Gå til innhold

SIG

Medlem
  • Innholdsteller

    178
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Skedsmo

SIG's Achievements

  1. I teorien kan man trekke ett sånt vogntog med klasse B sertifikat, men da er det mye som skal stemme. Trekkbilens maks tillate totalvekt + hengerens maks tillate totalvekt må ikke overstige 3500kg Trekkbilens egenvekt må være lik eller høyere enn hengerens tillate totalvekt Bilen må kunne trekke hengerens totalvekt. Det er nok vanskelig å finne en kombo som tilfredstiller dette men i ett tenkt tilfelle kan det gå. Bilens egenvekt er 1600kg og totalvekt 1900kr og kan trekke henger på opptil 1600kg Du finner en bilhenger som maks kan veie 1600kg. Hengerens egenvekt + bilen du skal trekke veier mindre enn 1600kg tilsammen. I praksis er det nok vanskelig å finne bilhengere med så lav tillatt totalvekt
  2. Nybil har høyt verditap ja. Ca 45-55% på 5 år må man regne. Men bruktbiler har også verditap, selv om det er lavere. I tillegg kommer reparasjoner. Nybiler har blitt billigere i forhold til lønnsnivå de siste 10 årene. Reparasjoner har blitt mye dyrere i forhold til lønnsnivå i samme periode. Dermed blir forskjellen i kostnaden mellom ny og brukt bil mindre. Og folk er generellt mer villig til å betale for å få noe nytt enn å fikse på noe gammelt. Resultatet blir at man prioriterer å kjøpe ny bil med garantier. Som igjen fører til flere bruktbiler på markedet, som igjen gir høyere verditap på nye biler. Lett skal det ikke være. Jeg tror det er en trend som kan fortsette. Ser vi på markeder som England, Tyskland og Sverige, som har meget lave nybilpriser, så er bruktbiler sinnsykt billig. Privatleasing vil også være med på å forsterke en slik trend.
  3. SIG

    Eu-kontroll!

