av adapsjoner): 2B5C: DME: Crankshaft sensor 29D0: DME: Combustion misfires, cylinder 4 (og evt. andre sylindere) 2A8B: DME: Inlet VANOS, adaptation stop 2 2E25: DME: Ignition coil, cylinder 2 Dette er gjort: Byttet veivakselsensor Rengjort og byttet om VANOS-solenoider mellom bank 1 og 2 Byttet én kamakselsensor, og testet å bytte om mellom de andre Rengjort og sjekket PCV-systemet – fant ingen lekkasjer. Har typen uten nippel på lokket, men tettet også vakuumslanger tilknyttet Tatt RAM-backup med Tool32 Tatt av toppdeksel og kontrollert eksenteraksel, samt byttet pakningene her Prøvd ny luftmassemåler (MAF), ingen endring Røykprøve av motor (ikke helt sikker på hvor grundig testen var) Skiftet tennplugger og tre coil Testet Valvetronic-aktuatorer – de beveger seg og gir lyd, pakninger er også sjekket Byttet bensinpumpe Livedata: – VANOS-verdier ser normale ut og viser lik oppførsel mellom bankene – I menyen «Adjustment Angle» (syl. 1–4 og 5–8): – Bank 1 (syl. 1–4) ligger på 0,00° ved tomgang og går opp til ca. 1,40° ved pådrag – Bank 2 (syl. 5–8) ligger på 0,00° under pådrag, men ved motorbrems/trilling uten gass går den opp til 1,60°, mens bank 1 går ned til 0,00° – Etter 10–20 sekunder på tomgang ligger bank 1 fortsatt på 0,00°, og bank 2 på 1,60° Det virker altså som om bank 2 jobber motsatt av bank 1.
LP760 Skrevet Tirsdag kl. 14:24 Skrevet Tirsdag kl. 14:24 (endret) bank 2 holder fast muligens. Når bank 2 ikke justerer seg dynamisk under belastning, kan det gi feil i blanding og forbrenning. koble ut valvetronic midlertidig (satt i “emergency” modus), og se om motoren da starter og går jevnere. Dette tvinger motoren til å bruke fast løfteprofil og kan isolere feilen. Feilmønsteret peker for meg mot ventilstyring/justeringsfeil på bank 2, spesielt relatert til eksentergiver, valvetronic-mekanikk eller VANOS-ytelse. Falsk luft er en mulig medvirkende faktor og bør ikke undervurderes uten grundig vakuumtest. Vet ikke hvor mye hjelp det gir deg men 🙂 men noe kanskje. Endret Tirsdag kl. 14:25 av LP760
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå