Gå til innhold

Kupevifte og elektrisk speil problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nylig feilsøkt litt ettersom kupeviften og elektriske speilene på e30en min ikke funker. Jeg måler ingenting på sikring 19 og 20, mulig at det heller ikke er strøm på relé k7, har sjekket sikring 10 og den funker.

er det noen som har erfaring med dette problemet?

Skrevet
13 timer siden, Kenneth291 skrev:

Hei,

Har nylig feilsøkt litt ettersom kupeviften og elektriske speilene på e30en min ikke funker. Jeg måler ingenting på sikring 19 og 20, mulig at det heller ikke er strøm på relé k7, har sjekket sikring 10 og den funker.

er det noen som har erfaring med dette problemet?

I tillegg når jeg setter 12v på sikring 19 så funker elektriske speil og kupevifte.

Skrevet

Da er det vel bare å spore det bakover? Til forsynyngen til selve sikringen? Kan være et rele som du nevner, som enten ikke får signal eller forsyning eller som henger.

Skrevet
2 timer siden, E.C. skrev:

Da er det vel bare å spore det bakover? Til forsynyngen til selve sikringen? Kan være et rele som du nevner, som enten ikke får signal eller forsyning eller som henger.

Ja, er veldig rart problem, jeg måler 12v i kontaktene på rele koblingen men levererer fortatt ikke strøm til sikring 19 og 20. Kan det være et dårlig batteri? 

Skrevet

Nei, egentlig ikke.

Du må sjekke at du har korrekt koblingsskjema og måle alle utgangene på releet. Disse kan jo være både aktivert med 12V inn og med jord, da må alle deler være til stede.

Eksempel: et rele som aktiveres ved å få 12V kan være i orden og ha inn både 12V forsyning, samt 12 V som skal stenge/aktivere releet, men om jording mangler i andre enden av spola så er du like langt.

Du kan ta ut releet og måle mellom aktuell sikring og det beinet releet skal kjøre ut strøm på, for å se at det er ok der.

Skrevet
4 timer siden, E.C. skrev:

Nei, egentlig ikke.

Du må sjekke at du har korrekt koblingsskjema og måle alle utgangene på releet. Disse kan jo være både aktivert med 12V inn og med jord, da må alle deler være til stede.

Eksempel: et rele som aktiveres ved å få 12V kan være i orden og ha inn både 12V forsyning, samt 12 V som skal stenge/aktivere releet, men om jording mangler i andre enden av spola så er du like langt.

Du kan ta ut releet og måle mellom aktuell sikring og det beinet releet skal kjøre ut strøm på, for å se at det er ok der.

Den er grei, tror kanskje jeg fant problemet, målte 12v på jordingen og det betyr vel at det er brudd en plass, eller dårlig jording? 

Skrevet

Ja, hvis du har en kontaktpinne til releet som skal være jord og du måler 12V der så går ikke den til jord og da vil ikke releet aktivere. Hvis du er sikker på at det skal være jord der så kan du teste med noe provisorisk kabling til jord (gjerne med 2,5-5A sikring) så finner du fort ut om det funker eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...