    Det de måler på en EU-kontroll er vel CO nivået i eksosen. Lambdasonden er vel en måler som gir en verdi tilbake slik at motoren forsøker å forbrenne så rent som mulig. Det kan bety defekt sonde, men det kan vel også være andre ting som gjør at forbrenningen ikke blir optimal, som feil blandingsforhold mellom luft og bensin. Eksoslekasje bør ihverfall ikke gi for høy CO. God og varm motor vil ofte gi noe lavere CO, det samme kan man vel oppnå ved å blande inn litt E85 i bensinen?
  4. I framtiden er nok elektrisitet hoveddrivkilden til bilene. Når dette skjer er avhengig av hvordan oljeproduksjonen og oljeprisen utvikler seg. Om strøm skal drive bilen direkte eller om den blir brukt til å produsere hydrogen er fortsatt ett åpent spørsmål. Slik det ser ut nå er det el-bilene som er neste steg og disse vil leve side om side med vanlige fossile biler i mange år fremover. Pris per kilometer : I dag kjører en effektiv dieselbil på ca 0.6L per mil i gjennomsnittlig drivstofforbruk per år. En liter diesel inneholder 10 kW/t energi og koster ca 13 kr per liter. Det gir en kilometer pris på ca 78 øre og ett energiforbruk på 600Watt. Det vil også si at du betaler ca 130 øre per kW/t og 1 kW transporterer deg og bilen din ca 1,67 kilometer. U.S. Environmental Protection Agency opererer med ett offesielt strømforbruk på en Nissan Leaf på 34 kW/t på 100 miles. Det tilsvarer ca 210 Watt per kilometer er er i utgangspunktet et ganske konservativt estimat, altså et mye høyere forbruk enn reklametallene. Hvis man tar hensyn til ekstreme norske forhold, med snø, mye bruk av varmeapparat osv og legger 300 Watt per kilometer til grunn, vil man ta høyde for alle usikkerheter. Halve forbruket av en effektiv dieselbil altså. Regnestykkene ser bort i fra tap. Både olje og strøm har tap i overføringer eller forbruk i forbindelse med produksjon. Det artige er at man da kan betale 260 øre per kW/t strøm uten å få økte transportkostnader i forhold til i dag. I dag koster strømmen ca 80-100 øre i Norge ferdig levert. Man klarer ikke å produsere miljøvennelige strøm (vind, solkraft) til den prisen, men til over 2 kr per kilowatt endrer dette seg. Plutselig er vindkraft aktuelt og kanskje også gass/kull med rensing. Betalingsviljen for strøm til persontransport er altså vesentlig høyere enn strøm til å fyre huset ditt. Takler strømnettet belastingen og hvordan skal strømmen produseres? Det er ca 2.2 mill personbiler i Norge som kjører i snitt 13.500 km per år. Hvis alle disse bilene var en Nissan Leaf vil de forbruke ca 9 TW per år. Det tilsvarer 7,5% av strømforbruket her i landet. Ett eneste stort gass/kull/atomkraftverk kan produsere denne strømmen. Sjokkert over at all forurensing fra personbiler kan flyttes til ett sted? En økning på 7,5% vil trolig kreve noe oppgradering av strømnettet, men ikke fryktelig mye. Økningen vil jo bli lavere også, siden ikke alle biler vil kjøre på strøm og en del av kjøringen vil være langkjøring med bruk av feks rekkeviddeforlenger (Chevrolet Volt). Hovedproblemet med elbiler i dag er kostnaden av batteriet. Jeg har tidligere vært meget skeptisk til elbiler da levetiden på batteriet var vært dårlig og kostnaden for å bytte det skyhøy, ofte langt over 1 kr per kjørte kilometer. Dette er i ferd med å endre seg og de fleste nye elbiler i dag kommer med gode garantier og forventet levetid på 8-10 år som er normal levetid for bilen. Norge er litt spesielle der som bruker biler lenger enn det, men en 10 år gammel bruktbil i Tyskland / England osv er ikke mye verdt i dag. Selv om batteriene blir bedre og kostnadene lavere med tiden vil de forstsatt være dyre i lang tid fremover og vil være avhengig av noe subsidiering for at el-bilen skal kunne konkurere i markedet. Løsningen er kanskje å satse på mindre batterier med kortere rekkevidde og heller ha en rekkeviddeforlenger, og/eller ett godt utbygd nettverk av hurtigladere. Rekkeviddeforlengeren kan være drevet av "hva som helst". Bensin, diesel, bioetanol, hydrogen. Ett batteri med rekkevidde på 40km ville kunne dekke minst 75% av min kjøring, og sånn vil det trolig være for mange andre også. Hvorfor jeg tror strøm er veien å gå: Oljen vil gradvis bli vanskeligere å finne og prisen vil stige jevnt og trutt. Strøm er i teorien er ubegrenset ressurs, det handler bare om hva man er villig til å betale for den. Vi har allerede sett i regnestykket over at betalingsviljen for strøm til transport er høy og dette gir muligheter. Strøm kan produseres hvor som helst og produksjonen kan tilpasses lokale forhold. I solrike strøk kan man montere sollcelleanlegg på garasjetaket, og i vindfulle strøk kan vindmøller benyttes. Jeg vet ikke akkurat hva det koster å produsere miljøvennelig strøm da det er ett komplisert regnesstykke, men per i dag er vel kostnaden omtrent slik : Atom : Litt over 1 kr. Vind : Rundt 2 kr. Solcelle : I området 3-5 kr. Gass/kull med rensing : 1.5 - 2 kr. Geotermisk/osmose/tidevann : hakke peiling. Hydrogen og brensellcelle: Den største fordelen med hydrogen er den er billigere å lagre i bilen(tank kontra batteri), og kjappere å fylle opp. Om dette veier opp ulempene er usikkert. Ett helt nytt produksjons og distribusjonssystem er dyrt. Og foreløpig er brensellcella alt for dyr. MYE dyrere enn ett stort batteri. I følge denne artikkelen er ihvertfall hydrogen mye mindre effektiv enn ren strøm, selv med brenselcelle, mens effektiviteten av hydrogen i en forbrenningsmotor er katastrofalt dårlig. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy#Efficiency_as_an_automotive_fuel
