Mons1 Skrevet Januar 1 Skrevet Januar 1 Godt nytt år alle sammen! Det nye året starter dårlig. Jeg har merket en endring med batteridrift på min 225xe. Når bilen er kald og jeg begynner å kjøre, så plutselig etter 500-600meter så akkurat jeg mister kraften på strøm drift og bensinmotoren starter. Etter å ha kjørt bilen varm, så er det som alt blir normalt og jeg har full kraft på el-drift. Så jeg skannet med Carly og får opp to kritiske koder: - 21A123 "Emergency run manager: Request deactivation of display of electrical range from the electrical machine control unit," - 21A117 "typically signals a problem with the hybrid system's engine start/stop or electric-to-combustion transition". Begge feil kan være relatert til batteri-problem. Enten 12volt batteriet eller high-voltage batteriet. Ettersom bilen er 8 år, så håper jeg at det kun er snakk om 12volt batteriet. Noen som har kjennskap til dette? En tur til "Bavaria" blir fort dyrt 😮
TurboJens Skrevet Januar 1 Skrevet Januar 1 Viss 12v batteriet er like gammalt som bilen så er det berre å få det sjekka og vere innstilt på å bytte det. Viktig å fortelle bilen at den har fått nytt batteri og dei rette spesifikasjonane.
Mons1 Skrevet Januar 2 Forfatter Skrevet Januar 2 11 timer siden, TurboJens skrev: Viss 12v batteriet er like gammalt som bilen så er det berre å få det sjekka og vere innstilt på å bytte det. Viktig å fortelle bilen at den har fått nytt batteri og dei rette spesifikasjonane. Ja jeg er forberedt på bytte av 12volts batteriet, men etter at jeg skrev innlegget så gjorde jeg litt undersøkelse. Koblet til Carly og aktiverte avlesing av batterispenning. Bare for å se om jeg ser noe dropp i spenning. Da fikk jeg opp 14,68volt og advarsel at spenningen var for høyt. Jeg merket nå en markant forverring av situasjonen. Det virket som om at HV-batteriet tappet seg og gikk tom etter kort tid. Bilen begynte å oppføre seg som en idiot. Så snart jeg slapp gassen, så gikk den rett over til batteridrift selv om batteriindikatoren viser at batteriet er nesten tom. Trådde jeg inn gassen, så startet bensinmotoren og slik var det hele tiden. Får fortsatt ikke noe feilmelding i bilen. Jeg kan koble til laderen til bilen og den virker å lade helt som normalt. Så jeg tror batteristatusen på HV-batteriet viser feil, men bilen detekterer ikke noe problem som trigger en feilmelding. Feilmelding kan jeg kun lese av via Carly, men jeg tror ikke Carly klarer å gi riktig info eller status. Teorien er at pga defekt 12Volt batteri, så begynner elektronikken å bli tullat. Man alt annet virker å fungere som normalt. Jeg har ikke noe indikasjon på at 12volt er for "svak". Skal få lest av med INSTA+ så får vi se om jeg får noe bedre status der.
Mons1 Skrevet Januar 3 Forfatter Skrevet Januar 3 Da har jeg kjørt ISTA+ på bilen og ISTA er noe mer nøktern i feilmeldinger. Carly viste over 50 feil, mens ISTA+ viste 5 feil. 4 av feilene var feil med TPSM lufttrykk-måling på 4 hjul, så er helt som forventet da vinterhjulene har TPSM der batteriene er fri for strøm. Så er det en feil med "Electrical Machine Control" der meldingen er at 12Volts batteriet ikke har blitt ladet 100% innen forventet ladetid. Noe som tyder på at 12volts batteriet begynner å bli dårlig. Dessverre kan ikke ISTA+ måle tilstanden på 12volts batteriet og at man må ta ut batteriet for å teste batteriet. Jeg kjøpte på Thansen en billig batteri-tester. Stoppet bilen og koblet til testeren på tilkoblingspunktene i motorrommet. Den viser Gult. Noe som igjen vitner om at 12volts batteriet begynner å bli dårlig. Da har jeg bare en ting til jeg må få avklart før jeg kjøper nytt batteri og det er prosedyren for å koble fra batteriet. Jeg har sett et sted at man må sette bilen i en slags "Maintance status" med ISTA+ før man kobler fra 12volts batteriet. På Youtube virker det som ingen bryr seg om dette, men jeg tar ikke noe sjanse. Noen som kjenner til dette? Jeg lager en ny tråd om akkurat dette spørsmålet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå