Gå til innhold

Yoneck

Medlem
  • Innholdsteller

    127
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.ascona.no

Profile Information

  • Interesser:
    Råholt
  • Kjøretøy
    div tyske biler.

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Yoneck's Achievements

  1. Nå har jeg kjørt bilen. Den oppfører seg helt fint, og bruker det den skal. Jeg tror det er noe tull med kjørecomputeren, for da jeg parkerte i garasjen, viste den et forbruk på 4,2 (mye nedoverbakke fra jeg nullet sist), men da den hadde stått litt og ble startet igjen, viste den 22,3. Det er to forskellige kjørecomputere å finne. En er synlig på skjermen i midten og i instrumenthuset, den andre kun på skjermen i midten. Journey computer og on board computer, tror jeg. Etter at bilen hadde stått litt, viste fortsatt den ene av disse 11,4 , som er det mamma har referert til en stund. Den viste også ca. 2500 km. Normalt forbruk på denne er 0,6 - 0,9 sånn grovt sett. Den bruker egentlig imponerende lite til bensinbil å være. Så må det også sies at denne 4-sylindrede saken gjøre en grei jobb, men føles imponerende døll til en bmw å være. Det skal jo være dødt opp til 4000 rpm, så kommer alt på en gang, og det synger så pent at man føler turtallsperra kommer minst 2000 rpm før man har lyst til å gire opp.
  2. For meg er det i hvert fall et veldig kjent problem, og nå vil alle som søker etter sånt og kommer til denne tråden se at det forekommer på N43 også.
  3. Skrivefeil fra meg. Mente N43, som skal sitte i nevnte bil. Det harmonerer ikke med påstanden over her om at N43 ikke har problemer med registeret.
  4. Beklager å dra opp en gammel post, men denne kom da jeg søkte, og jeg syns ikke siste kommentar bør få stå uimotsagt. Så vidt jeg kan skjønne, er det N43 i mine foreldres 2010 320i touring bensin. Der måtte registeret byttes før 40.000 km var passert. Mer om det i denne tråden:
  5. Mine foreldre eier en 2010 BMW 320 bensin (E91?). De importerte den fra Tyskland sent 2013, med ca. 30k km på seg. Allerede våren 2014 ble det diverse turer ut og inn til verksted. Det endte med at registeret måtte byttes. Etter mye om og men tok BMW selv regninga for det på goodwill. I den forbindelsen ble også en NOX-sensor byttet. Nå i 2018 var det igjen feil på nox-sensoren, og den ble byttet på reklamasjon, siden det er under 5 år siden forrige gang. Nå helt nylig har de reagert på at forbruket har gått opp vesentlig. Den har alltid gått rimelig, med et snitt på ca. 9. På langkjøring går den fint ned på 6-7. Nå har den dratt seg opp på 11.5. Ingen motorlamper lyser, og den går, i følge mamma, som normalt. Bilen har gått 80.000 km, hovedsaklig småkjøring. De kjøpte bensin i stedet for diesel nettopp pga. mye småkjøring. I dag har bilen vært hos BMW Gardermoen. På kvitteringen står det å lese at de har tatt ut feilkoder, der det står at det ligger lagret feilkode på NOX-katalysator og at denne må byttes. Pris: 28k , spesialpris: 23k. Er dette en vanlig feil på disse bilene? Er det virkelig tilfelle at nox-katalyastoren må byttes? Kan det være at den bare trenger litt langkjøring for å få blåst seg ren? Setter stor pris på tilbakemeldinger, da jeg er litt blank på BMW, og såpass ny motorteknologi generelt. Bilen gikk gjennom eu-kontroll uten noen anmerkninger, så en skulle tro at avgassene er OK? Jeg har forsøkt å ringe BMW for litt mer utfyllende, men får bare "abbonenten har skrudd av telefonen..." Jeg har også snakket med Bilens eksosanlegg, de skulle komme tilbake til meg.
