
kenwil
Medlem-
Innholdsteller
22 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
kenwil's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Hei, jeg parkerte bilen på fredag etter jeg kom hjem fra jobb. Da jeg skulle kjøre ut på fest senere på kvelden hopper jeg i bilen, setter nøkkelen i tenninga og vrir om. Det som skjer er at bilen slår seg på, og deretter dør totalt. Har hatt et gammelt batteri som har dødd litt da og nå, så tenker det er det som er problemet. Finner fram startkabler og kobler dette til i motorrommet. Bilen har nå strøm, og jeg tenker problemet er ute av verden. Men selv om bilen har fått strøm, så vil den fortsatt ikke starte! Startmotoren går rundt, men den klarer ikke å tenne. Når jeg napper ut startkablene, dør bilen igjen og viser ikke livstegn. Jeg koblet av batteriet mes jeg hadde startkablene tilkoblet, for å utelukke batteri som problemet. Mens jeg hadde startkablene tilkoblet, lyste det motorsymbolet i dashbordet. Har bilen gått ned i noen slags lockdown eller noe slikt? Hva kan være årsaken til problemet? Dette lukter dyrt :/
-
Hehe, tja - det var det første jeg tenkte på. Men så at prisen kom til å bli såpass høy at effektutbyttet ikke hadde vært verdt det. Spesielt når jeg kan få ting såpass mye bedre med litt mer investering. Forøvrig, jeg har enda ikke fått svar fra BMW Norge etter forskjellene og de har sikkert glemt det av. Har purret to ganger. Akkurat nå ligger prosjektet litt på is, jeg har kjøpt meg ei leilighet som jeg driver og pusser opp. Så det får bli etter det. Ser fortsatt på mobile.de par ganger i uka etter biler som er potensielle kjøpsobjekt - men jeg er veldig kresen og kravstor til det som skal kjøpes så har ikke funnet noe enda. Dessuten er tyskerne så glade i automatkassene sine så det ligger ikke så altfor mange manuellkjørte biler der.
-
Dersom du allerede sitter med MK computer mener jeg du kan gjøre dette med å kjøpe en nyere modell. F.eks MK IV med ny firmware. Sitter selv og leker med tanken om å kjøpe en slik. Forutsetter kanskje også den nyeste leseren/cd-veksleren når jeg tenker meg om. Du bør sikkert sjekke ut dypere, hvis jeg tar feil Har dog ikke navigasjonssystem fra før så det kan bli artig å leke med
-
Nå er jeg ingen ekspert, men synes det ville høres merkelig ut. Jeg har en e39, 99 modell - og jeg bytta ut baklykta uten noen problem. Det er kun plastikken du bytter ut eller er det ny montering for selve lysene/pærene også?
-
Jepp, er noe av dette jeg også har hørt når det kommer om til motorbyttet. Men det skal vel ikke være så altfor stort problem når jeg sitter med en donorbil med alle delene intakte. Hva mener du med omprogrammering? Oppkobling mot pc og debugging og innsending ? Forsåvidt noe som er ganske interessant, jobber som systemutvikler og det går en del i manuelt arbeid i form av å sende AT-kommandoer over RS232 under GNU/Linux.
-
Nå har jeg selv en e39 men kanskje det er omtrent samme opplegget? Da jeg byttet mine pærer tok jeg bare av gummihetta bak lyktene (etter du har koblet fra kabelen bak selvfølgelig), skrudde ut 3 torcs-skruer så metallringen kom av. Deretter var det bare å dra ut pærene og sette inn nye. Reversére prosessen for å montere dette på igjen. Noe som kan være halvveis likt for din bil?
-
Takker for svar! Så lenge jeg får det sammen uten å måtte dra ut noen seter så er jeg egentlig likegyldig til hvor mye bagasje jeg kan ha med. Grunnen til at jeg er litt bekymret på setene er at da jeg var på biltilsynet så snakket han om at de hadde fått noen nye retningslinjer om at de ikke er anbefalt godkjenning av vanlige kjøretøy dersom man må ned med antall sitteplasser. I og med at jeg har tenkt å gjøre dette lovlig så er dette litt kritisk. Det jeg ble mest overrasket av var at han ikke var noe skeptisk til selve ombygginga. Jeg gikk fram på den måten med å presentere det jeg har, og la vekt på at dette var noe jeg var selvfølgelig interessert i å gjøre på en lovlig måte, og han var svært imøtekommende. Stilte også spørsmål om dokumentasjon av ombyggingen i form av prosessen med bilder og slikt. Dette var ikke nødvendig, og det var heller ikke snakk om plombering av delebilen. Eneste kravet han hadde var at jeg fikk lista fra BMW, at avgassene var tilfredsstillende, og at bilens opprinnelse kunne dokumenteres. Dersom det var noen ting som de ikke kunne sjekke på mekanisk selv, kunne jeg enkelt dra ned til BMW og få de til å gjøre den delen, og komme tilbake med dokumentasjon på at det var byttet og i forskriftsmessig stand. Virker ikke som om dette skal by på altfor store problemer, og håper bare at det holder seg på denne måten framover! Kjenner spenningen stiger desto nærmere jeg kommer målet mitt! Forøvrig, dersom det skulle bli problemer med vekta. Vil det være noen som helst muligheter til å kunne få økt tillatt totalvekt? Dersom jeg f.eks går ned til BMW, viser bilen min og viser de at jeg har fått med alt av deler fra delebilen, vil de kunne si "OK" og kunne "overstyre" eller gi en anbefaling til biltilsynet?
