Gå til innhold

BlueM

Medlem
  • Innholdsteller

    295
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • MSN
    bluem244@hotmail.com

Profile Information

  • Interesser:
    Buskerud

BlueM's Achievements

  1. Nå er det jo selvsagt avhengig av budsjettet ditt, men jeg synes muligens den blien så litt herjet ut. Mangler tanklokk, skrammer og hull på støtfanger bak, samt de mekaniske tingene som selger nevner i annonsen. Men det er kanskje bare jeg som begynner å bli gammel og kresen. Hadde det vært meg hadde jeg heller lagt på noen kroner og gått for E39. Den E34'en hadde riktignok gått tilsynelatende lite, men synes at det var merkelig med såpass med tull på en bil som bare har gått 181.000 km. Vår E39 hadde nått 300.000 da vi byttet den inn, og vi hadde aldri noe så alvorlig krøll med den. Denne virket nå relativt grei? http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=42637830
  2. E34/E39 525 tds er solide konstruksjoner begge to. Motormessig så er de temmelig skuddsikre, i alle fall i orginal tilstand. Hvordan de er etter chipping kan sikkert variere. Forhør deg om dieselpumpe er byttet i ikke alt for fjern fortid, om den er det, så slipper du høyst sannsynlig å skifte den. Se etter at det ikke er luft i drivstofftilførselen. Dette ser du enklest ved å titte på det gjennomsiktige "spiralrøret" i motorrommet mens motoren går. Få gjerne noen til å ruse motoren mens du titter. Utover det, så er det jo det vanlige: Rust. Sjekk at kanaler og bilens underside er hel og pen. Dette er relativt store og tunge biler, så understell, hjuloppheng og bremser er utsatt for relativt store belastninger. Det skal ikke være slark og klunking under kjøring. Pass på at bremsene tar jevnt og uten vibrasjoner. Vet ikke hvordan det er med E34, men E39 525 tds kan lett få kast i bremsene. Som sagt, både motor og karosseri er gode konstruksjoner, både for E34 og E39, så om du finner et godt eksemplar er det bare å handle. Du kommer til å få en bil som er svært komfortabel, og godt med krefter. På ingen måte noen sprinter, men et godt drag og fornuftig forbruk.
  3. Nå kjenner jeg tilfeldigvis denne brukeren personlig, og vet at han har godt over gjennomsnittet kunnskap om bil. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ville nok blitt litt overrasket selv om jeg hadde hatt en såpass ny bil som plutselig ikke ville starte - særlig når den akkurat har hatt en langtur på baken - og burde ha god lading på batteriet, da er vel ikke flatt batteri det første man tenker på? ...og om man i frustrasjon kaller sin egen bil drittbil, så er det vel neppe noen grunn for andre å stupe i skyttergravene av den grunn. Det må da være mye mer trivelig for alle om man heller støtter og hjelper hverandre enn å komme med diverse unødvendige - og til dels personlige kommentarer. Nuvel. Kan vi da alle holde hender og være venner igjen?
  4. Siden poden ble sendt ut i kulden, så regner jeg med at gamlefar slapp å sette seg inn i nymotens elektronikk... Nei, du skulle nok ha kjørt noe engelsk noe... Hilsen Konsulentslasken.
  5. Det kommer jo an på hvor mye grunker du har tenkt å legge i bilen da. Nissan Pathfinder er faktisk en sterkt undervurdert bil. Da vår gamle Pathfinder skulle byttes ut så sto faktisk en ny Pathfinder høyt på lista. De har god komfort, og mye bedre kjøreegenskaper enn feks Mitsubishi Pajero (som er en traktor i sammenligning). Ikke er de så galt priset heller. Fra og med faceliften i 2010 ble 2,5 literen oppgradert fra 174 hk til 190. Vår hadde 174 hk, men var på ingen måte undermotorisert. En venn av meg som er omlag 190 cm høy satt godt i Pathfinderen i alle fall. Noe som overrasket ham, siden han hadde sittet med "knærne oppunder øra" i en Toyota LandCruiser. Eventuelt kan du gå i samme fella som meg og handle en Land Rover Discovery. Enda mer luksus og komfort, og (i mitt tilfelle i alle fall) en særdeles sympatisk 6-sylindret Jaguarmotor på 245 hk under panseret. Den motoren kommer også i en utgave på 211 hk, samt en 2,7 liter fra Ford på 190 hk. Discoen er litt bredere, men også litt kortere enn Pathfinderen, så du bør nesten prøvesitte en for å se om du får setet langt nok bak, eller om skilleveggen kommer i veien. Men pass på - det er biler det er lett å bli forelsket i...