  6. Takk for oppklaring. Selv om det ikke er samme motor, så kanskje de deler noe av samme kontruksjonen, og feil som går igjen? Jeg leser tysk greit, men er litt dårlig til å søke, samt at jeg ikke helt vet hvor man leter etter bmw-relatert. Jeg har fortsatt ikke fått svar på om dette er en kjent feil, som nå er rettet med bedre deler, eller om det er satt på akkurat like deler som de som feilet alt for tidlig. Heldigvis har jeg fått bekreftet at det er pappa som står som oppdragsgiver hos BMW, og at det derved er 5 år reklamasjon på jobben som er gjort.
  7. Takker. N47, det er diesel? Bilen det er snakk om er en bensin, men det er kanskje samme greiene? Pussig egentlig, Mercedes har også hatt problemer med dårlige registerkjeder på ganske nye modeller. Jeg kjenner ikke allverden til det, men vet at kjøper man siste generasjon med 4-syl diesel , så bør man sjekke at registerkjedet er byttet.
  8. I dag kom det nytt svar fra BMW. Jeg har vært kritisk til hele saken, både at noe sånt skjer på denne bilen, og at det ikke er søkt dekning på goodwill i Tyskland. I dag har vi fått svar, der BMW har fått svar fra Tyskland. Det dekkes 100% på goodwill. Han hos BMW legger seg særdeles langflat og beklager veldig. Han sier samtidig at de vil endre rutiner etter dette.
  9. Disse er vel ganske like på tvers av modeller? På mercedes er de sensorene forbruksvare. Jeg handler originale på ebay til under 200,- og bare har noen liggende. Diagnosen forteller meg hvor det har vært feilmeldinger. Det kommer og går litt med fuktig/tørt vær, og så bare bytter jeg de som gir feilmelding sånn når jeg gidder.
  10. Jeg har forespurt kundebehandler hos BMW litt. Jeg sier jeg syns dette er en merkelig feil på en såpass lite brukt bil, forespør om dette er noe man kan forvente at skjer igjen, om det er gjort noe for å finne ut av hvorfor det skjedde osv. Svaret var egentlig bare at "av og til skjer ting som ikke skal skje". De har ikke søkt BMW i Tyskland, bare konstatert at bilen ikke er dekket av garanti her i Norge, og ikke brydd seg med å gjøre noe mer. De har ikke foretatt noen inspeksjon av delene som ble byttet ut for å se etter svakheter heller. Her er det rett og slett bare snakk om å få bilen inn, fikse, skrive en feit regning, og få kunden ut igjen. JEG syns det er dårlig kundeservice, og langt dårligere enn hva jeg hadde forventet av forhandleren til et premiummerke.
  11. Eika har heldigvis tatt til fornuften, og bekrefter at de dekker skaden, med normal egenandel (6.000,- ). At "bilteknisk konsulent" hos Eika mener at bytte av registerkjede på 39.000 km er "normal service" skremmer meg litt, da jeg har Eika forsikring selv. BMW sier at dette ikke er normal service-jobb, og at registerkjedet i utgangspunktet skal vare bilens levetid (skulle bare mangle), men at de ikke dekker skaden pga. at bilen er utenfor garanti. De har allikevel gitt 10/15% rabatt (arbeid/deler), da Eika forespurte BMW om å komme dem litt i møte. Jeg syns nok at BMW kunne strukket seg en del lenger, aller helst burde de bare beklaget overfor kunden, sagt at sånt skjer ikke med en så ny/lite brukt BMW, og dekket alt uten noen som helst spørsmål. Det vil de tydeligvis ikke. Serviceordrene lyder som følger : MOTORLAMPE LYSER, BIL FUSKER. 3 3 147,17 441,51 FEIL PÅ KAMAKSELGIVER DEMONTERT DENNE, FULL AV OLJE/KOKS. MÅ BYTTES. UTFØRT FORDONSTEST. 2 2 147,17 294,34 BYTTET IMPULSGIVER PÅ AVGASSKAMAKSEL. 