-
Venter faktisk enda på papirene fra BMW Norge, var innom der på mandag en tur og hørte om de husket på meg. Var visst for opptatt til å ha hatt tid til å gjøre det enda. Men skulle ringe meg når han hadde tid. Jeg var dog innom biltilsynet en tur idag, de snakket selvfølgelig om den lista jeg venter på. Men de mente det skulle gå helt fint å få godkjent dette så lenge grunnkarosseriet på bilene er likt og at ikke egenvekta overstiger det som er godkjent for 520. Det er her jeg blir litt bekymret, er det noen som vet litt om hvor mye motoren fra 540en veier og om egenvekta plutselig vil overstige totalvekt og jeg plutselig sitter med en toseter? Biltilsynet sa jeg ikke fikk økt totalvekt sånn uten videre.
-
Så, har nå gått litt videre i dette opplegget. Er ikke den tingen som er den kjappeste tingen i verden å få unnagjort. Men får ta en liten oppdatering her nå tenker jeg. Har fått litt tid å tenke på, og få litt magefølelse på ting. Har også funnet ut at 530i ikke er den bilen det er aller mest av rundt om, prisene på de er forsåvidt også noe høye. Så jeg sitter nå og vurderer om jeg heller bare skal ta steget videre og kjøre på med motor fra en 540i. Ikke så langt å gå derifra og til M - men har ikke så lyst til å flå lommeboka så mye. Jeg har gått over fra å kun bestille enkelte deler, til å vurdere å ta inn en hel bil fra f.eks Tyskland. Plukke denne fra hverandre, og bruke deler fra denne i min bil. For at dette skal kunne gjennomføres på et lovlig vis stakk jeg ned på BMW Norge for å få tak i en liste over hvilke forskjeller det er i bilene, og om 540i har noen øvrige karosseriforsterkninger. Nå er det jo samme platform, men i og med at den har omtrent dobbelt så mye kraft (løs bruk av SI-enheter her men;)) så tenkte jeg det var greit å få sjekket. De på BMW kunne si at det ikke umiddelbart så ut til å være noen forsterkninger, men jeg vil få en komplett liste over forskjeller iløpet av neste uke! Ser for meg at biltilsynet vil være litt mer medgjørlig hvis jeg har gjort et skikkelig forarbeid og kan komme inn dit med papirer på fra BMW hva som er forskjellene, så kan de fortelle meg hva de krever at skal være byttet. Har lett etter biler på mobile.de og funnet en del potensielle, men skulle gjerne hatt et par linker til å lete på. Noen som har noen?
-
Liten update: 2,8 literen var nok solgt, fikk ikke noe mer informasjon om trimminga på den der og da. Men han kunne gjerne montere treliteren. Sendte videre forespørsel på monteringstid og litt annet, men jeg har ikke hørt noe fra ham siden da. Lover ikke bra, så jeg antar at jeg dropper montering og motor fra ham. Spesielt etter at jeg ikke har hørt noe etter jeg "purret" på svar. Jeg har imidlertid tatt kontakt med Koed for å høre om de kan gjøre dette. Fikk vite at de la ned verkstedet rundt juletider og utfører ikke slikt arbeid mer. Men de kunne derimot skaffe meg en god pris på deler! Vurderer på om jeg skal sende en forespørsel eller ringe til Schmiedmann og høre om de kan være behjelpelig med det mekaniske. Allstar: JA det var snø, og JA det var mye fyll og fanteri. Men absolutt verdt turen nordover for å treffe gamle bekjente over et glass eller to! Og ja; frelst. Har gått til innkjøp av nye sommerdekk og felger, så det neste på lista er nok senkesett.
-
Hehe, ja de er ganske blå. Det er innleggsringer med dioder loddet i hver sin ende av ringene, som jeg har koblet sammen og ettermontert. Tenkte jeg skulle prøve de og se hvordan det ble, inntil jeg eventuelt kjøper skikkelige angel eyes. De vises ikke spesielt godt på dagtid.
-
Ja, sommeren er i full anmarsj og jeg gikk til innkjøp av nye felger og dekk. Jammen ble jeg rimelig fornøyd, så det som mangler nå er litt senking på den for å få vekk cross-country følelsen! Kameraet/bildene er så som så, men det får bare være.
-
Dessverre ikke, men jeg hørte litt om treliteren og hvilke muligheter det er der. Antar at det er omtrent samme framgangsmåte der! Skal si ifra når jeg vet litt mer
-
Hehe, stemmer det. Som nevnt tidligere fyller bilen min 10 i februar neste år. Men som også sagt, jeg har lyst til å få dette gjort rimelig snart Fikk på den 2,8 literen hos han som selger den. Den hadde blitt solgt. Men han hadde treliteren inne, og ga meg et estimat og tilbud på alt som måtte byttes ut. Motor, drivverk, girkasse og eksos. Samtidig monterer de også, avventer pris på dette. Dette blir spennende!
-
Stemmer det, men forutsetter at bilen har vært registrert 10 år i Norge.