Gå til innhold

andersab

Medlem
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

andersab's Achievements

  1. Tar opp denne igjen... Tåkelys kan jeg klare meg uten, men hva med adaptive cruise radaren, hvordan passer det inn?
  2. Takk for tips, det var noe dritt.
  3. Hehe, har iallfall webasto og tåkelys.
  4. Er på utkikk etter M-Fangere og skjørt til min 2015 F11. Ser mange annonser på Finn til ca 9990,- Grubier osv. Er dette ok kvalitet? Hvordan er det utseendemessig i forhold til originalt, og hva vil originalt koste? Vil mine originale LED tåkelys passe rett inn? Noen som har gode tips til steder til å stole på i Oslo/Akershus som kan levert ferdig lakkert?
  5. Er på utkikk etter fullt M-Sport KIT til min 2015 F11, helst ferdig lakkert i bilens farge. (Jatoba metallic B65) Det er tåkelys på bilen fra før, kan disse enkelt overføres ny fanger? Ser mange selger på Finn til ca 10000,- tar gjerne imot anbefalinger til selgere i området Oslo/Akershus. Seriøse selgere som gjør en god lakkeringsjobb.
  6. flobben; det hørtes pinlig nøyaktig ut som mitt tilfelle. Webastoen gikk når jeg skulle starte og når jeg tenker meg om var det nok etter den stoppet at jeg til slutt fikk startet... Tyder på batteri, selv om jeg synes det er rart det ikke er varslet. Handlet bilen på Bilia for en uke siden, så jeg får grine meg til nytt batteri.
  7. Bør man ikke få varsel om at batteriet er dårlig? Gi jo varsel om hva som helst annet...
  8. Jeg ble «lykkelig» eier av en 2015 520D i forrige uke... I dag var det kaldt, ca -15. Webasto sto på ca 20 minutter før jeg skulle dra. Når jeg trykket startknappen kom det først melding om gløding, så skjedde det ingenting. Kom melding i displayet om «feil på starter/tenning, kontakt BMW». Prøvde gjentatte ganger uten hell. Ventet så 2-3 minutter og prøvde igjen, så startet den problemfritt. På vei hjem fra jobb igjen skjedde det samme... Har noen vært borti dette? Mistenker selvsagt batteri, men Webastoen skal vel skru seg av selv hvis det er lavt. Jeg hadde også en times kjøretur kvelden før, så den bør ha ladet godt. Samtidig var det ingen andre indikasjoner på batteri, og når starteren startet hørtes det ut som normalt. Bør det ikke komme melding om batteri er svakt? Har satt den på lading i garasjen nå over natten, så får jeg se i morgen. Hvis det er batteriet, er det en garantisak?
  9. Kondensatorer tenkte jeg å bruke siden jeg ikke tapper strømmen direkte fra kupé lysene, men bruker relé. Da mister jeg fade-effekten fra kupeen. Har gjort den verste jobben med å hente strøm fra kupeen ut til motorrommet, men har lagt det litt på is. Ble skeptisk siden parklysene er uavhengige, er redd jeg kan skade noe ekektronikk hvis jeg koplet strøm direkte til parklysene. Har ikke råd til å ta den sjansen, må studere noe wiringdiagram først, og det har jeg ikke...
  10. Har sjekket, stemmer som du sier. De lyser en og en når man bruker blinklysbryteren. Hva er det godt for?? Nå ble jeg i tvil, tør ikke kople til dette opplegget før jeg vet det går bra. At begge lyser uansett er ikke så farlig, men er redd det skal kunne skje noe med elektronikken som du sier. Noen med litt ekstra el.innsikt som kan se på koplingskjemaet?
  11. Jeg har ettermonterte AE på min E39, har ikke lagt merke til den funksjonen før. Skal sjekke etterpå. Uansett vil det ikke påvirkes, eneste forskjellen er at AE er på når kupélyset er på. Trur ikke det er nødvendig, målte på kontakten uendelig motstand så det er ikke i forbindelse med baklyktene. Gjenstår å se!
  12. Jeg er nå så godt som ferdig, har gjort det annerledes enn den guiden på min E39. Det er ikke "fot-lys" på min, så jeg demonterte venstre fothviler og koplet meg på ledningen som går til dør-lyset. Denne er meget tynn, så jeg valgte å kople den til et relé istedet. Da slipper jeg å bekymre meg for å svi av noen kabler. Jeg mister "fade" effekten, men den er enkelt å fikse senere ved å kople en kondensator i paralell med hver lykt. Da vil man også få "fade" effekten når man skrur av/på lysene.
  13. Hvorfor dioder til baklys? Er de direkte tilkoplet parklyset foran? Gjør det så enkelt som her, bruker bare tjuvkoplinger på + til AE og finner lyskabelen til dørlyset under dashbordet et sted. Elempen med et tidsrele er at de vil stå på 20 sek etter du har låst bilen også, og de vil ikke "fade". Jeg vil at dem skal fade av med kupélyset når jeg låser.
  14. Bør være fort gjort å kople det opp, bare jeg finner et hull igjennom torpedoveggen. Skal gi beskjed om resultatet hvis jeg får somlet meg til å gjøre det en dag. Er vel ikke store belastningen i AE. Kabelen til kupélyset bør vel klare å levere strømmen?
  15. Trur jeg har funnet svaret på denne selv, men trenger litt hjelp med detaljene. Lenge siden jeg gikk på elektrolinjen... Hvis jeg kopler lysene direkte til Kupélyset så vil de gå på hver gang jeg åpner bilen. Ulempen er da at kupélyset står på hver gang AE er på, noe som ikke er gunstig. Jeg tenkte å kople en Diode imellom, slik at det bare virker den ene veien, det burde vel gå? Spørsmålet er da, hvilken type diode må jeg ha for denne oppgaven, noen elektrofolk her? Kan f.eks denne fra ClasOhlson brukes? Andre synspunkter? Likeretterdiode type 1N5406. Maks. 3A, 600 V AC. Artikkelnummer 36-1219
×
×
  • Opprett ny...