  6. Fruens E46 316 fikk også mye "gugge" i oljen. Gulhvitt slim som så skikkelig guffent ut. Jeg fryktet også gåen toppakning og alskens styggedom, men tok bare et oljeskift, og sørget for at bilen fikk en langtur nå og da. Problem solved. Så aldri noe mer til "gugg" i oljen. Siden du ikke mister kjølevann, så er jeg helt sikker på at du bare har kondens i motoren som vil forsvinne om motoren får lov til å ta en skikkelig langtur. Om du spanderer et oljeskift i tillegg så har du helt sikkert en fornøyd bil i lang tid fremover.
  7. Heisann. Etter flere års trofast tjeneste, så er det nå på tide å la noen andre få glede av vår Nissan Pathfinder. Siden kona i det store og hele har adoptert/annektert BMW'en, og vi har behov for en bil som både har lastekapasitet og 4WD, så falt valget denne gangen på en nesten ny Land Rover Discovery 4. Så nå får jeg endelig lov til å kjøre noe med premiumfølelse igjen jeg også... (Og en motor fra Jaguar som virker sabla trivelig) Så til saken. Man forsøker jo å grafse til seg så mye som mulig når man forhandler i bilkjøp, og noe av det jeg fikk rapset til meg var ditecbehandling av bilen. Så spørsmålet er hvilke erfaringer folket har rundt Ditec? Nei, jeg forventer ikke at jeg bare kan løfte opp hageslangen så ser bilen nypolert ut, og nei, jeg kommer ikke til å begynne å kjøre bilen gjennom vaskeautomat fordi jeg tror lakken har blitt skuddsikker, og nei, jeg tror ikke behandlingen varer evig. Snarere heller om det har forenklet bilholdet, om det har spart dere for arbeid, hvordan dere vedlikeholder behandlingen, hvor lenge den varer osv osv osv. Alle erfaringer mottas med takk, slik at familiens nye "medlem" kan få best mulig pleie i tiden fremover.
  8. Mja. Dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Ren diesel vokser seg ved -10 til -12 grader, men slik diesel selges så vidt jeg vet ikke i Norge. Det ble i alle fall ikke det.
  9. Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Om jeg husker rett fra min "karriere" på bensinstasjon så skal norsk "sommerdiesel" tåle ned til -24 grader. I tillegg så begynner de å kjøre ut vinterdiesel til bensinstasjonene 1. oktober, så du har nok allerede vinterdiesel på tanken. Om du topper tanken før du parkerer bilen som nevnt over her, så skal det bli sabla kaldt før du får problemer. Tut & kjør. Ingen grunn til bekymring.
  10. Tror nok ikke at du skal forvente at en vanlig motorvarmer skal dra temperaturen opp mot noe bortimot driftstemperatur. Det du opplever er nok helt normalt. Som TurboLag nevner her, så må man nok ha noe med litt mer futt i om man skal komme seg noe særlig over blåmerkingen. Det du kan trøste deg med er at du sparer allikevel motoren for svært mye slitasje. Det er et hav av forskjell på å starte en motor som holder -10 og en som holder +20 grader. Lunken i varmeapparatet kommer raskere også. Også kan du i tillegg trøste deg med at du sparer en selunge eller to i løpet av vinteren.
  11. Er jo faktisk mulig å få tak i E90 til den prisen også. Helt opp til 320i (fullstendig ribbet for utstyr, men allikevel...) http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=38365324 Men det kommer jo helt an på hvilke ønsker og behov man har. I det budsjettet så ville jeg nok forsøkt å fått tak i en E87 som har litt utstyr, med lavest mulig kilometerstand.
  12. Jøss. Hadde et "problem" med rattlåsen på vår E90 vi også, men det var en softwarefeil som ble rettet av Billia kostnadsfritt. Ellers har vår 2007 E90 318d nå rullet omtrent 150.000. Hvorav vi har kjørt omtrent 143.000 av disse kilometerne. Har ikke vært noe tull med bilen i det hele tatt. Kun vært på verksted til service og bytte av bremser. Har ikke vært behov for å reparere noe som har gått i stykker - enda. ¤banker i bordet¤ Kjenner ganske mange som har E90/E91, og det virker som om disse bilene er temmelig problemfrie. Kan ikke huske at noen av de jeg kjenner har hatt bilen på verksted til annet enn normalt vedlikehold heller.
  13. Eventuelt kan det være tenningslåsen som begynner å bli dårlig. Sikkert enklest (og billigst) å få tatt en diagnose på den. I alle fall billigere enn å bytte deler basert på "gjetteleken"...
  14. Kan høres ut som om det er tenningslåsen din som er moden for utskiftning.
  15. En møbelsnekker og/eller møbeltapetserer kan kanskje hjelpe? Men det blir sikkert ikke billig.
×
×
  • Opprett ny...