Gå til innhold

Hansen_

Medlem
  • Innholdsteller

    134
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Oslo

Hansen_'s Achievements

  1. Takk for det Fredrik! M-sport er aldri feil En liten justering av motorstyringa er verdt hver krone ja. Helt enig der de tallene dine ser kjente ut er ca det nivået jeg ligger på og. Sliter noe grønnjævlig med grep om dagen. noen som har prøvd ut diffsperre på disse E90ene enda ?
  2. Cold Clima version har diesel forvarmer som bidrar til raskere økning av temp på kjølevann. Ikke helt sikker på hvordan denne virker, men hvis den brenner diesel for å varme opp vannet så ser jeg ikke helt forskjellen på den og en webasto. (bortsett fra programmeringsdelen) Merker ihvertfall stor forskjell på min 325d (tysk) og fatterns 325d (norsk).
  3. Kult med egen tråd for Forza 4! Nå drifter ikke jeg så mye, men har en rimelig grom 2002 turbo driftebil i garasjen da måtte "skru" litt på'n. hehe. Men post deres tider rundt ringen da Kun stillestående start, ikke noe flying start med 330km/t på nåla Selv har jeg 06:58 med en Peugeot!
  4. Hei! Opplevde for noen dager siden av bilen min begynte å oppføre seg rart vedrørende låssystemet. Det første jeg la merke til var at "Harlem-låsen" (lock doors after driving off) ikke ville åpne dørene etter at jeg tok ut nøkkelen fra tenningen. Da jeg skulle låse bilen ville ikke dørene på høyre side la seg låse via sentrallås. Tilsvarene ville ikke dørene på venstre side låse seg opp. Alle dørene lot seg låse manuelt ved å trykke ned "pinnen" på innsiden. Men ingen av dørene lot seg åpne fra innsiden ved hjelp av dørhåndtaket. Trodde dette var mekanisk og dermed uavhengig av elektronikk? Førerdøren var til slutt den eneste døren som lot seg åpne, og da ved bruk av nøkkel fra utsiden. Det at man er innesperret i bilen vil jeg se på som en sikkerhetsmessig feil. Spesielt med tanke på at jeg kjørte bilen med "Harlem-lås" på og førerdøren låste seg. Måtte da ned med vinduet og åpne døren fra utsiden ved hjelp av nøkkel. Hvis noe skulle skjedd på veien så vil jeg anta at dette ville skapt en del negativ publisitet for BMW? Kort fortalt: Venstre dører lot seg LÅSE av sentrallås. Ingen lot seg ÅPNE verken via sentrallås eller manuelt fra innsiden. Etter litt feilsøking viste det seg at en sikring var gåen. Og for å si det mildt, det å bytte sikringer i E90 uten mulighet til å åpne passasjerdør foran er en akrobatisk utfordring. (sikringsboksen er plassert bak hanskerommet) Er dette meningen? Om kurs nr 57 (15A) ryker så må man ligge opp-ned i passasjersetet med hodelykt føle seg fram til hvilken sikring man skal ha tak i? Og hvorfor er det 4 sikringer som har med sentrallåsen å gjøre? Og hvor eksepsjonelt tullete er det at man ikke får åpnet dørene manuelt fra innsiden om en sikring ryker?
  5. Overslag er når strømmen går et annet sted enn den skal. Siden strømmen er lat og alltid går minste motstands vei, så vil ikke strømmen gå gjennom pluggen hvis det finnes en "enklere" vei. For å forklare det enkelt: + og - tiltrekkes av hverandre. Karosseriet, motorblokk, topp etc etc har potensialet - (mange kaller dette jord av en eller annen merkelig grunn). Tennpluggen får en puls med potensialet +. Denne pulsen går til - i pluggen. + og - polen på pluggen har en gitt avstand fra hverandre og det vil derfor dannes en gnist mellom polene da strømmen "vandrer" i luft fra pol til pol. Sett at du har litt dårlig isolasjon på en av tennkablene dine, så kan det være at strømmen "hopper" gjennom isolasjonen og over til feks toppen. Dette kalles et overslag. Vann gjør at motstanden blir lavere, så det er sikkert derfor det skjer rett etter motorvask. Prøv på nytt med tørr motor. Og bytt tennkabel. Og da bytter du alle 4 Lykke til!
  6. La merke til den Audien jeg og. La også merke til at de som har foliert bilen ikke har fjerna ringene på bakluka før de la på folien. Det så sånn passe jalla ut. Spotta forøvrig en sort Ferrari 612 Scaglietti på Rådhusplassen i går. For en bil. For en lyd. Så også en E93 (cab) stå parkert (av en eller annen merkelig grunn med taket nede) ved siden av rådhuset. En japansk turist stod og lente seg til bilen, poserte og ble tatt bilder av. Er det normalt?