2 2 147,17 294,34 13627525014 GIVARE 1 1 1 003,20 1 003,20 12141748398 O-RING 1 1 15,36 15,36 Totalt 2 048,75 Totalt inkl. mva 2 560,94 neste : FUNNET STOR SLAKK I REGISTERKJEDE 6 6 147,17 883,02 TATT KORTTEST, RADERT FEILMELDINGER ETTER BYTTE AV KJEDE. 1131051 Transmissionskedja, byte 91 91 147,17 13 392,47 11318618317 KEDJA 1 1 590,40 590,40 11317567680 REG. KJEDESTRAMMER 1 1 364,80 364,80 11367500574 SKRUE 2 2 36,48 72,96 11317542837 SPÄNNSKENA 1 1 432,00 432,00 11317516093 GLIDSKENA 1 1 180,48 180,48 11237503107 SKRUV 1 1 109,44 109,44 11127555738 PACKNING 1 1 321,60 321,60 1178614 BYTA KVÄVEOXIDGIVARE 9 9 147,17 1 324,53 11787587130 SENSOR NOX 1 1 3 700,80 3 700,80 0000610 Service motorolja 3 3 147,17 441,51 11427508969 OLJEFILTER 1 1 142,08 142,08 EDGE LL04 CASTROL EDGE PROF LL04 0W-30 4,25 4,25 232,00 986,00 Totalt 22 942,09 Totalt inkl. mva 28 677,61 Siste jobb, med bytte av coil har jeg ikke noe på. Det virker veldig rart om den skulle ryke helt tilfeldig 3 mil etter at det akkurat har vært gjort såpass omfattende reparasjon. Jeg ser det ligger inne oljeservice. Jeg antar det må gjøres i forbindelse med bytte av kjedet. Jeg mener det var gjort ikke veldig lenge før dette skjedde også. Forøvrig stiv pris på olja. Ved neste service blir nok bilen levert med en dunk mobil 1 0-40 i bagasjen. Den koster en tredel av hva bmw fakturerer for castrol. Kommentarer på dette? Kan vi regne med at det er en fabrikasjonsfeil som nå er utbedret, eller går det 40.000 km til før man er i samme uføret igjen? Nå bør det i hvert fall være 5 år reklamasjonsrett på jobben som er gjort.
  12. Hei. Takk for svar. Forsikringsselskapet er Eika. De nekter totalt, selv om saksbehandler bekrefter å ha bekreftet at forsikringen gjelder alle skader på motor. Registerkjedet blir vel neppe slakt "over natta", selv om 39.000 km jo er alt for tidlig (på min mercedes byttet jeg det for sikkerhets skyld på 500.000 km). Selskapet hevder at dette er slitasje "over tid". Under "maskinskade", står det "se kasko, punkt 3". Vel, under kasko, punkt 3, og kolonnen "dekkes ikke", står det : Dette er direkte sitert. Det står altså langt bak, under "maskinskade", at "se kasko punkt 3.". I kasko punkt 3 står det FØRST bla bla bla, og så lenger nede i punkt 3, står det "for maskinskadeforsikring bla bla bla". Kan man da tolke dette dithen at første delen av punkt 3 ikke gjelder maskinskaden? Jeg må si jeg er ganske skuffet over Eika i denne saken. Jeg har vært forsikret der siden år 2001, og alltid vært fornøyd. Mamma og pappa byttet over for bare noen få måneder siden, og har både biler, hus, innbo, reise, hytte osv der. De betaler da godt over 20.000,- i året, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det hadde vært bedre for Eika å bare betalt ut de ca. 25k, og beholdt en superfornøyd kunde i mange år, enn å sette seg på bakbeina og krangle. Det eneste de kunne tilby, var halvt gebyr for uttak fra "sperret" konto for å få betalt regninga. Hadde de ikke trodd at dette skulle gå på forsikringen, så hadde det neppe blitt å få gjort en sånn jobb her i Norge. Jeg har biltralle, og kunne lett dratt bilen til Sverige eller Tyskland. Bilen er importert privat, og som du sier, så kan man aldri være sikker på km-stand, men den virker i hvert fall som ny. Hadde den gått 200.000 km, så tror jeg det ville merkes. Denne bilen har dette automatiske start-stopp-tullballet. Veldig morsomt de første 5 minuttene, men jeg som er vant med gamle biler, der det ikke er uvanlig å bytte startere, dynamoer og sånt, prøver helst å få skrudd av sånt tull så fort som mulig. Har du noe referanser til tyske forum? Jeg leser tysk greit, men vet ikke helt hva jeg skal søke etter. Selv om jeg syns BMW er gromme greier, så er det mest mercedes det går i her i huset.
