Gå til innhold

i3 - Frontal Light Electronics, right(LIN): No LIN-slave

Anbefalte innlegg

Skrevet

En delvis fortsettelse fra forrige gang: i3 Hovedlykt lever sitt eget liv

Igjen er det problemer med høyrelykta på i3-en min. Denne gangen er feilmeldingen "Frontal Light Electronics, right(LIN): No LIN-slave" og, det jeg antar er en følgefeil, "Headlight beam throw adjustment (LWR): System failed"

Siden det var brudd i CAN_H på høyre side forrige gang, antok jeg det var brudd i LIN-bus-lederen denne gangen. Men spenning mot jord viser 10-12v og likt på begge sider så det i alle fall ikke fullt brudd. Nå har jeg også fått målt med et ocsilloscope og ved første øyekast ser signalet likt ut på begge sider, men dessverre hadde ikke dette scopet LIN-bus-dekoder så jeg får ikke sjekket at signalet faktisk kan dekodes. Som forrige gang byttet jeg om på lyktene for å se om det var en modul som hadde tatt kvelden, men feilen er alltid på høyre side.

Noen som har tips til hvordan jeg kan fortsette feilsøkinga? Kan det være at det ikke er brudd i ledningene jeg har sett, men en BDC som feiler gradvis?

image.png.9d8a1512eacf7cede7a3ad83302b542b.png

image.thumb.png.f91a014e8b5cc6fc5b148e2e887aa3a7.png

image.png.75480bcfbe534d0feb0c67350a4cf4d9.png

Skrevet (endret)

LWR (Length Width Regulation) eller på norsk høyderegulering i lykta er styrt over LIN-bussen. 
Så det er veldig antagelig at det er følgefeil.

Ellers så skal LM_LIN_1 være lik på begge sider.
Så evt for utelukke tull med BDC er koble linbussen fra andre lykta som fungerer til andre lykta og omvendt. Du kan bruke «backprobes» for sånt, så bruke en skjøteledning for å få den til andre lykta. (Trenger ikke være fluke, har selv billige uten merke på) 

IMG_0814.thumb.jpeg.bba06475a32aaa2db8a1687d154f5c62.jpeg

Trenger ikke nødvendigvis  være brud med kan også være kortslutning mot jord eller 12V så signalet er forstyrret. 

Eller så har jeg sett en gang at selve kontakten var  skadet. Så med multimeter virka alt fint men selv kontakten hadde dårlig kontakt fordi den klemte ikke nok lenger. Løsnet den og krimpa på ny kontakt så vær problemet løst. Det kan fort skje om man har malt litt for mye med multimeter som akkurat litt for tjukk er det mulig å skade de pinnene. 

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...