  7. Ta det med ro. Dette ordner seg! Bevisbyrden ligger på selgers side uansett. De må bevise at bilen er hardt/uforsvarlig kjørt. Hvilket de ikke klarer. Og det er vel godeste Harald A Møller som er importør og som dermed stiller garanti. Forbered deg på div runder papirmølle. Men til slutt så vil du vinne denne saken. 1: 1200 kubikk og "så mye moment i drivverket" var jo nesten morsomt! At de lager en bil som du ikke kan gire fra 1 til 2 med uten å vise særdeles varsomhet har jeg mine tvil til. I så fall må dette opplyses om, men da ville vel ingen kjøpt bilen. Som du nevner blir samme kasse levert på mer motorsterke biler. Så det er garantert en produksjonsfeil her. 2: At forhandler/verksted arbeider i mot deg/dere er jo helt på trynet. De tjener penger uansett. Er importør som dekker garantireparasjoner. Det er lite gunstig av forhandler å få et dårlig rykte, bruke mye tid og arbeidstimer på en sånn sak. 3: Forbrukerrådet elsker å slakte bedrifter som lurer/feilinformerer privatpersoner om deres rettigheter. Som forbruker står man STERKT i Norge. Meget tvilsomt at en veletablert og autorisert merkeforhandler vil risikere sitt rykte for det her. 4: Krev leiebil i mellomtiden. Såvidt meg bekjent har man krav på det også. Er du medlem av NAF eller KNA? I så fall ville jeg ringt dem og hørt med en av deres jurister (Gratis for medlemmer). For å krydre tilværelsen litt ekstra så skader det ikke med at juristen sender et lite brev også. Min normale prosedyre i slike saker (ja, har vært borti div saker med kjøpsloven) er at man først snakker med forhandler/verksted. Hvis de oppfører seg pent og behandler meg på en ordentlig måte så er jeg grei tilbake. Med en gang de er kranglete så blir det prinsippsak og da er det game on. 5: Harald A Møller var for noen år siden klin umulig å ha med å gjøre når det gjald garantisaker og produksjonsfeil. Mulig dette har bedret seg nå, men det får de aldri mulighet til å bevise ovenfor meg.
  8. Ikke nødvendigvis enig Jeg vil mene at dette avhenger veldig av når du kjøper bil. Kjøper du siste års utgave av en modell. Feks at du kjøper en ny 1-serie nå, så vil du tape store penger når den nye 1-serien kommer. Men om du har kjøpt en 1-serie for 2år siden, så har verdien allerede tapt seg så mye fra før at lanseringen av en ny modell ikke vil påvirke prisen på bilen like mye. Jeg vil tørre å påstå at det ikke er samme kunde som ser etter en 3år gammel bruktbil og en flunka ny siden prisforskjellen er såpass stor. De som liksom har bomma litt er de som kjøpte 2005 mod E46 osv.
  9. Meg du hinter til? Volvo felger isåfall?? Dessuten har du ikke spottet den siden treffet Har noe med at volvofolket i stor grad lakkerte sine Eiker/Polaris-felger hvite. Rett og slett fordi de synes Compomotive så fett ut, men ikke hadde råd eller no. Tror forresten den F430en du nevner over her var en 360
  10. Jeg kjøpte bilen min 2år gammel for over 300000kr under nybilpris. Årlig verditap på 150000kr pr år, eller drøyt 10kr pr km. Da begynner vi å snakke verditap
  11. Har ikke tid til å sjekke dette opp 100% nå, men har hørt følgende: - Alternativ beregning lønner seg kun når km-stand på bilen du kjøper er høyere enn det statens vegvesen/tollvesenet har satt som "standard" for bil og årsmodell. - Man må først betale avgift tilsvarende normal import, så vil man i så fall få tilbakebetalt differansen mellom normal og alternativ beregning etterhvert. Særavgifter på bil ble innført da alle fikk lov til å eie bil. Det ble sett på som et luksusgode, og Norge var ikke klar for at samtlige familier skulle ha bil. Åpenbart bør denne avgiften reduseres, men det er snakk om så sinnsykt mye penger pr år at staten ikke har spesielt lyst Som Fredrik nevner over her så ser også de knallblå partiene at en reduksjon i bilavgifter vil gå utover veldig mye annet i samfunnet.
  12. Ville neppe gått for en Ferrari 360 som bruksbil. Tror det fort blir dyrt gitt. Ferrarien trives på fine sommerdager, og det har vi litt mangel på i Norge. M3en er nok sikkert ikke veldig mye tregere enn en 360. Samtidig kan du bruke M3en daglig. Ferrari er riktignok noe av det feteste som går på 4 hjul, men all fornuft (hvis det går an å si det?) tilsier M3. Enten hvit eller blå M3 hhuseboe: med dagens boligpriser behøver du nok ikke en Ferrari før tungt belånte småbarnsfedre med ring på fingeren begynner å sende misunnende blikk
  13. Reklamasjonsretten opphører ikke av at bilen bytter eier. Bilen er solgt av Stenshagen, og da har de et ansvar i 5år uavhengig av hvem som kjøpte bilen av dem og hvem som eier den nå. Mitt tips er å snakke med Stenshagen. Vil nesten garantere deg at dette går bra. Hør hva dem har å si, også tar du det derfra.
  14. Måtte gjennom samme mølje da partikkelfilteret på bilen min røk. 26000.- kom det på. Prøvde via Bavaria å søke BMW Norge om å dekke reparasjonen. Fikk blankt nei. Henvendte meg til firmaet som solgte meg bilen. (Bilen var privatimport, men levert i innbytte til dette firmaet). Du har 5års reklamasjonsrett når du kjøper bil fra forhandler. På deler som er ment å holde vesentlig lenger enn 2år. Forhandleren min dekket mesteparten av utgiften og jeg fikk nytt partikkelfilter. DCA: Ta deg en tur til Stenshagen og si at du benytter deg av reklamasjonsretten. Så slipper du å bruke 35000.- på ventiler og kan heller ta deg en god sommerferie
  15. Skatteetaten tar ikke høyde for ekstrautstyr. Derfor det kan variere ganske kraftig mellom reell verdi og likningsverdi. Bilens verdi skal også avskrives med X antall prosent pr år. Det står også forklart på skatteetaten.no. Men det blir vel neste års "problem" nå
×
×
  • Opprett ny...