  13. Feilkodene har jeg ikke, men nå er bilen hentet... og levert på nytt... og hentet. Regninga er godt over 30k totalt, og forsikringsselskapet ville visst ikke dekke allikevel. "dekker ikke skader oppstått over tid eller grunnet slitasje". Første gangen var det noe feilkoder om føler på kam. Det var snakk om et filter som var potte tett, og noe følere som var fulle av gørr. Kan det ha med EGR å gjøre? Her ble det byttet litt småtteri, og tatt diagnose. Totalt kr. 2500,- 2. gangen ble det påvist slakt registerkjede. Dette er det visst ingen som helst tvil om. De hadde tatt en skrutrekker gjennom oljepåfyllingen, og kunne lett flytte på registerkjedet. I følge pappa ingen som helst tvil om at det var veldig slakt. Dette, og en god del til, ble byttet. Ca. 25.000,- . Pappa kjørte fra Gardermoen til Eidsvoll, fylte bensin, og kjørte videre. Da begynte motorlampa å blinke (!) (ikke lyse fast), samt stygg feilmelding. Bilen ristet og kaklet som en gammal traktor. Telefon til BMW, og beskjed om at han kunne kjøre dit. Det virket som bilen bare gikk på 3 sylindere. 3. gangen ble det påvist feil på en coil, og denne ble byttet. Jeg må ærlig innrømme at jeg syns dette lukter litt svidd. Jeg har vanskelig for å tro at alle disse feilene oppstår av seg selv i tur og orden, og jeg syns det er ekstra rart at dette skjer på en bil som er såpass ny og gått så lite.
  14. I følge BMW hadde det i hvert fall med registeret å gjøre. Strekt kjede var nevnt, men dette er da referert gjennom et ekstra ledd. Motoren gikk ikke i nødmodus, og kjørte fortsatt helt fint, men med tent motorlampe.
  15. Hei igjen. Pappa fikk etter hvert solgt sin 2001,5-modell 320 touring (http://bimmers.no/topic/760088-prisvurdering-e46/) , og ratter nå rundt i .... mammas 1998 316i compact ... Grunnen til det, er at hans nyinnkjøpte 2010 320 bensin (4-syl, ca. 170 hk) står på verksted. Denne er privatimportert fra Tyskland, og har gått 39.000 km. For et par uker siden begynte det å lyse motorlampe og noen skumle feilmeldinger kom opp. BMW på Gardermoen tok en diagnose, og justerte på noe småtteri. Kr. 2500,- røk ut der. Dagen etter kom motorlampa på igjen, men uten feilmelding. Ny diagnose, og de mener at det er noe feil med registerkjede, kamføler og litt diverse sånt noe. Den står nå til repararsjon der, og prisen er kr. 25.000,- (!!). Nå er det heldigvis motor-/drivlinjeforsikring på bilen, så pappa slipper unna med 6.000 i egenandel, antakelig går også de første kr. 2500,- inn i samme saken. Men ... Dette er jo en relativt ny, og lite brukt bil. Skal det være sånn, da? Nå har riktignok folk fått diesel-dilla, og det selges vel ikke så mange 320 bensin, i hvert fall ikke her i Norge. Uansett, så virker jo dette å være en produksjonsfeil når sånt oppstår så tidlig. Jeg fikk høre om dette i går, og kjenner ikke helt detaljene, men hvis dette er en utbredt feil, så er det kanskje noen som vet litt mer enn jeg gjør? Er det kanskje noen aksjoner fra BMW på dette? Siden bilen ikke er kjøpt ny i Norge, og garantien fra forhandleren i Tyskland har gått ut, er det ikke noen garantidekning på denne feilen, men jeg syns vel kanskje BMW sentralt burde dekt dette, eller i hvert fall deler av det, når såpass unødvendig feil oppstår på en så lite brukt bil.
×
×
  • Opprett ny...