Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har problemer med en BMW X5 E70 V8 4.8i (N62B48), og håper noen her har erfaring eller gode råd.

 

Symptomer:

– Bilen fusker ved gasspådrag og nøler under akselerasjon

– Motorlampen kommer på etter litt kjøring

– Når motorlampen tennes, øker drivstofforbruket merkbart

– Av og til går bilen veldig ujevnt ved oppstart

– Etter sletting av feilkoder kan motoren starte og stoppe flere ganger før den til slutt holder seg i gang (men da går den veldig ujevnt de første 20–30 sekundene.

 

Feilkoder som gjentar seg etter kjøring:

  • 29F0: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, sumcheck error
  • 29ED: DME: Fuel Mixture Adaptation, lower engine speed range
  • 29EF: DME: Fuel Mixture Adaptation, sumcheck error
  • 29EE: DME: Fuel Mixture Adaptation 2, lower engine speed range

Andre feilkoder (kommer sjeldent, gjerne etter sletting av feilkoder eller nullstilling av adapsjoner):

  • 2B5C: DME: Crankshaft sensor
  • 29D0: DME: Combustion misfires, cylinder 4 (og evt. andre sylindere)
  • 2A8B: DME: Inlet VANOS, adaptation stop 2
  • 2E25: DME: Ignition coil, cylinder 2

Dette er gjort:

  • Byttet veivakselsensor
  • Rengjort og byttet om VANOS-solenoider mellom bank 1 og 2
  • Byttet én kamakselsensor, og testet å bytte om mellom de andre
  • Rengjort og sjekket PCV-systemet – fant ingen lekkasjer. Har typen uten nippel på lokket, men tettet også vakuumslanger tilknyttet
  • Tatt RAM-backup med Tool32
  • Tatt av toppdeksel og kontrollert eksenteraksel, samt byttet pakningene her
  • Prøvd ny luftmassemåler (MAF), ingen endring
  • Røykprøve av motor (ikke helt sikker på hvor grundig testen var)
  • Skiftet tennplugger og tre coil
  • Testet Valvetronic-aktuatorer – de beveger seg og gir lyd, pakninger er også sjekket
  • Byttet bensinpumpe

 

Livedata:

– VANOS-verdier ser normale ut og viser lik oppførsel mellom bankene

– I menyen «Adjustment Angle» (syl. 1–4 og 5–8):

 – Bank 1 (syl. 1–4) ligger på 0,00° ved tomgang og går opp til ca. 1,40° ved pådrag

 – Bank 2 (syl. 5–8) ligger på 0,00° under pådrag, men ved motorbrems/trilling uten gass går den opp til 1,60°, mens bank 1 går ned til 0,00°

 – Etter 10–20 sekunder på tomgang ligger bank 1 fortsatt på 0,00°, og bank 2 på 1,60°

 

Det virker altså som om bank 2 jobber motsatt av bank 1.

Skrevet (endret)

 

bank 2 holder fast muligens.

Når bank 2 ikke justerer seg dynamisk under belastning, kan det gi feil i blanding og forbrenning.

koble ut valvetronic midlertidig (satt i “emergency” modus), og se om motoren da starter og går jevnere.

Dette tvinger motoren til å bruke fast løfteprofil og kan isolere feilen.

 

Feilmønsteret peker for meg mot ventilstyring/justeringsfeil på bank 2, spesielt relatert til eksentergiver, valvetronic-mekanikk eller VANOS-ytelse. Falsk luft er en mulig medvirkende faktor og bør ikke undervurderes uten grundig vakuumtest.

Vet ikke hvor mye hjelp det gir deg men 🙂 men noe kanskje.

Endret av LP760

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...