  5. Er du skyld i et uhell og forsikringsselskap kan sannsynliggjøre at den økte effekten på bilen var en medvirkende årsak til uhellet, kan du få regresskrav. I teorien kan kravet bli høyt. En person som blir skadet for livet kan koste over 10 milloner kroner. Selv om det skal mye til kan denne regningen bli sendt til deg.
  6. Det kan være en defekt coil. Typisk at fuskingen skjer på lave turtall da. Hadde ihvertfall det problemet på min gamle E46 med 2 liters rekkesekser. Kun fusking under 2500rpm og hvis jeg ikke husker helt feil, så fusket den mindre når motoren var helt kald.
  7. Jeg kunne absolutt tenkt meg å leie en F10, X5, Z4 eller liknende for en helg eller en uke. Problemet slik jeg ser det er at disse bilene er så dyre i innkjøp at det blir vanskelig for utleier å få det til å lønne seg, og det er også grunnen til at det ikke finnes noen aktører i markedet i dag som driver med dette. Markedet er muligens for lite. I dag kan man få seg en billig flybillett til for eksempel Tyskland eller England og leie seg ganske spreke biler for er relativt rimelig penge. Sjekket akkurat avis, og ble overasket over at man fikk en stor stasjonsvogn i 3 dager med fri kilometer for rett over 2000kr. (helgepris) Da tror jeg det blir vanskelig å ta noe særlig over 4-5 tusen for en helg med en F10, og da bør det være en del kilometer inkludert i prisen. Det er ihvertfall min smertegrense.
  8. Hehe. Hvis han er så vanskelig å få tak når du skal kjøpe bil, bare tenkt på hvor vanskelig det blir den dagen du skal reklamere. Men, er bilen grisebillig, og du sjekker den skikkelig før du kjøper, så kjør på. Bare vær klar over at reklamsjonsrett og eventuell bruktbilgaranti i praksis er helt verdiløs, med mindre du orker å trekke fyren gjennom forliksrådet og eventuelt retten.
  9. Hvis denne bilen er solgt ny i Norge, burde feil på iDrive dekkes av 5 års reklamasjonsrett begge gangene den har feilet.
  10. Jeg har siklet på 520 med 2.2L lenge og vurderer sterk en slik, da jeg synes det er mye for pengene. 2.2 liter'n er en fin motor men kveles litt av høy egenvekt på E60. Er man ute etter en relativt rimelig og driftsikker komfortcruiser så er nok dette et godt kjøp. Siden jeg kjører lite, så ville jeg aldri vurdert en diesel. Personlig hadde jeg nok valgt automat, men det er jo smak og behag. Jeg tror at en dieselbil som har passert 150.000km ikke nødvendigvis gir lavere driftskostnader enn en litt småtørst bensinmotor, da det fort blir dyrt hvis det oppstår feil.
  11. Ser ut som koed.no har en motor inne. Til rundt 13500,- pluss frakt.
  12. Jeg må bytte indre styrestag på høyre side på min E90. BMW skal ha ca 4500,- for jobben inkl. forhjulskontroll, med en orginaldel som koster ca 1700. Når jeg taster inn dette delenummeret hos koed.no får jeg opp ett styrestag som koster ca 350,- Er det virkelig så stor prisforskjell? Antar nesten at koed sin del ikke er orginal her. Eller? Er dette en jobb som en kan gjøres selv med minimal mekanikererfaring? Har tilgang på bukk og litt verktøy. Overlater i så fall forhjulskontrollen til verkstedet etterpå. Det enkleste er selvfølgelig å overlate dette til verkstedet, men jeg synes jo det er litt gøy å få til slikt selv også, spesielt hvis jeg kan spare flere tusenlapper.
  13. De fleste her inne vil vel kommentere at den mangler sportsseter. Ellers var bilen rimelig bra utstyrt. Prisen var noe høy ja, tatt i betrakning at de ikke koster så mye ekstra å bestille ny. Får jo gjerne litt rabatt på i forhold til BMW-kalkulatoren på nettet. Men så kommer ofte vinterhjul i tillegg da som spiser opp rabatten. "Alle" forhandlere forventer at du skal prute på prisen, så det er lov å prøve seg med et bud.
  14. Sikkert mange som vil vite hvordan du gjorde det. Mye arbeid? Kostnad?
  15. Skulle jeg handlet ny 5 serie idag, så hadde jeg nok havnet på en 520d ja. Men det har jeg ikke tenkt å gjøre. Jeg tipper at om 3 år vil bruktprisen på 520d og 523i være rimelig lik, dvs at 523i vil ha et vesentlig høyere verditap de første årene. Da blir valget enkelt, og noen hundrelapper ekstra per måned i drivstoffutgifter skal betales med glede. Satser nok på en 523ia med EDC og litt annet småsnacks til 400' lapper om noen få år.
×
×
  • Opprett ny...