Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, har en X3 F25 2015 modell med Harman Kardon pakke og forhåpentligvis noen andre som har hatt samme problem som meg :)

Plutselig en dag sluttet lyden å fungere, tilfeldigvis første dagen med regn etter bilen ble kjøpt. Det gjelder da parkeringssensor og generelt lyd. Får ikke koblet til bluetooth uten å parre på nytt, får ikke aktivert L7 funksjon, og volum vrideren har ingen funksjon da ingenting skjer i displayet når den betjenes(volum baren kommer ikke opp) men fungerer til å slå på skjermen når tenningen blir slått av. Og dagen dette skjedde viste ikke kjørecomputeren noen data angående drivstofforbruk eller lignende. Kjørecomputeren i instrumentbordet fungerte som normalt. Begynte å sjekke etter lekkasjer og fant forsterkeren i bagasjerommet samt noen våte "matter" som ligger bak. Forsterkeren ser ut til å ha hatt finere dager med korrigert deksel og det jeg klarer å se i gjennom rillene ser ikke bedre ut. Får også opp "Ingen akustisk varsling" når jeg starter bilen.

Jeg regner med det er forsterkeren som er kaputt og har skjønt det slik at parkeringssensorlyd kommer igjennom forsterkeren og er da derfor dette ikke fungerer. Men jeg ser ny forsterker koster nesten 20k og en brukt koster nesten 7k. Så jeg ønsker å være litt mer sikker på at jeg har rett i at det mest sannsynlig er forsterkeren og eventuelt hva som må gjøres for å fikse dette.

Hvis jeg kjøper ny identisk forsterker enten ny eller brukt, må denne kodes for å fungere med bilen?

Er det andre anbefalte alternativer til den originale forsterkeren og hvordan er det angående eventuell koding av disse? Har sett flere som tilbyr andre forsterkere, men usikker på hvilken som anbefales. Har også sett firma som tilbyr reparasjon av disse i utlandet.

Før denne byttes ut er det kanskje greit å få kontroll på lekkasjen først slik at den nye ikke lider samme skjebne. Det er da snakk om venstre bak, er ikke snakk om stor lekkasje da jeg kun kjenner fukt i matten på hyllen bak forsterkeren. Er det noen kjente plasser på disse hvor det kan komme inn vann? Mistenker kabelgjennomføringen fra bagasjeromsluken. Heldigvis virker de som om at de har designet bilen slik at koblinger og utstyr ikke ligger direkte i bunnen av bilen og vannet renner ut før det samler seg opp og når elektronikk, men det virker som forsterkeren har stått i et klima som har blitt vått også varmt slik at det er damp/fuktig luft som har forårsaket dette.  

Har ikke fått scannet etter feilkoder enda, skal prøve å få dette utført straks.

Litt info om bilen i følge mdecoder.com

S609    Navigation system Professional

S688    Harman/Kardon surround sound system

Legger ved noen bilder under spoiler. Fant ikke noen annen måte å gjøre dette på uten at de tok opp hele siden.

Spoiler

IMG20250807195005.jpg

Spoiler

IMG20250807195010.jpg

Spoiler

IMG20250807202148.jpg

Spoiler

IMG20250810131148.jpg

Spoiler

IMG20250810134002.jpg

Endret av beeschurger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...