Hauso skrev:
"Er jo ikke sånn at Biltema kjøper opp masse slam-olje om de får det for 50 øre/liter'n. De har antakelig en viss kontroll over hva de kjøper, og at det sjeldent er veldig forskjellig fra det de fikk tak i forrige gang, og gangen før der." Ok. Så nå er det ett faktum at Biltema bare kjøper fra Statoil. Dette fordi du ikke lukter noen forskjell? Merkelig postulat, men da har vi norges første oljelukter!
"Når det kommer til biltema 10w40 delsyntetisk olje som jeg kjøper til e30'en, så kan du faktisk lukte at det er Biltema olje når du åpner kanna. Denne lukta er i følge min nese helt lik hver gang jeg kjøper olje der, og jeg ville stussa om den plutselig hadde endra lukt."
Hm, Mørk brun, anelse karamell, bitter mandel, fylldig, vellagret på oljefat osv.
Biloljer blir samlet opp på verksteder ol og spillolje blir faktisk renset og resirkulert, men ender ikke som Biltema 10W-40 nei.
Det jeg mener her er at noen bilmotorer tåler variasjonene dårligere enn andre. Biltema kjøper vel på spot innenfor hvisse spesifikasjoner og da er det flere leverandører å velge i.
De handler vel ikke olje fra billigste leverandør bare, men har ett sett med krav de stiller som pris, specs, kvalitet, kvantitet, leveransebetingelser osv.
Det samme ser vi på bensin og deler og det gjelder også for andre varer vi handler!
Noen kjøper First Price, andre ikke. Noen differensierer igjen mellom hvilke First Prise varer de kjøper og ikke. det går på preferanser og ikke nødvendigvis på kvalitet. Jeg trekker heller opp ett laksestykke enn en grandis.
Vi velger heldigvis litt selv i sosialistnorge enda. Selv om butikkene våre har det miste dagligvare tilbudet i europa.
Siste ord fra meg om olje fra meg må bli at det handler om preferanser og ikke så mye om solid økonomisk gevinst. Selg da bilen, kjøp månedskort og invester i fast eiendom eller betal ned på gjeld.