Henningo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Har over en lengre periode med feilsøking på min E93 slitt med feilkode 002A98 (DME: Crankshaft - inlet camshaft, reference), og jeg håper det er noen kloke hoder her inne med erfaring på denne motoren som kan komme med noen gode råd og tips. Skal prøve å forklare casen så grundig jeg kan her. Motoren går stort sett klokkerent (ingen ulyder som skulle tilsi at kjede er slakt og slår). Kan enkelte ganger havne i en slags limp mode der den går ustabilt på tomgang og dør ut uten å kompensere på gasspedal. Går også over til å nærmest høres ut som en diesel motor, men såvidt jeg har skjønt er det en slags fail safe funksjon som kutter ut en av coilene/sylinderne. En enkel stopp/start av bilen løser dette og motor går som normalt igjen. Km-stand er 144.500 Ved 109.000 KM ble følgende byttet av BMW på aksjon/recall (vedlagt bilde også): Tennspole Impulsgiver på utslippskamaksel Registerkjede, glideskinner og kjedestrammer Hva jeg har gjort sålangt: Nye vanos solenoider (2x) - slettet adaptations og kjørt en god stund. Byttet om cam-sensor fra eksos til innsug (for å se om feil flytter seg, men forblir 002A98. Ved defekt sensor ville nok feil flyttet seg til 002A99). Engine flush-væske og påfølgende oljebytte + filter. (Nyttig observasjon: Mens motor gikk på tomgang med motor-flush sjekket jeg vanos live data i INPA og da viste den normal respons på inlet og actual fulgte target. Ga etterhvert et lite push på gassen og da gikk den over grenseverdien på inlet og ga feil/engine fault igjen.) Begynner nå å mistenke treghet i/defekt vanos-girenhet, men tar gjerne imot tips og råd her. Om det i såfall er tilfellet - hvor stor er prosessen med å bytte dette? Må motor og register totalt demonteres og times helt på nytt, eller er det enklere måte å bare bytte giret/enheten på? Legger ved bilder/video av vanos live data. Virker som at det som trigger feilkoden er når Inlet Camshaft reference slope overstiger +/- 20, som også gjør at "engine fault - reduced power" kommer opp i dash. Merk: På video har jeg slettet adaptations og feilkoder på VANOS med motor av, slik at man ser hva som utspiller seg og til slutt trigger feil. IMG_3534.MOV Endret 4 timer siden av Henningo
Øyvind L. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hvis du trykker på knappen helt nede i høyre hjørne. "Calculate Test Plan". Så velger du den aktuelle feilkoden der. Da vil ISTA gi deg noen feilsøkingstips.
Henningo Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 2 timer siden, Øyvind L. skrev: Hvis du trykker på knappen helt nede i høyre hjørne. "Calculate Test Plan". Så velger du den aktuelle feilkoden der. Da vil ISTA gi deg noen feilsøkingstips. Ja har vært inne på den og sett også. Mener å huske det var mest sjekk og rens av solenoider, ledninger og tilkoblinger samt krysstesting av sensorer etc. som også er gjort. Øyvind L. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå